سمپاشی گروپ هدر رفت آب در بخش کشاورزی نداریم - سمپاشی گروپ

حمیدرضا قلمکاری در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: آب در بخش کشاورزی دوباره به سفره های زیر زمینی باز می‌گردد و نمی توان از آن به عنوان هدر رفت آب یاد کرد.

وی بیان داشت: عمده آبی که در بخش کشاورزی مصرف می شود از طریق مواد غذایی تولیدی، همچنان در چرخه است. آن میزانی هم که به خاک برمی گردد و از آن به عنوان هدر رفت آب نام برده می شود، در واقع سهم طبیعت است که به زمین باز می گردد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان اصفهان تصریح کرد: در استان اصفهان از ۱۰.۷ میلیون هکتار زمین در اصفهان تنها نیم درصد آن به اراضی کشاورزی اختصاص دارد.

وی بیان داشت: مشکل عمده در بخش کشاورزی مربوط به حوضه زاینده رود و بحث آب است شرایطی که سبب شده تا اشتغال بخش قابل توجهی از جامعه از بین برود.

قلمکاری بیان داشت: کشاورزی، گروهی است که در برنامه‌ریزی‌های کلان چندان به آنها توجه نشده و تنها قشر کشاورز به عنوان بخش خسارت دیده حاصل از خشکسالی دیده شده است.

وی اعلام کرد: در حوضه زاینده رود حداکثر سهم بخش کشاورزی در استان حدود ۶۰ درصد است که آن هم در زمان هایی که با خشکسالی خفیف روبرو هستیم، امکان توزیع آب برای آن وجود ندارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان اصفهان با بیان اینکه بخش کشاورزی در حوضه زاینده رود آسیب دیده‌ترین بخش است، اعلام کرد: آب هایی که در بخش کشاورزی مصرف می شود بیشتر آب‌هایی است که قابلیت مصرف برای شرب و استفاده در سایر بخش ها را ندارد و از آب های با شوری بالا که کیفیت مصرف آب شرب ندارد، استفاده می شود.

وی بیان داشت: شوری آب (EC) برای شرب باید زیر یک دسی زیمنس بر متر باشد و این در حالی است که آب مصرفی در بخش کشاورزی تا هشت دسی زیمنس بر متر است، یعنی با شوری هشت برابری یا بیشتر همراه است. با این آب در استان می توان تولید محصول داشت و سهم خاک و سهم طبیعت را نیز پرداخت. البته در صورتی که آب با همین کیفیت در اختیار بخش کشاورزی قرار داده شود.

قلمکاری بیان داشت: هرجا که با کم آبی مواجه می شویم متخصص و غیر متخصص تغییر الگوی کشت را پیشنهاد می دهد. در بحث الگوی کشت فقط آب مهم نیست بلکه باید در این موضوع نوع خاک، اقلیم منطقه و شرایط اقتصادی کشاورز را هم در نظر گرفت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 134 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 3 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها