سمپاشی گروپ کشاورزی ایلام در مسیر شکوفایی/ استانی که قطب تولید گوشت شد - سمپاشی گروپ

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: استان ایلام در غرب ایران قبل از انقلاب یکی از مناطق محروم کشور بوده به طوری که حتی جاده دسترسی هم نداشته؛ امروز این استان پیشرفت قابل توجهی در بخش‌های مختلف داشته است.

بدون شک کشاورزی مهمترین ظرفیت استان ایلام برای توسعه است، ظرفیت‌های این بخش بعد از انقلاب در استان به حدی رسیده که این استان در چند محصول به عنوان قطب تولید شناخته می‌شود.

طبق گفته بسیاری از کارشناسان قبل از انقلاب کشاورزی در ایلام رونق چندانی نداشت، اما امروز به واسطه نگاه‌های عدالت آمیز انقلاب اسلامی این استان در بسیاری از محصولات کشاورزی از قطب‌های اصلی تولید محسوب می‌شود.

در حال حاضر وجود آب، طبیعت بکر، مراتع، جنگل، گیاهان دارویی، زمین‌های حاصلخیز و… باعث شده راه برای کشاورزی و دامداری در این استان فراهم باشد و هم اکنون یکی از قطب‌های اصلی در تولیداتی نظیر گوشت قرمز، مرغ، عسل، گندم و… در کشور محسوب می‌شود.

در این استان هم اکنون طرح‌های بزرگ و کوچکی در بخش‌های مختلف کشاورزی مثل احیای اراضی دهلران، اجرای طرح‌های نوین آبیاری، سامانه گرمسیری، احداث کشتارگاه‌های جدید، صنایع تبدیلی در دست اجراست.

طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان هم اکنون بیش از ۶۰ درصد جمعیت ۶۰۰ هزار نفری استان در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

تولید ۵۰ هزار تن گوشت مرغ و ۲۵ هزار تن گوشت قرمز

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان ایلام یکی از مناطق مستعد تولید گوشت مرغ و گوشت قرمز است و در این دو محصول از قطب‌های اصلی محصول با کیفیت است.

سید محمد تراب میری اظهار داشت: هم اکنون در ۳۸۰ واحد مرغداری استان سالانه بیش از ۵۰ هزار تن گوشت مرغ در استان تولید می‌شود که سه برابر مصرف استان است.

وی افزود: برای تکمیل زنجیره تولید مرغ در استان هم اکنون دو کشتارگاه مرغ در استان فعال است و ساخت دو کشتارگاه دیگر در حال انجام است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر جهاد کشاورزی استان بر روی طرح‌های تولید مرغ‌های تخم گذار، صنایع تبدیلی در زمینه گوشت مرغ و…. تمرکز کرده است.

تولید سالانه ۱۰ هزار تن انواع آبزیان در استان

میری با اشاره به طبیعت بکر استان برای دامداری و دامپروری اظهار داشت: هم اکنون سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می‌شود که بیش از سه برابر مصرف استان است.

وی افزود: هم اکنون واحدهای صنعتی دامپروری در اقصی نقاط استان فعال شده است.

رئیس جهاد کشاورزی ایلام گفت: همچنین سالانه ۱۰۰ هزار تن شیر در ایلام تولید می‌شود و در زمینه تولید شیر واحدهای مدرن گاوداری شیری در سراسر نقاط استان وجود دارد.

وی با اشاره به تولید سالانه ۱۰ هزار تن انواع آبزیان در استان، گفت: هم اکنون این استان یکی از قطب‌های اصلی تولید ماهی قزل آلا، پرورش ماهی در قفس در کشور است.

تولید سالانه یک میلیون تن محصولات کشاورزی در استان

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۳۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان وجود دارد و اراضی آبی استان قبل از توسعه شبکه‌های نوین کشاورزی، ۸۰ هزار هکتار بوده که با افزایش شبکه‌های آبی به بیش از ۱۰۰ هزار هکتار رسیده است.

وی افزود: البته در آینده‌ای نزدیک با اجرای سه طرح بزرگ آبی ۱۰۸ هزار هکتار به زمین‌های آبی کشاورزی استان افزوده می‌شود.

وی بیان داشت: سالانه یک میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود که با برنامه ریزی های صورت گرفته در زیر بخش‌های کشاورزی تنوع تولید در حوزه زراعی، باغی و دامی در استان در حال افزایش است.

میری با اشاره به اینکه حجم و ارزش ریالی محصولات تولیدی در استان ایلام با هیچ دوره‌ای از تاریخ کشاورزی استان چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب قابل قیاس نیست، گفت: با ارزش بالای ۴ هزار میلیارد تومان از زمره استان‌های موفق کشور است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 121 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 17 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها