سمپاشی گروپ کاشت ۱۵۰ هزار آتریپلکس در منطقه کوه نمک قم - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم، صادق آبروش در حاشیه بازدید جمعی از مسئولان بیابان ادارات‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و اساتید دانشگاه منابع طبیعی کرج از منطقه کوه نمک قم، طی سخنانی با بیان اینکه در قالب این بازدید مسئولان بیابان ادارات‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌های مختلف با تجربیات یکدیگر آشنا می‌شوند، اظهار کرد: در استان قم به ویژه در منطقه کوه نمک برای انتخاب نوع نهال و گیاه به شرایط دام و وضعیت آب و هوا توجهی ویژه داشته‌ایم.

وی از گیاه آتریپلکس به‌عنوان یک گیاه خوش خوراک برای دام نام برد و اضافه کرد: این گیاه در راستای حفظ خاک و جلوگیری از گسترش آتش نیز کاربرد بسیاری دارد به همین علت در مناطقی از جمله کوه نمک که تولیدکننده ریزگردها بوده و احتمال وقوع آتش در آن‌ها زیاد است، به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفته است.

رئیس اداره بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از ۱۱ هزار هکتار نهال‌کاری در مناطق بحرانی استان قم از جمله حسین آباد میش مست، مسئله و کوه نمک با استفاده از گیاهانی از جمله قره داغ، تاغ و آتریپلکس انجام شده است.

وی ادامه داد: کوه نمک با توجه به نزدیکی به قم از اهمیت بسیاری برخوردار است به همین علت تاکنون چهار هزار هکتار نهال‌کاری فقط در این منطقه انجام شده و برای سال جاری نیز ۱۵۰ هزار آتریپلکس در مساحتی بیش از ۷۵۰ هکتار با اعتباری بیش از سه میلیارد تومان کاشته می‌شود.

آبروش با اشاره به اینکه در هر هکتار از منطقه نهال‌کاری شده کوه نمک نزدیک به ۲۰۰ آتریپلکس کاشته شده است، گفت: این گیاه در دو سال نخست هر سال هفت مرتبه آبیاری می‌شود و بعد از دو سال نیز می‌تواند بدون آب پوشش گیاهی منطقه را حفظ کند.

لازم به ذکر است که مسئولان بیابان ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری ۱۱ استان بیابانی کشور با سفر به استان قم از پروژه‌های بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان در منطقه کوه نمک بازدید کردند.

این افراد به همراه دو تن از اساتید دانشگاه منابع طبیعی کرج از اجرای پروژه‌های بیابان و کاشت گیاه آتریپلکس یا اسفناج وحشی در منطقه کوه نمک بازدید و به ارائه نظرات خود در مورد عملکردهای انجام شده در این حوزه پرداختند.

کاشت اسفناج وحشی در کوه نمک قم اقدامی علمی و قابل تقدیر است

اباذری معاون دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و جمعی دیگر از مسئولان این سازمان نیز در این بازدید حضور داشتند و عملکرد اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم را در عرصه کوه نمک مورد ارزیابی قرار دادند.

اباذری اظهار کرد: هدف اصلی این بازدید را آموزشی و ترویجی دانست و اضافه کرد: در قالب این بازدید مسئولان بیابان ادارات‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌هایی که با موضوع بیابان درگیر هستند، با تجربیات و عملکردهای یکدیگر آشنا می‌شوند.

معاون دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خاطرنشان کرد: حضور اساتید دانشگاه منابع طبیعی کرج نیز موجب می‌شود تا مباحث مطرح شده در این بازدیدها از نظر علمی به بحث و گفت‌وگو گذاشته شود.

وی از کاشت گیاه آتریپلکس با نام ایرانی اسفناج وحشی در منطقه کوه نمک یاد کرد و گفت: استفاده از این گیاه در این منطقه نشان می‌دهد که مسئولان و کارشناسان بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم به‌خوبی نسبت به شرایط و وضعیت خاص کوه نمک آگاهی داشته و یک اقدام علمی و قابل تقدیر را دنبال کرده‌اند.

اباذری با بیان اینکه جلوگیری از چرای دام عمر گیاه آتریپلکس را کوتاه می‌کند، مطرح کرد: اضافه‌های این بوته هر ساله باید توسط دام خورده شود به همین علت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم در سال دو ماه چرای دام در این مناطق را آزاد می‌کنند که این اقدام نیز نشان از تدبیر و فهم علمی مسئولان این اداره است.

توجه به ضوابط مرتع‌داری و حفظ پوشش گیاهی در قم

رائد کمالی مقدم معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم نیز در حاشیه این بازدید طی سخنانی با اشاره به اینکه برای بهره‌برداران در مناطقی از جمله کوه نمک پروانه مرتع‌داری صادر شده است، اظهار کرد: اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم تلاش می‌کند تا در نگهداری و حراست از این مناطق از ظرفیت‌های مردمی بهره‌مند شود.

وی با بیان اینکه ضوابط مرتع‌داری و حفظ پوشش گیاهی در استان قم به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است، عنوان کرد: با انجام فعالیت‌های ترویجی مردم منطقه به‌خوبی نسبت به حساسیت منابع طبیعی آگاه شده و در راستای تحقق اهداف مورد نظر مشارکت لازم را خواهند داشت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 127 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 15 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها