سمپاشی گروپ کاشت موفق گل محمدی در دامنه ارتفاعات روستای میاب مرند - سمپاشی گروپ

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – بیت اله احمدی؛ روستای میاب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان هرزندات شرقی بخش مرکزی مرند و در ۴۰ کیلومتری شمال این شهرستان واقع شده است.

در ۴۰ کیلومتری دامنه جنوبی ارتفاعات سربه فلک کشیده «کمتال» یک کشاورز اقدام به راه اندازی مجتمع کشت و صنعت گیاهان دارویی کرده است؛ او با بهره بردن از نظر کارشناسان و با مطالعات فنی و علمی، در ۷ هکتار اقدام به کاشت اصولی گل محمدی کرده است.

کاشت علمی گل محمدی با اصلاح زیرساختی مزرعه، یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش بهره وری در زمان برداشت این گل بوده و مجتمع کشت و صنعت گیاهان دارویی روستای میاب شهرستان مرند الگویی در این زمینه به شمار می‌رود.

گل محمدی نام نوعی گل رز از تیره رُزاسه است که از دیرباز در ایران کشت می‌شود؛ مناطق کوهپایه‌ای و اقلیم خشک و نیمه خشک با تابستان‌های معتدل و خشک و زمستان‌های سرد مناسب‌ترین اراضی برای کاشت گل محمدی است که روستای میاب شهرستان مرند مناسب‌ترین اقلیم برای کاشت این گل محسوب می‌شود.

در ایران بیشترین قسمت قابل مصرف گل محمدی، گلبرگ و گلاب گیری و استفاده از اسانس آن است؛ اما گل محمدی دارای فرآورده‌های پیچیده و گران قیمتی همچون اسانس‌های نوع اول و دوم، آبسولوت، تامپ و روغن مطلق نیز می‌باشد که در کشورهایی همچون ترکیه و بلغارستان هم استخراج می‌شود.

جهاد کشاورزی از کاشت گل محمدی حمایت می‌کند

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، ظهر امروز در بازدید از این مجتمع گفت: گل محمدی از گیاهان دارویی و از جمله طرح‌های اقتصاد مقاومتی است که وزارت جهادکشاورزی از آن حمایت می‌کند.

محمدعلی طهماسبی با بیان اینکه ۲۴ هزار هکتار گل محمدی در سطح کشور وجود دارد، اظهار داشت: برنامه ریزی کرده ایم که سالانه ۴ تا ۵ هزار هکتار به سطح گل محمدی در کشور اضافه شود چرا که کم آب بر بوده، اشتغال زایی داشته و نهال آن ماندگاری بالایی دارد، همچنین بازار خارجی داشته و بالاخره اینکه می‌تواند جایگزین محصولات پر آب بری شود که در حوضه دریاچه ارومیه کشت می‌شوند.

وی اظهار داشت: نهالستان‌های کشت بافتی و تکثیری گل محمدی در منطقه‌ای به نام میاب و در ارتفاع ۲ هزار و۲۰۰ متری احداث شده که تولید نهال می‌کنند که امیدوارند به سالی ۵ میلیون نهال برسد.

پیش بینی برداشت ۴۰ تن گل محمدی از مجتمع میاب مرند

اما مدیر مجتمع کشت و صنعت گیاهان دارویی میاب مرند، در حاشیه بازدید معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه برای اولین بار به صورت الگو در شمال غرب کشور به کشت گل محمدی به صورت کشت بافتی پرداخته شده است، اظهار داشت: مدیریت آسان مزرعه جهت انجام عملیات کشاورزی بر روی گل‌ها، عاری بودن از هرگونه قارچ و میکرو ارگانیسم‌های مضر و کاشت گل در زمان‌های مختلف از سال از جمله مزیت‌های کاشت بافتی گل محمدی است.

محمدرضا بذلی ادامه داد: تاکنون حدود ۹ هزار پایه گل محمدی در این مزرعه کاشت شده که یک ناگیرایی از این پایه‌ها گزارش نشده است.

وی با تشریح علت افزایش بهره برداری از گل محمدی در میاب تصریح کرد: علاوه بر نوع و کیفیت پایه گل، زیرساخت اصولی مزرعه از دلایل بهره روی گل محمدی است، البته قبل از آغاز کاشت، اقلیم این منطقه مورد ارزیابی کارشناسی قرار گرفت و با کشورهای همسایه تطبیق داده شد و بعد از مذاکرات انجام گرفته با کارشناسان و کشاورزان، مشکل زیرساختی در کاشت گل محمدی در این منطقه مرتفع شد.

بذلی با بیان اینکه برای اصلاح، جابه جایی و تصحیح خاک مزرعه جهت کاشت علمی، ۴ میلیارد ریال هزینه شده است، افزود: پیش بینی می‌شود از ۷ هکتار زیر کشت بیش از ۴۰ تن گل محمدی برداشت شود.

مدیر مجتمع کشت و صنعت گیاهان دارویی روستای میاب از توسعه این مجتمع خبر داد و اظهار داشت: فاز دوم مطالعات بازاریابی گیاهان دارویی جهت کشت صورت پذیرفته و در فاز سوم این طرح هم کارگاه‌های تبدیل فرآوری‌های گیاهان با دانش و فناوری روز دنیا را ایجاد کرده ایم.

بذلی همچنین پرورش شیلات، زنبورستان صنعتی و ساخت برخی مواد اولیه مورد نیاز کشاورزی را از دیگر شاخه‌های توسعه یافته مجتمع در آینده برشمرد و ادامه داد: تا به امروز برای راه اندازی این مجتمع ۸ میلیارد ریال هزینه شده است، از مرحله کشت گل محمدی تا اتمام طرح نیز ۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که نیازمند حمایت دولت و بانک‌های عامل هستیم.

بذلی در پایان با بیان اینکه این مجتمع برای ۱۵ نفر اشتغال زایی داشته است، خاطرنشان کرد: در صورت اجرای فازهای دیگر پروژه، این تعداد به ۲۰ نفر افزایش می‌یابد و همچنین در فصل برداشت، اشتغال تا ۵۰ نفر نیز می‌رسد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 120 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 14 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها