سمپاشی گروپ هشدار کارشناس سازمان هواشناسی؛ اجرای برنامه‌های ریاضتی در حوزه آب الزامی است - سمپاشی گروپ

«احد وظیفه» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری سمپاشی گروپ با اشاره به پیش‌بینی بارش‌های نرمال و بالاتر از نرمال در زمستان امسال، اظهار کرد: برای مناطق جنوبی کشور که بیشتر بارندگی خود را در فصل زمستان دارند، شرایط کنونی کشور که بسیار بغرنج است را بهبود قابل ملاحظه‌ای ببخشد.

وی ادامه داد: گرچه هرچه در زمستان هم بارندگی داشته باشیم با توجه به این‌که سال قبل بارندگی کم بود و در ادامه آن در سه ماه پاییز امسال بارندگی‌ها بسیار کمتر از نرمال است، جبران این کمبودها بسیار دشوار خواهد بود.

وی تصریح کرد: واقعیت آن است که باید برنامه‌های ریاضتی در حوزه آب به‌صورت جدی در تمام بخش‌ها از جمله کشاورزی و صنعت باید مدنظر قرار گیرد. صنعت باید به سمت استفاده از آب‌های نامتعارف مانند آب بازچرانی برود و در کشاورزی هم با بهر‌ه‌گیری از فناوری و روش‌های روزآمد از مصرف به‌شدت کم کنیم.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی بیان کرد: توان کشور به هیچ وجه پاسخگوی مصرف آب کشاورزی نیست. در مجموع اگر بارندگی‌های زمستان در حد نرمال باشد و کم‌بارشی هم نداشته باشیم، باز هم نمی‌‌توانیم این همه تقاضا برای آب را پوشش دهیم.

وظیفه پیش‌تر با اشاره به خشکسالی شدید تا بسیار شدید کشور در سال ۹۹ گفت: پیش‌بینی می‌شود بارندگی‌های زمستان امسال نرمال و بالاتر از نرمال باشد.

وی تصریح کرد: سال گذشته را با خشکسالی شدید به پایان رساندیم و خشکسالی در همه جای کشور حاکم بود. علاوه بر ایران، تمام حوزه‌های مشترک در غرب، شرق و… با خشکسالی همراه بود. در واقع حوزه‌ها در افغانستان، عراق، ترکیه، ترکمنستان و… در خشکسالی سال را به پایان رساندند. در کشور حدود ۴۰ درصد کم‌بارشی داشتیم. وقتی این را به شاخص خشکسالی تبدیل می‌کنیم حدود ۹۵ درصد کشور خشکسالی شدید تا بسیار شدیدی در سال گذشته داشت.

وی افزود:‌ اکنون امسال تقریباً بیش از ۲٫۵ ماه سال آبی سپری شده است که در این مدت به‌طور میانگین ۲۸٫۵ میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم. این عدد در بلندمدت ۴۹٫۲ میلی‌متر بوده است یعنی ۲۰٫۷ میلی‌متر کاهش بارندگی داشته‌ایم.

وی یادآور شد: سال گذشته در پاییز به‌طور میانگین ۶۰٫۴ میلی‌متر بارندگی داشتیم و بارش‌ها بهتر از نرمال بوده است. بنابراین مقدار بارش‌های امسال نصف سال قبل هم نبوده است. وضعیت خوبی از نظر بارش‌ها در کشور نداشته‌ایم. از سوی دیگر در دومین سال خشکسالی قرار داریم و شرایط نسبت به سال قبل بدتر شده است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: امسال از یک دوره خشک به دوره خشک‌تر وارد شده‌ایم. از نظر دمایی هم تقریباً بالاتر از نُرمال بوده‌ایم؛ خیلی آنورمالی (ناهنجاری) شدید نداشته‌ایم و کمتر از یک درجه در کشور بوده است.

وظیفه بیان کرد: مجموع شرایط کم‌بارشی و افزایش دما بیش از نرمال باعث شده است در شرایط مطلوبی قرار نداشته باشیم.

وی درباره پیش‌بینی بارش‌ها در زمستان ۱۴۰۰ نیز گفت: یک سری مراکز در دنیا هستند که پیش‌بینی فصلی خود را به‌روزرسانی کرده‌اند که مرکز اقلیم مشهد یکی از آنهاست؛ بر این اساس زمستان بدی نخواهیم داشت. این هفته شرایط نسبتاً خشک خواهد بود. اواخر هفته جاری موجی از سمت غرب می‌آید که باعث بارندگی می‌شود و باعث بهبود غرب و جنوب غرب می‌شود.

وی با بیان این‌که “کمبودهای جدی بارش‌ها در حوزه غرب و جنوب غرب داریم”، اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود بارندگی‌های خوبی را در این مناطق خواهیم داشت. در هفته‌های بعدی نیز بارندگی‌ها در حد نُرمال خواهد بود، حداقل طی ۴ هفته آینده.

وی ادامه داد: ضمن این‌که بر اساس پیش‌بینی فصلی مرکز اروپایی، زمستان امسال بارندگی‌ها در شرایط نُرمال و حتی فراتر از نرمال خواهد بود. با توجه به تغییرات در شاخص‌های دورپیوندی مانند دوقطبی اقیانوس هند یا پیش‌بینی درباره مسیرهای طوفان از روی اقیانوس اطلس انتظار می‌رود زمستان گذر امواج ناپایدار جوّی را بیشتر از روی کشور داشته باشیم که ما را به بارندگی‌ها امیدوار کند.

وی تأکید کرد: حدود ۴۵ درصد بارندگی‌های سالانه کشور در فصل زمستان روی می‌دهد،‌ بنابراین اگر پیش‌بینی‌ها به حقیقت بپیوندد می‌تواند شرایط را بهبود قابل ملاحظه‌ای بدهد.

انتهای پیام/؛

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 401 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 22 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها