سمپاشی گروپ نونواری جیب واسطه‌ها باهلوی نهاوند/۱۰ برابرشدن قیمت ازباغ تابازار - سمپاشی گروپ

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: شهرستان نهاوند به دلیل دارا بودن شرایط آب و هوایی مناسب و موقعیت جغرافیایی درخور توجه و ظرفیت و پتانسیل در بخش کشاورزی از چشم‌انداز خوبی برای توسعه برخوردار است.

مهم‌ترین ظرفیت و پتانسیل تولیدی این شهرستان به دلیل وجود آب‌وهوای مناسب، برخورداری از باغ‌های میوه و برداشت محصولات درجه‌یک در این شهرستان است.

زردآلو، آلو، آلبالو و هلو ازجمله مهمترین محصولاتی است که در نهاوند ظرفیت تولید بسیار بالایی دارند و به‌طور مستمر کاشت و برداشت میشوند.

نهاوند با تولید سالانه رقم قابل‌توجهی محصول کشاورزی یکی از قطب‌های مهم این بخش در استان همدان و کشور به شمار می‌رود درواقع شهرستان نهاوند با تولید سالانه رقم قابل‌توجهی محصول کشاورزی یکی از قطب‌های مهم این بخش در استان همدان و کشور به شمار می‌رود و زندگی بخش وسیعی از اهالی این دیار با کشاورزی گره‌خورده و چرخ اقتصاد زندگی مردم این مناطق با کاشت و تولید انواع محصولات زراعی و باغی می‌چرخد.

اما همه‌ساله با برداشت محصولات کشاورزی در شهرستان نهاوند دست‌های دلالان به سمت تولیدات و جیب‌های کشاورزان این منطقه دراز شده و حاصل دسترنج یک‌ساله کشاورزان زحمتکش را یک‌شبه به دست می‌آورند و این مشکلی است که هرسال تکرار می‌شود.

این معضل دلالان در کنار نبود برنامه‌ریزی و امکانات مناسب برای عرضه مناسب محصولات کشاورزی سبب نارضایتی کشاورزان این منطقه شده و با توجه به اینکه برداشت محصول هلو آغازشده اما زخم و رنج کشاورزان و باغداران از گنج بی‌حساب‌وکتاب دلالان و نبود حمایت‌های دولتی التیام نمی‌آید و هرسال با این رنج دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

کشاورزان نهاوندی از وضعیت موجود گله‌مندند و از مسئولان می‌خواهند تا دست واسطه‌ها را کوتاه کنند چراکه در حال حاضر به دلیل نبود حمایت‌های مسئولان امر دلالان بر زحمات کشاورزان چوب حراج زده‌اند.

یکی از کشاورزان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تکرار قصه ضرر کشاورزان و سودآوری دلالان به محصول هلو اشاره کرد و گفت: در حال حاضر میوه هلو را دلالان از کشاورزان در باغ بر روی درخت هر کیلو ۳۰۰ تومان هم خریداری نمی‌کنند و این در حالی است که قیمت هر کیلو هلو در بازار بیش از ۳ هزار تومان است.

هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی سر به فلک گذاشته است

یکی دیگر از کشاورزان نیز بابیان اینکه هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی سر به فلک گذاشته است و از حمایت دولت در خرید این محصول خبری نیست، گفت: هزینه کود، مبالغی که برای تهیه جعبه حمل‌ونقل هلو پرداخت می‌شود و دستمزد کارگر برای چیدن محصول همگی برای کشاورزان هزینه است.

وی بابیان اینکه خداوکیلی قیمت هر کیلو هلو در بازار همدان حداقل ۹ تا ۱۰ برابر قیمتی است که دلال میوه را خریداری می‌کند، گفت: یکسری واسطه‌ها در بازار محصولات کشاورزی حضور دارند که درواقع سود اصلی و دسترنج یک سال زحمت کشاورزان نهاوندی به جیب آن‌ها می‌رود.

یکی دیگر از کشاورزان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه بر اساس حساب‌وکتاب صورت گرفته در هر جعبه هلو و فروش آن به‌واسطه ها حداکثر ۵۰۰ تومان به جیب کشاورز می‌رود، گفت: مسئولان باید فکری به حال کشاورزان بکنند.

مسئولان به بازار خریدوفروش محصولات کشاورزی نظارت کنند

وی با درخواست از مسئولان برای نظارت بیشتر به بازار خریدوفروش محصولات کشاورزی، عنوان کرد: تولیدات کشاورزی نهاوند قابلیت صادرات را دارد و انتظار می‌رود تمهیداتی اندیشیده شود که با صادرات این محصولات گره از مشکلات کشاورزان باز شود.

وی بابیان اینکه وجود صنایع تبدیلی به‌خصوص برای محصولات کشاورزی ازجمله الو و هلو در نهاوند ضروری است، گفت: خام فروشی محصول کشاورزی برای کشاورزان ضرر ده است.

وی بابیان اینکه نبود کارخانه‌ها تولیدی و سردخانه مناسب برای انبار کردن این محصول از مشکلات اصلی در شهرستان نهاوند است، گفت: باید کشاورزان را به کار دلگرم کرد اما با این وضعیت چیزی چون دلسردی عاید کشاورز نمی‌شود.

این باغدار از وضعیت فروش محصولات خود در سطح بازار هم گلایه کرد و گفت: هزینههای تولید محصولات باقیمت فروش هم‌خوانی ندارد و دخل‌وخرج ما باهم جور نیست.

هلو را از ما کیلویی ۳۰۰ تومان میخرند ولی مغازه‌داران در سطح شهر باقیمت تقریباً ۸ برابر و یا بیشتر آن را به فروش میرساند وی اضافه کرد: هلو را از ما کیلویی ۳۰۰ تومان میخرند ولی مغازه‌داران در سطح شهر باقیمت تقریباً ۸ برابر و یا بیشتر آن را به فروش میرساند.

وی گفت: باغداران نهاوندی در تولید محصولات خود با کمبودهای زیادی مواجه‌اند که از مسئولان تقاضا میکنیم، به این وضعیت رسیدگی کنند.

وی با گلایه از وجود دلالان در بازار، گفت: اغلب محصولات تولیدی این شهرستان به شهرها و استان‌های دیگر صادر می‌شود و دلالان این محصولات را باقیمت کمتر از ما خریداری می‌کنند و باقیمت بسیار زیاد در بازار به فروش می‌رسانند.

وی ادامه داد: در تمام محصولات کشاورزی از آلو تا هلو همیشه پای یک دلال برای چوب حراج زدن به‌زحمت های باغدار و کشاورز در میان است.

هیچ پولی برای ما نمی‌ماند

وی بابیان اینکه کشاورزان شبانه‌روز تلاش می‌کنند و دلالان یک‌شبه محصول آن‌ها را باقیمت اندک می‌خرند، گفت: باور کنید ما وقتی در آخر فصل برداشت دخل‌وخرج خود را حساب می‌کنیم هیچ پولی برای ما نمی‌ماند.

وی بابیان اینکه زحمت اصلی، آبیاری، سم‌پاشی، هزینه‌های برداشت و غیره با کشاورز است اما سود آن عاید دلالان می‌شود، تأکید کرد: متأسفانه هنوز زیرساخت‌های لازم در نهاوند برای مقابله با سودجویی دلال‌ها فراهم نشده و این‌همه در حالی روی می‌دهد که کشاورزان و باغداران هرسال شاهد تکرار داستان دست‌اندازی واسطه‌ها به محصولات باغداران و فروش محصول تا چند برابر قیمت در بازار هستند.

دلال‌ها و واسطه‌ها طعم شیرین برداشت هلو را به کام مردم و باغدار و کشاورز تلخ می‌کنند یکی دیگر از باغداران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه کشاورزان و باغداران آن‌چنان نقشی در تعیین قیمت فروش محصولات خود ندارند و دراین‌بین نقش واسطه‌ها در تعیین و افزایش قیمت‌ها پررنگ‌تر است، گفت: دلال‌ها و واسطه‌ها طعم شیرین برداشت هلو را به کام مردم و باغدار و کشاورز تلخ می‌کنند.

وی گفت: واسطه‌ها و دلال‌ها خارج از هر معیار و ضوابطی عمل کرده و محصولات باغداران و کشاورزان را با حداقل قیمت خرید و با حداکثر قیمت به دست مصرف‌کنندگان می‌رسانند.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه باوجود تلاش مجموعه جهاد کشاورزی واسطه‌ها همچنان میدان‌دار و تعیین‌کننده نرخ محصولات کشاورزی هستند، گفت: ظرفیت سردخانه‌های شهرستان نهاوند ۱۰ هزار تن است.

خلا صنایع تبدیلی به‌شدت در نهاوند احساس می‌شود

احمد باقری بابیان اینکه نهاوند در بخش محصولات باغی صنایع تبدیلی ندارد که با توجه به ظرفیت‌های شهرستان در این زمینه خلا صنایع تبدیلی به‌شدت احساس می‌شود، اظهار داشت: شهرستان نهاوند قطب کشاورزی، دام‌پروری و شیلات استان است و ۱۲ هزار هکتار انواع باغ مثمر و غیر مثمر شامل درختان سیب، هلو، شلیل، گردو، انواع آلو، زردآلو و غیره در نهاوند وجود دارد.

وی عنوان کرد: محصولات باغی شهرستان نهاوند شامل حدود سه هزار هکتار میوه‌های دانه‌دار مانند سیب، گلابی و به، ۴ هزار هکتار میوه‌های هسته‌دار مانند آلبالو، گیلاس، هلو، شلیل، زردآلو و ۶۰۰ هکتار میوه‌های دانه‌ریز مانند انگور و توت درختی است.

سالانه ۱۲۳ هزار تن محصولات باغی در نهاوند تولید می‌شود

باقری بابیان اینکه سالانه در نهاوند ۱۲۳ هزار تن محصولات باغی تولید می‌شود و ارزش تولیدی محصولات بخش باغداری این شهرستان حدود دو هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال است، گفت: محصولات باغی نهاوند مصرف داخلی دارد و به سایر استان‌ها ازجمله تهران صادر می‌شود.

باقری اظهار داشت: در نهاوند سه سردخانه ثمره‌نگهدار، سردخانه دولتی و سرخانه زاگرس برودت نیز ظرفیت نگهداری ۱۰ هزار محصول را دارند.

وی عنوان کرد: مهم‌ترین مشکلی که در بخش کشاورزی و محصولات باغی در شهرستان وجود دارد نبود صنایع تبدیلی است و در بحث صنایع تبدیلی مانند کارخانه تولید آبمیوه، کنسانتره، کمپوت، کارگاه‌هایی که میوه را خشک می‌کنند و صنایع بسته‌بندی، نهاوند جایگاه بسیار ضعیفی را در منطقه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند افزود: با توجه به جایگاه و اهمیت صنایع تبدیلی در رونق‌بخش کشاورزی، رونق محصولات باغی و ایجاد اشتغال و هم‌چنین جهت حمایت از باغداران ضروری است که سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری در شهرستان در این بخش ورود پیدا کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با اشاره به اینکه ۲۵ درصد میوه استان همدان را باغداران نهاوندی تولید می‌کنند، عنوان کرد: وجود این حجم از تولید میوه نیازمند برنامه‌ریزی برای فروش و عرضه مناسب میوه است.

قیمت هر کیلو میوه هلو در محل تولید یعنی باغ حدود۳۰۰ تومان است درحالی‌که همین میوه در محل مغازه بین۳ تا ۳۵۰۰ تومان در هر کیلو به دست مصرف‌کننده می‌رسد وی بابیان اینکه چنانچه کارخانه‌ها فرآوری تولیدی در این شهرستان احداث شود باغداران نهاوند می‌تواند محصول تولیدشده خود را به بهترین و مناسبت‌ترین قیمت به فروش برساند، گفت: طی سال جاری قیمت هر کیلو میوه هلو در محل تولید یعنی باغ حدود۳۰۰ تومان است درحالی‌که همین میوه در محل مغازه بین۳ تا ۳۵۰۰ تومان در هر کیلو به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

نماینده مردم شهرستان نهاوند در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص محصولات باغی نهاوند در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و کارکردهای شهرستان نهاوند در بخش کشاورزی به‌منظور تولید و ایجاد اشتغال باید در راستای جلوگیری از خام فروشی محصولات باغی تلاش کرد.

حسن بهرام نیا اظهار داشت: باید صنایع تبدیلی مانند تولید کمپوت، کنسانتره، خشکبار میوه و صنایع بسته‌بندی در شهرستان احداث شود.

وی بابیان اینکه متأسفانه در نهاوند درزمینهٔ ایجاد صنایع تبدیلی دیر اقدام شده است، افزود: برای ایجاد صنایع تبدیلی در نهاوند در قالب بخش خصوصی و بخش دولتی باید کار شود و پیگیر جذب سرمایه‌گذار در شهرستان هستیم.

ایجاد صنایع تبدیلی محصولات باغی و کشاورزی در نهاوند ضروری است 

نماینده مردم نهاوند در مجلس بابیان اینکه باید بستر لازم را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایجاد صنایع تبدیلی و کارگاه‌های کوچک صنایع تبدیلی فراهم کرد، گفت: ایجاد صنایع تبدیلی محصولات باغی و کشاورزی در نهاوند ضروری است چراکه ایجاد این صنایع سبب بالا رفتن سطح درآمد باغداران و کشاورزان شهرستان و به‌تبع آن رونق‌بخش کشاورزی می‌شود.

همان‌طور که گفته شد نهاوند به‌واسطه داشتن زمینه‌ای کشاورزی و حاصلخیز در تولید محصولات کشاورزی استان همدان نقش بسزایی دارد اما این منطقه نیاز مبرم و اساسی به صنایع تبدیلی و بسته‌بندی دارد تا بلکه کشاورزان بتوانند بخشی از محصولات خود را در این مسیر به معرض فروش برسانند.

این موضوع سالهاست که بر سر زبانهای مسئولان شهرستانی و استانی و نماینده‌های منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی در حال چرخش است بی‌آنکه به این مهم که از نیازهای منطقه است توجه جدی داشته باشند.

بسیاری از استان‌های کشور که  شاید هیچ نقشی در تولید محصولات کشاورزی و تنظیم بازار ندارند، چرخه صنایع تبدیلی در آنجا در گردش است و با خرید محصولات کشاورزان استان همدان با کمترین قیمت به دنبال به دست آوردن سرمایه‌های کلان برای خود هستند که به نظر می‌رسد باید در این خصوص اقدامی جدی صورت گیرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 153 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها