سمپاشی گروپ کشاورزی آذربایجان غربی باید از دانش روز بهره ببرد - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی شهریاری شنبه شب در نشست با اعضای شورای راهبردی کشاورزی استان با اشاره به اینکه کشاورزی استان با وجود بهره مندی از ظرفیت‌های ویژه آب و خاک، مرز و نیروی انسانی تحصیل کرده، بهره وری لازم را ندارد افزود: برای رهایی از شرایط فعلی و پرهیز از هدر رفت منابع مهم آب و خاک باید از دانش روز و کارشناسان نخبه استفاده کرد تا بتوان از چرخه کم بهره مالی فاصله گرفت.

وی ضمن انتقاد از نبود برنامه جامع و منسجم برای برون رفت از شرایط کم بهره در کشاورزی تصریح کرد: بخش کشاورزی به عنوان پایه توسعه استان باید مشکلات ساختاری خود در اصلاح الگوی کشت به منظور افزایش بهره وری را به طور جد پیگیر باشد.

شهریاری با اشاره به بیان مشکلات این حوزه از سوی نمایندگان تشکل‌های کشاورزی گفت: بخش اعظمی از مشکلات متأثر از مشکلات اقتصادی کشوری است. دولت بخاطر کاهش درآمدهای نفتی و مالیاتی شرایط مطلوبی را پشت سر نمی‌گذارد، اگر این شرایط نبود به طور قطع مشکلات صادرات و برگشت ارز و نیز فروش محصولات نیز مطرح نمی‌شد.

استاندار آذربایجان غربی کشاورزی سنتی را آفت این بخش عنوان کرد و افزود: از شورای راهبردی این انتظار می‌رود تا به طور مشخص و با برنامه برای توسعه کشاورزی اقدام نماید. با کلی گویی و صرفاً بیان مشکلات دردی از کشاورز دوا نمی‌شود. کشاورزی به علم روز نیاز دارد.

شهریاری تصریح کرد: شیوه‌های غلط آبیاری یکی از آفت‌های کشاورزی سنتی است که کشاورزان با باوری غلط هنوز معتقد هستند آبیاری غرقابی بهترین روش است.

وی بهره وری پایین در محصولات باغی و زراعی را مورد اشاره قرار داد و گفت: اگر از دانش روز استفاده می‌شد به جای هر سال ۶ میلیون تن انواع محصولات، بیش از ۱۰ میلیون تن برداشت می‌شد.

شهریاری استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان برای افزایش بهره وری را مورد مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر چه امروز بخاطر تحریم‌ها شرایط سختی را سپری می‌کنیم اما باور داریم در سختی‌ها می‌توان شکوفایی را ساخت چرا که در شرایط عادی هیج اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش میزان تولیدات بخش کشاورزی به بیش از ۱۰ میلیون تن در طی بازه زمانی دو تا سه ساله با ترویج علوم نوین، کاهش اختلاف بین رکورد تولید با میانگین تولید و افزایش بهره وری امکان پذیر است.

وی یادآور شد: با توجه به اشتغال ۳۵ درصدی در بخش کشاورزی استان، استفاده بهینه از آب با روش‌های نوین آبیاری و کشت محصولات کم آب خواه می‌تواند، تداوم بخش فعالیت‌های پایدار کشاورزی در استان باشد.

استاندار آذربایجان غربی گفت: ۷ میلیارد متر مکعب آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که با مدیریت بهینه استفاده از منابع پایه آب و خاک و برنامه ریزی مناسب می‌توان این میزان را به حداقل کاهش داد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 122 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 25 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.