سمپاشی گروپ کشاورزی ناجی رونق تولید و اقتصاد کشور است - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار مهر، سید صفدر حسینی کوزوکی، در همایش ملی و تخصصی امنیت غذایی و رونق تولید، که صبح امروز در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد، برگزار شد، اظهار کرد: کشاورزی نقش مهمی را در اقتصاد ملی کشور ایفا می‌کند. اولین مساعدت این بخش تنوع بخشی به اقتصاد ملی است، در وضعیت اقتصادی موجود و تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه کشور وجود دارد، بخش کشاورزی بیشترین مساعدت و کمترین آسیب پذیری را دارد.

وی افزود: نکته بعدی توسعه روستایی و ایجاد توازن میان شهر و روستا، ارتقا سطح زندگی مردم روستا و کمک به صنعتی شدن کشور است. مسئله امنیت غذایی کشور، وظیفه مستقیم کنشگران بخش کشاورزی نیست اما به ارتقا تراز تجاری کشور کمک می‌کند.

حسینی تصریح کرد: ما باید فرصت‌ها و چالش‌های بخش کشاورزی را بیان کنیم، و این امر از انجمن علمی اقتصاد کشاورزی انتظار می‌رود. دلیل برگزاری این همایش، اهمیت نامگذاری امسال و توجه سیاست‌های بالا دستی کشور به ارتقا تولید و اقتصاد کشاورزی است.

رئیس همایش ملی امنیت غذایی و رونق تولید در انتها بیان کرد: در این همایش ۸۰ مقاله مورد بررسی و سرانجام ۶۰ مقاله از میان آن‌ها مورد پذیرش قرار گرفته است. امیدوارم که ارائه راهکارهای مناسبی را در این همایش شاهد باشیم و به اقتصاد کشاورزی کشور از این طریق کمکی کرده باشیم.

همچنین در ادامه این مراسم، دکتر محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: بسیار افتخار می‌کنیم که دانشگاه فردوسی، میزبان همایشی است که نام رونق تولید را همراه خود دارد. بنده از انجمن علمی اقتصاد کشاورزی کشور و تمام کسانی که در این برنامه شرکت داشتند تشکر می‌کنم.

وی افزود: ما باید افتخار کنیم که در حوزه تولید غذا کارآفرین هستیم و از نظر کمی و کیفی محصولات داخلی مناسب تولید می‌کنیم. باید دست همه افرادی در تولید کالای ایرانی از مراحل زیرساختی، تولید تا خرید و مصرف را مشارکت دارند را باید بوسید.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، در انتها گفت: ما از نظر مواد اولیه، امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در حوزه تولید مواد غذایی، ظرفیت بالایی داریم و می‌توانیم در این حوزه به جایگاه مناسبی رسیده، موادی غذایی سالم و متناسب با سلیقه مردم خود را تولید کنیم.

همچنین عبدالرضا خزاعی، کشاورز نمونه استان خراسان رضوی، در این همایش اظهار کرد: قصد دارم تا برخی از مشکلات کشاورزان را در این برنامه مطرح کنم. خریدهای تضمینی دولت باتوجه به هزینه تمام شده برای کشاورزان نیست و پرداخت‌های طولانی مدت، عدم تنظیم مناسب بازار داخلی، عدم تثبیت، مزید بر علت شده و کشاورزان را در حوزه تولید با مشکلات مداوم روبه رو کرده است.

وی افزود: در حوزه تولیدات دامی و گوشت، هنگام پا گرفتن تولیدات دامی کشاورزان و دامداران، واردات گوشت و دام به کشور اوضاع را بدتر کرده است. ما از نظر تأمین منابع انسانی مشکلی نداریم، اما در زمینه تهیه مواد اولیه و ورود تکنولوژی با مشکلات داریم، این درحالی است که ناگریز از ورود مکانیزاسیون به حوزه کشاورزی هستیم.

بزرگترین دغدغه کشاورزان آب است

این کشاورز نمونه تصریح کرد: در حوزه آب، قوانین اجرا شده در وزارت نیرو باعث ایجاد اختلال در حوزه کشاورزی شده است. بدون پرداخت حق آبه، سهمیه آب کشاورز کم می‌شود و آب به وی فروخته می‌شود. بزرگترین دغدغه کشاورزان آب است.

وی در انتها بیان کرد: در بهترین حالت ممکن، سود حاصله از بخش کشاورزی چیزی حدود ۱۲ تا ۱۴ درصد است، اما برای پرداخت بدهی‌های مالی خود، درگیر سود مرکب بانکی می‌شویم که تا ۱۸ درصد می‌رسد. ما هر روز شاهد کوچک‌تر شدن بخش کشاورزی هستیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 122 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 16 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها