سمپاشی گروپ « کرم خراط» به اسدآباد رسید/ درختان گردو ایستاده می‌میرند - سمپاشی گروپ

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: دشت اسدآباد از لحاظ کشاورزی و باغداری از بهترین شهرستان‌های استان همدان محسوب می‌شود و محصولات باغی این شهرستان اعم از آلو، گردو، هلو، شلیل و انگور در نوع خود بی‌نظیر و زبانزد عام و خاص است.

شهرستان اسدآباد دارای ۱۱۹ هزار و ۶۰۰ هکتار زمین‌ است که ۶۴ هزار هکتار از این زمین‌ها اراضی کشاورزی است و ۵۶ هزار و ۸۰۰ هکتار آن نیز جزو منابع ملی و طبیعی محسوب می‌شود.

یک هزار هکتار از اراضی باغی شهرستان اسدآباد زیر کشت محصول گردو است

براساس آمار به دست آمده یک هزار هکتار از اراضی باغی شهرستان اسدآباد زیر کشت محصول گردو است و در شرایط مناسب، به ازای هر هکتار ۳ تا ۴ تن محصول طلای سبز از درختان این شهرستان برداشت می شود.

گردو به دلیل ارزش غذایی و اقتصادی بالا از گذشته های دور تا امروز توسط کشاورزان و باغداران همواره مورد توجه بوده اما چندی است که شیوع آفت «کرم خراط» در اسدآباد، بلای جان درختان گردو شده است.

«کرم خراط» در بدترین شرایط نیز تکثیر می یابد و به سادگی سطح وسیعی از درختان گردو را در بر می گیرد.

به گفته کارشناسان این حشره به گونه‌های بسیاری از درختان مثمر و غیرمثمر حمله می‌کند که میزبان اصلی آن در ایران درختان مثمر سیب هستند اما خسارت آن روی گلابی، به و گردو نیز دیده شده است.

احمد نوری یکی از کشاورزانی است که باغ گردوی وی دچار بیماری و خشک شدن پیش از موعد شده است؛ وی درباره این مشکل به خبرنگار مهر گفت: از تیرماه شاهد خشک شدن درختان گردو و ازبین رفتن محصولات بودم.

شاخه های درخت بدون هیچ علتی خشک و تنه درخت توسط آفت تراشیده می شد

نوری افزود: شاخه های درخت بدون هیچ علتی خشک و تنه درخت توسط آفت تراشیده می شد که پس از اطلاع موضوع به جهاد کشاورزی و اعزام کارشناس از سوی این نهاد، بیماری «کرم خراط» تشخیص داده شد.

کشاورز اسدآبادی تاکید کرد: با توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی شاخه های خشک بریده و سم زدایی درختان آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه سال‌ گذشته این آفت به برخی باغ‌ها خسارت وارد کرده بود، بیان کرد: ۱۲۰ اصله درخت گردو دارم که در این میان درختانی که ضعیف هستند، بیشترین خسارت را می‌بینند.

کارشناس کشاورزی استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه خشکسالی های پیاپی موجب ایجاد شرایطی برای افزایش سرعت شیوع این آفت شده است، گفت: کمبود آب و ایجاد تنش های آبی حتی برای یک دوره آبیاری در ماه‌های گرم سال، مهمترین عامل در جلب این آفت است.

نسرین دانشمند با بیان اینکه دادن آب به خاک در دوره های مشخص و لازم اولین شرط در پیشگیری و کنترل این آفت است، گفت: پروانه خراط درختان میوه یا شب پره پلنگی که به نام علمی کرم خراط نامیده می شود، پروانه ای چوب خوار است که زمستان ها را به صورت لاروهای سنین مختلف در درون شاخه درختان می گذراند و در اواسط بهار لاروهایی که رشدشان کامل شده تبدیل به شفیره و در اواخر بهار به شب پره هایی تبدیل می شوند که با سوراخ کردن و نفوذ به تنه درختان باعث خشک شدن آنها می شوند.

آلودگی «کرم خراط» به باغات استان و شهرستان اسدآباد خسارت وارد کرده است

وی با بیان اینکه آلودگی «کرم خراط» به باغات استان و شهرستان اسدآباد خسارت وارد کرده است، گفت: این آفت در نهایت باعث خشکی سرشاخه ها و حتی در صورت حمله به تنه اصلی باعث خشکی و مرگ درخت می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر گفت: ۱۳۰۰ نفر بهره بردار گردو در روستاهای «قاسم آباد خنداب»، «ملهمدره»، «ترخین آباد» و برخی روستاهای شهرستان اسدآباد وجود دارد.

سقراط بیرنگ به خسارات وارده به کشاورزان اشاره و عنوان کرد: در سال جاری از یخ زدگی تاکنون، بیش از ۴۰ درصد خسارت، به درختان گردو رسیده که به نوبه خود آمار زیادی در شهرستان محسوب می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد افزود: تداوم خشکسالی و سبزخشک شدن شاخه های گردو از مواردی است که امسال به تازگی دربین درختان مشاهده شده به طوری که با وجود میوه بر روی شاخه، درختان خشک شده و محصول به طور نارس برروی شاخه از بین می رود.

وی عنوان کرد: کارشناسان تحقیقات گیاهپزشکی و کارشناسان حفظ نباتات جهاد کشاورزی تمام درختان گردو در شهرستان را آزمایش و نتایج واحدی را از این بازرسی ها به دست آوردند.

بیرنگ با اشاره به علائم بیماری درختان گردو، عنوان کرد: درختان گردو در اسدآباد به طور کامل خشک شده و برخی نیز از سرشاخه ها شروع به خشک شدن کرده اند که این علائم ناشی از سرما و یخ زدگی زودهنگام در پائیز سال گذشته تشخیص داده شده است.

یخ زدگی و سرمای پائیزه همانند شوک به جان درختان گردو افتاد

وی عنوان کرد: یخ زدگی و سرمای پائیزه همانند شوک به جان درختان گردو افتاده و درختان را ضعیف کرده به طوری که با گرم شدن هوا در بهار به دلیل آسیب دیدن بافت آوندی شاخه ها، درختان توان بازگشت به شرایط قبل و مقابله با آفات را نداشته اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد با بیان اینکه امسال آفت «کرم خراط» در بین درختان دیده شده است، تاکید کرد: علت خشک شدن درختان تنها «کرم خراط» نیست و سرمازدگی و یخ بندان پیش از موعد نیز در خشک شدن درختان تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: در تصور عموم مردم تنها «کرم خراط» عامل نابودی درختان است و این درحالیست که این نوع آفت مکمل سرمازدگی و خشک شدن درختان است.

بیرنگ اظهار داشت: درختان سرمازده اغلب مورد حمله آفاتی همچون کرم «چوب خوار»، «پروانه زنبور» و «سوسک پوست خوار» واقع شده و به درختان آسیب می رسد که در برخی از موارد نیز بیماری های قارچی درختان را تهدید می کند.

وی خطاب به کشاورزان گفت: جهاد کشاورزی همواره به کشاورزان توصیه می کند برای تقویت درختان و جلوگیری از تشدید خسارت، نسبت به حذف سرشاخه های بریده اقدام کنند به صورتی که ۲۰ سانت بعد از محل خشکیدگی شاخه بریده شده و پس از بریدن شاخه های خشک و محل خروج شیرابه درخت، با محلول مناسب مسی شامل «محلول بوردو» ضدعفونی شود.

مدیرجهاد کشاورزی اسدآباد عنوان کرد: درختان گردو باید در زمان مناسب آبیاری و کوددهی شده و از ورود هرگونه استرس خشک شدن به درختان با کمبود آبیاری، جلوگیری شود.

وی عنوان کرد: مبارزه شیمیایی با سموم مسی برای سطوحی که قابل بریدن نیست روشی دیگر در مقابله با خشکسالی درختان است.

بیرنگ به اقدامات انجام شده توسط جهادکشاورزی اشاره و بیان کرد: در راستای کنترل و جلوگیری از تشدید آلودگی، کلاس های متعددی برای کشاورزان برگزار و کشاورزان را با نحوه کنترل و مبارزه با این آفت آگاه کردیم.

برگزاری کلاس و ارجاع کارشناس به باغ ها

وی تاکید کرد: جهاد کشاورزی آمادگی دارد که درراستای جهت اطلاع رسانی و آموزش کشاورزان، نسبت به برگزاری کلاس و ارجاع کارشناس به  باغ ها اقدام داشته باشد.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان اسدآبادعنوان کرد: برخی کشاورزان تصور می کنند با روشن کردن آتش در هنگام سرما می توان با سرمازدگی مقابله کرد، اما این اقدام مشکلات زیادی  برای باغداران ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: نصب سامانه ضدسرما یکی از اقداماتی است که تاحدودی از سرمازدگی درختان جلوگیری می کند که جهاد کشاورزی آمادگی پرداخت تسهیلات برای خرید این دستگاه ها را دارد.

رشد و نمو «کرم خراط» غالبا در باغ هایی صورت می گیرد که اصول داشت در آن ها به خوبی اجرا نمی شود  طبق مطالعات انجام گرفته رشد و نمو «کرم خراط» غالبا در باغ هایی صورت می گیرد که اصول داشت در آن ها به خوبی اجرا نمی شود چراکه در باغ هایی که از نظر آبیاری و تغذیه و انجام عملیات هرس بطور صحیح رسیدگی شده اند، کرم خراط به ندرت مشاهده شده است.

یک گیاه پزشک نیز در خصوص این آفت در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: «کرم خراط» بخشی از زمینهای کشاورزی را از بین برده است و اگر به داد درختان گردو نرسیم این وضعیت بدتر شده و «کرم خراط» آرام آرام در استان پخش خواهد شد.

پریسا گل پرور با بیان اینکه روستاییان امکانات لازم برای مبارزه با آفت را ندارند، گفت: درختان گردو ارتفاع بلندی دارند و کشاورزان به دستگاه های بالابر نیازمند هستند.

وی با اشاره به اینکه برخی درختان قدمتی ۱۰۰تا ۲۰۰ ساله دارند، گفت: باید حافظ پتانسیل های روستاها بود.

طبق گفته کارشناسان استفاده از سموم تدفینی، خارج کردن لاروهای کرم خراط با استفاده از سیم‌های مفتولی، کوددهی و آبیاری صحیح و به موقع درختان از بهترین روش‌های دفع این آفت است کمااینکه در عین حال باید بهره برداران و گردوکاران از جایگزینی روش‌های سنتی بدون مشورت با کارشناسان و مهندسان کشاورزی خودداری کنند.

مبارزه با کرم خراط آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر از چیزی است که تصور می شود و بهترین راه مبارزه با آن تغذیه مناسب درخت از طریق آبیاری و دادن کود حیوانی است.

از آنجایی که گردو محصولی پرسود و فایده برای کشاورزان محسوب می شود، ضرورت رسیدگی به این درختان بیش از پیش احساس می شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 126 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها