سمپاشی گروپ نخستین جشنواره زردآلو در مرند برگزار شد - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر رحمانی، ظهر امروز در نخستین جشنواره زردآلوی مرند که با حضور امام جمعه مرند، معاون اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی و جمعی از مسئولان در کاروانسرای یام برگزار شد، ابراز داشت: منابع تاریخی و جغرافیایی متعددی به پیشینه شهرستان مرند اشاره می‌کنند، تاریخ مرند به قبل از تاریخ میلادی برمی گردد و بنا به روایتی این شهرستان ۷ هزار سال قدمت دارد.

وی افزود: در روایات مختلف آمده که حضرت نوح و یا همسر ایشان در شهر مرند مدفون است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند اظهار داشت: مرند به دلیل قرار گرفتن در شاهراه اصلی اروپا و آسیا از پتانسیل خوبی برخوردار است و باید از این ظرفیت در جهت افزایش صادرات بومی بهره برد.

رحمانی در ادامه با اشاره به جایگاه تولید مرند در تولید زردآلو اظهار داشت: مرند در زمینه تولید زردآلو در استان رتبه اول و در کشور بعد از شهرستان‌های ابرکوه و زرند رتبه سوم را در اختیار دارد.

وی افزود: زردآلو با تاریخ کهن مرند همسانی دارد به گونه‌ای که امروز زردآلو و قیسی و فراورده‌های مرند شهرت جهانی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند با اشاره به خاصیت تغذیه‌ای این میوه گفت: زردآلو به خاطر دارا بودن ویتامین ث بالا برای تقویت بدن و رفع اختلال در رشد کودکان و خون سازی مؤثر است و التهاب مفاصل را برطرف می‌کند.

رحمانی افزود: زردآلوی رسیده به دلیل دارا بودن از ویتامین ب از بی خوابی و افسردگی جلوگیری می‌کند و برای تقویت چشم و جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی مؤثر است.

وی خاطرنشان کرد: ایران بعد از ازبکستان مقام دوم تولید زردآلو را در جهان دارد، آذربایجان شرقی نیز با ۱۲ هزار هکتار کشت زردآلو مقام اول کشور را دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند همچنین اذعان داشت: تولید و کشت زردآلو در شهرستان مرند برای ۴ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

رحمانی در بخش دیگری تقویت انگیزه و ایجاد شور و شوق در تولید کنندگان زردآلو و ارائه آخرین دستاوردهای علمی به تولیدکنندگان صنایع، معرفی تولید کنندگان نمونه، ایجاد فرصت مناسب جهت تبادل تجربیات، جمع بندی مشکلات و چالش‌ها را از اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد.

برخی مهمانان محل جشنواره را ترک کردند

اما مکان برگزاری جشنواره با انتقاد بسیاری از شرکت کنندگان مواجه شد، به گونه‌ای که بسیاری از آنها تا پایان برنامه سرپا مانده و یا محل جشنواره را ترک کردند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مرند در این باره به خبرنگار مهر، گفت: این گونه برگزاری جشنواره در شأن مرند و مردم فرهنگ دوست این خطه نیست.

محمدتقی طهماسب پور افزود: بسیاری از مهمانان این جشنواره که از شهرستان‌های دیگر مهمان مرند بودند، جایی برای نشستن پیدا نکرده و مراسم را ترک کردند.

وی تاکید کرد: بی نظمی حاکم بر جشنواره زردآلو و عدم استقبال متولیان از مهمانان و برخی مسئولین، در شأن شهر تاریخی و فرهنگی مرند نیست.

سخنگوی شورای شهر مرند با اشاره به همکاری و مشارکت شهرداری مرند در برگزاری این جشنواره گفت: علیرغم مشارکت گسترده شهرداری و شورای شهر مرند در برپایی این جشنواره به اتفاق برخی از اعضای شورای اسلامی شهر مرند، به نشانه اعتراض این جشنواره را ترک می‌کنیم.

طهماسب پور گفت: انتخاب مکان این جشنواره، کارشناسی شده نبود و چه بسا این جشنواره نه تنها موجب برندسازی زردآلوی مرند نخواهد شد بلکه خاطره بدی در اذهان مخاطبان خواهد گذاشت.

گفتنی است، در حاشیه این جشنواره، نمایشگاه انواع محصولات زردآلو و کمپ عشایری برپا بود، این نمایشگاه به مدت یک هفته دایر خواهد بود.

همچنین اسفندیار قره باغی خواننده مشهور کشور نیز در این جشنواره، ترانه «مرگ بر آمریکا» را اجرا کرد و آشیق ها به اجرای سنتی پرداختند، اجرای آشیق نوجوان در این جشنواره مورد استقبال حضار قرار گرفت.

در پایان این جشنواره نیز از باغداران نمونه شهرستان مرند تجلیل شد، رشید پورربی، خیرالله تندرو، حمید قویدل و ابراهیم آقازاده از جمله این باغداران بودند.

بیانیه ستاد برگزاری نخستین جشنواره زردآلوی شهرستان مرند نیز توسط رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرند قرائت شد، در این بیانیه بر ضرورت توسعه صنایع نگهداری و تبدیلی زردآلو، تسهیل شرایط برای صادرکنندگان، اختصاص کمک‌های اعتباری برای اصلاح باغات قدیمی، اجرای طرح‌های تحقیقاتی کشاورزی و جذب سرمایه گذاری در زمینه گردشگری تاکید شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 144 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 14 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها