سمپاشی گروپ پنبه تراریخته به‌زودی در ایران کشت می‌شود - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار مهر، نیراعظم خوش‌خلق سیما ظهر دوشنبه در نشستی خبری، با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه پژوهش مهم و ضروری است، گفت: این مهم می‌تواند موجب پیشرفت جامعه شود.

وی با تأکید بر اینکه در هفته پژوهش بنا داریم جامعه را با پژوهش‌های تقاضامحور که زیربنای اقتصاد دانش‌بنیان است، آشنا کنیم، گفت: برای مثال نهالستان‌های جنوب کشور در زمان جنگ تحمیلی آسیب فروان دید، برای احیای دوباره نهالستان‌ها تلاش کرده و با تکیه‌بر فناوری کشت بافت به خرمای مجول دست‌یافته‌ایم.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با تأکید بر اینکه کشت خرمای مجول اقتصادی بوده و در توسعه صادرات و ارزآوری نقش مهمی دارد، گفت: درگذشته این نوع خرما به کشور وارد می‌شده است اما در حال حاضر دانش فنی کشت این محصول دست پیداکرده‌ایم.

خوش‌خلق سیما با اشاره به مشکل کم‌آبی و شوری آب‌وخاک، گفت: به دنبال اقداماتی در راستای گسترش و رونق کشاورزی و ایجاد فناوری‌های روز بودیم که خوشبختانه به این مهم دست‌یافته‌ایم.

وی در ادامه به وجود گردوغبار که باعث آلودگی زمین‌ها و اراضی می‌شود اشاره کرد و افزود: در میان اقدامات خود به دنبال معرفی گیاه‌های جایگزین برای زمین‌های خشک هستیم و از گیاهان شور پسند استفاده می‌کنیم.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی درباره شیرهای تخمیری، گفت: مقرر است فناوری آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا درزمینهٔ فناوری‌های نو پیشرفت حاصل شود زیرا به کارآفرینی منجر می‌شود.

خوش‌خلق سیما با تأکید بر اینکه در مهندسی ژنتیک به‌زودی مجوز پنبه تراریخته را دریافت خواهیم کرد، گفت: این محصول در ۱۳ کشور جهان کشت می‌شود، در صورت اخذ مجوز برای نخستین مرتبه زمین‌های کشورمان زیر کشت این محصول خواهد رفت.

وی بابیان اینکه واردات محصولات تراریخته از سال ۹۴ تاکنون ساماندهی شده است، گفت: تا پیش‌ازاین در این زمینه با واردات بی‌رویه مواجه بودیم به‌طوری‌که میزان واردات محصولات تراریخته ازجمله سویا و ذرت به حدود ۵ میلیارد دلار می‌رسید.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با تأکید بر اینکه باید بتوانیم غذای سالم در کشور تولید کنیم، گفت: تحقق این مهم مانع خروج ارز از کشور می‌شود.

خوش‌خلق سیما با اشاره به اینکه در حال حاضر بزرگ‌ترین واردکننده بذر محصولات جالیزی و صیفی‌جات هستیم، گفت: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که در این زمینه به خودکفایی داخلی دست‌یابیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 127 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 3 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها