سمپاشی گروپ «کلاش» مریوان شهره عام و خاص درجهان/رتبه‌داری در توت‌فرنگی و گندم - سمپاشی گروپ

خبرگزاری مهر– گروه استان‌ها: استان کردستان با مساحتی حدود ۲۹ هزار کیلومتر مربع در غرب ایران واقع شده است که علاوه بر منابع خدادادی هم چون آب کافی، وجود جنگل و مرتع، معادن و خاک حاصل خیز، دارای مردمانی است که خالق آثار فرهنگی، هنری، فنی و صنعتی بوده که در بسیاری از آن‌ها سرآمد کشور و حتی دنیا هستند.

مردمان این دیار از گذشته‌های دور تاکنون با بهره‌مندی از مواهب الهی و ذوق و سلیقه و توانمندی خود توانسته‌اند راه‌هایی برای امرارمعاش خود ایجاد کنند تا بدین گونه محتاج غیر نشوند.

تولید صنایع‌دستی هم چون کلاش(گیوه) و فرش و صنایع چوب در این استان شهره جهانی دارد و در تولید کلاش شهر مریوان به‌عنوان «شهر جهانی کلاش» به ثبت رسیده و این گویای ظرفیت ارزشمند این منطقه است.

هرچند به‌مرورزمان با افزایش جمعیت و تغییر و تحولات ایجادشده در نیازها، سلیقه و ذائقه مردم بسیاری از تولیدات هنری به‌ویژه در حوزه صنایع‌دستی که روزگاری خواهان فراوانی داشتند، از گردونه خارج و برخی از آن‌ها امروزه دیگر به فراموشی سپرده‌شده‌اند.

فعالیت پنج هزار «کلاش باف» در مریوان

فرماندار شهرستان مریوان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره عنوان شهر جهانی کلاش عنوان کرد: در حال حاضر بالغ‌بر پنج هزار  نفر فقط در شهرستان مریوان  به «کلاش بافی» اشتغال دارند و در دیگر شهرهای استان هم تعدادی بافنده کلاش داریم، رونق این حوزه در چند سال اخیر موجب استقبال بیشتر مردم به فعالیت در این حوزه و در نتیجه اشتغال‌زایی و کسب درآمد ویژه برای زنان روستایی شده است.

بی‌شک صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین عوامل ممانعت از مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها است و هرچقدر در تقویت این حوزه تلاش بیشتری انجام شود روستاها هم رونق بیشتری پیدا خواهند کرد.

از دیگر ظرفیت‌های مهم و ارزشمند استان کردستان در بخش صنایع‌دستی تولید فرش است که دو نوع فرش «سنه» و «بیجار» به‌عنوان فرش‌های اصیل نه‌تنها در داخل کشور که حتی در خارج از کشور نیز شهره هستند.

بر اساس آمارهای اعلامی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم‌اکنون ۹۰ هزار نفر بافنده فرش دستباف در سطح استان کردستان داریم که از این تعداد ۷۰ درصد را بانوان و مابقی را آقایان تشکیل داده‌اند.

سالانه علاوه بر صادرات صنایع‌دستی مذکور به استان‌های مختلف کشور به دیگر کشورهای دنیا هم این تولیدات صادر می‌شود و در صورت برنامه‌ریزی مناسب می‌توان از این ظرفیت‌ها به شکل بهتری بهره‌برداری کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان با اشاره به اینکه مریوان به‌عنوان شهر جهانی کلاش سال گذشته ثبت شد، به خبرنگار مهر گفت: ثبت جهانی هر شهر و روستایی در حوزه صنایع‌دستی موجب افزایش تعداد گردشگران و معرفی هرچه بیشتر منطقه به دیگر نقاط دنیا می‌شود.

محسن علوی عنوان کرد: بیشترین آموزشگاه‌های کلاش بافی، کارگاه‌های تولید کلاش و بیشترین فروشگاه‌های کلاش امروزه در شهرستان مریوان فعال است و اشتغال‌زایی خوبی هم داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه از فرآیند تولید تا فروش محصول سه رکن شامل طراحی و بسته‌بندی و بازاریابی باید مدنظر قرار گیرد تا تولیدکنندگان به فروش و درآمد مطلوبی دست یابند، بیان کرد:  ازاین‌جهت فعالان باید بسته‌بندی مناسب را به‌عنوان عامل و ملاک اصلی فروش محصول موردتوجه ویژه قرار دهند.

کشاورزی ظرفیتی بی‌بدیل در کردستان

کشاورزی، یکی از بخش‌های دارای مزیت و ظرفیت تولید و اشتغال در کردستان است به‌گونه‌ای که ۲۷ درصد ارزش تولید ناخالص داخلی و ۳۰ درصد اشتغال استان مربوط به این بخش است و این در حالی است که سهم اشتغال صنعتی در این استان ۷/. درصد است.

کردستان در تولید تعدادی از محصولات کشاورزی اعم از زراعی و باغی همچون گندم، نخود، سیب‌زمینی و توت‌فرنگی در سطح کشور دارای رتبه‌های برتر است.

بر اساس آخرین سرشماری کشاورزی در سال ۹۳ تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی کردستان ۱۱۳ هزار و ۶۰۶ بهره‌بردار است و از این تعداد ۸۰۰ هزار بهره‌بردار محصول گندم هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ۷۵ درصد تولید توت‌فرنگی ایران مربوط به کردستان است، گفت: در گذشته ۹۰ درصد تولید توت‌فرنگی در این استان انجام می‌شد ولی در چند سال اخیر علی‌رغم افزایش تولید این محصول با استفاده از ارقام جدید و مکانیزه کردن مزارع، به دلیل استقبال دیگر استان‌های کشور از کشت این محصول، این سهم به ۷۵ درصد رسیده است.

خالد جعفری میزان تولید توت‌فرنگی طی طول سال در این استان را ۴۵ هزار تن ذکر کرد و اظهار داشت: ۱۳ هزار خانوار در این استان به کشت و تولید توت‌فرنگی اشتغال دارند و یکی از مزیت‌های تولید این محصول هم انجام کارگروهی و خانوادگی در مزارع است.

وی از اجرای زنجیره تولید محصولات کشاورزی به‌ویژه توت‌فرنگی در استان خبر داد و بیان کرد: این اقدام توسط تعاونی‌های تولید انجام‌شده و خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اعلام کرد: سالانه ۹۰ میلیارد تومان از تولید توت‌فرنگی درآمد به استان وارد می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات و دغدغه‌های تولیدکنندگان حوزه باغبانی ما به نبود صنایع فرآوری میوه‌ها در استان برمی‌گردد که خوشبختانه هم‌اکنون بزرگ‌ترین کارخانه فرآوری میوه با ظرفیت ۸۵ هزار تن در شهرستان مریوان در حال احداث است.

کردستان قطب تولید گندم در کشور

جعفری به میزان سطح زیر کشت گندم در استان اشاره کرد و گفت: در سال زراعی جاری ۵۵۸ هزار هکتار از اراضی زراعی استان به کشت گندم اختصاص پیداکرده که از این میزان ۳۳ هزار هکتار آبی و ۵۲۵ هزار هکتار هم گندم دیم است.

وی عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرده امسال حدود یک‌میلیون تن گندم در کردستان تولید و بیش از ۹۰۰ هزار تن هم خریداری شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین گندم خریداری‌شده در استان مربوط به دو سال پیش با ۸۵۰ هزار تن بود، اظهار داشت: امیدواریم امسال با تغذیه و مراقبت و استفاده از ارقام مناسب و بهبود سیستم زراعتی شاهد تحقق پیش‌بینی وزارتخانه باشیم.

در دنیای امروز که شیوه‌های تولید بر مبنای تکنولوژی‌های روز مدام در حال تغییر هستند اگر جامعه‌ای در این راستا از تجهیزات و امکانات به‌روز بهره‌مند نباشد بی‌شک علی‌رغم داشتن ظرفیت و استعداد نمی‌تواند آن‌گونه که بایدوشاید در این حوزه موفق شود.

بخش کشاورزی هم در منطقه نیازمند گذار از مرحله سنتی به مدرن است و قطعاً این مهم نیز بدون حمایت‌های دولتی امکان‌پذیر نیست و امید داریم روزی شاهد اجرای کشاورزی مدرن و پایدار و دقیق  در استان باشیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 129 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 2 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها