سمپاشی گروپ هواشناسی ایران ۱۴۰۰/۱۰/۱۱؛ هشدار بارش‌های سنگین ۳ روزه در ۱۳ استان کشور - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری سمپاشی گروپ، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در هرمزگان، جنوب استان‌های بوشهر، فارس،‌ کرمان و سیستان و بلوچستان بارش باران گاهی همراه با وزش باد و رعدبرق پیش‌بینی شده است.

امروز همچنین در برخی مناطق استان‌های واقع در ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و زاگرس مرکزی،‌ شرق و غرب کشور بارش‌های پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

فردا یکشنبه گستره بارش‌ها به تدریج کل کشور به جز نوار شمالی که بارش پراکنده دارد را فرا می‌گیرد. روز دوشنبه بارش در سطح کشور به جز شمال غرب با بارش اندک ادامه خواهد داشت.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی سه‌شنبه عمده بارش در جنوب شرق کشور و استان‌های هرمزگان،‌ جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان بوده و در برخی مناطق شمال غرب،‌ غرب، جنوب غرب، مرکز و شرق کشور و سواحل مرکزی و غربی دریای خزر نیز بارش پراکنده پیش‌بینی شده است.

از امروز تا دوشنبه بارش‌ها در برخی مناطق استان‌های واقع در نیمه جنوبی کشور به ویژه شنبه در هرمزگان،‌ یکشنبه در بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، هرمزگان،‌ کرمان،‌ جنوب اصفهان و دوشنبه در بوشهر،‌ کهگیلویه و بویراحمد، فارس، هرمزگان،‌ کرمان، خراسان جنوبی و جنوب اصفهان سنگین بوده و با وزش باد شدید،‌ رعدوبرق و احتمال ریزش تگرگ همراه است. یکشنبه و دوشنبه در مناطقی از سیستان و بلوچستان و کرمان وزش باد خیلی شدید با احتمال گردوخاک پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش شدید و تداوم باران در برخی نواحی با رعدوبرق، در نقاط مستعد ریزش تگرگ، وزش باد شدید موقت، در نواحی مرتفع و کوهستانی بارش برف.

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۱: جنوب فارس، بوشهر، هرمزگان.

یکشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۲: فارس، بوشهر، هرمزگان، نیمه غربی اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان، خوزستان، نیمه جنوبی یزد.

دوشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۳: کرمان، فارس، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شرق خوزستان، بوشهر.

اثر مخاطره: جاری شدن رواناب، آب‌گرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، سیلابی شدن رودخانه‌ها، پدیده مه، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌ها، احتمال مسدود شدن جاده‌های کوهستانی و برف‌گیر، تأخیر یا لغو پرواز.

توصیه: پرهیز از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی آبروها و دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، تجهیز خودروها به ادوات زمستانی و اطمینان از سوخت کافی، جلوگیری از هر گونه فعالیت کوهنوردی، عدم جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، جمع‌آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و آمادگی فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با رخداد خسارات احتمالی سیل، آب‌گرفتگی و برف‌روبی در مناطق سردسیر.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش برف، باران، وزش باد و در نواحی با اقلیم گرم همراه با رعدوبرق

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۱: سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی کرمان.

یکشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۲: قزوین، زنجان، لرستان، ایلام، جنوب کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی، نیمه شمالی یزد، البرز، تهران.

دوشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۳: یزد، اصفهان، قم، سمنان، جنوب آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کردستان، همدان و مرکزی.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی جاده‌ها، پدیده مه، کاهش دید به ویژه در جاده‌های کوهستانی و مرتفع و احتمال تأخیر در پرواز.

توصیه: احتیاط در تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در صعود به ارتفاعات، احتیاط در جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، آمادگی برای برف‌روبی در مناطق سردسیر.

توصیف سامانه: تداوم پایداری در جو

نوع مخاطره: تداوم آلودگی هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس.

منطقه اثر: تهران، کرج، تبریز.

اثر مخاطره: در صورت عدم کنترل منابع آلاینده (ثابت و متحرک) افزایش آلودگی هوا تا حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در مناطق پرتردد و صنعتی احتمال افزایش آلودگی هوا در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها.

توصیه: پرهیز از رفت و آمد غیر ضروری در سطح شهرها، به ویژه برای سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری، پرهیز از فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی در فضای باز، مدیریت مصرف سوخت‌های فسیلی و زمان فعالیت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلان‌شهرها.

انتهای پیام/؛

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 488 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 3 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها