سمپاشی گروپ کلکسیون هسته انار ایران راه اندازی شد - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر مهرشاد زین العابدینی اظهار کرد: طرح ارزیابی ژرم پلاسم انار با استفاده از نشانگرهای مولکولی و مورفولوژیک به منظور تشکیل کلکسیون هسته ارقام و ژنوتیپ های مختلف انار ایران به صورت مشترک به همت محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی اجرا شد.

وی گفت: ایران با تولید سالانه ۹۰۰ هزار تن انار از لحاظ سطح کشت تجاری، میزان تولید و صادرات و همچنین مرغوبیت ارقام انار رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به اینکه میزان تولید انار در کشور در حدود ۱۳ تن در هر هکتار است، گفت: ایران علاوه بر این که مرکز پیدایش و رویشگاه طبیعی این میوه با ارزش است، مرکز تنوع ارقام نیز بوده و غنی‌ترین مخازن ژنی انار جهان را دارد که لازم است ضمن حفظ و نگهداری این ثروت ملی و سرمایه طبیعی، برنامه‌های به نژادی و اصلاحی نیز در تحقیقات انار کشور مورد توجه قرار گیرند.

زین العابدینی گفت: نبود اطلاعات جامع درباره ژنوتیپ های انار ایران و مشخصات مورفولوژیک و مولکولی و متابولیت های آنها ایجاب می‌کرد که برنامه جامعی به منظور بررسی و گزینش ارقام و ژنوتیپ های مختلف این گیاه و تشکیل کلکسیون هسته با روش‌های اصلاح کلاسیک و مولکولی اجرا شود.

وی با اشاره به جمع آوری بیش از هزار ژنوتیپ مختلف انار از استان‌های مختلف کشور، گفت: بهبود عملکرد، افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید از طریق شناسایی ارقام مقاوم به آفات و بیماری‌ها و متحمل به تنش‌های غیر زیستی از اهداف اصلاح مولکولی انار است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 134 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 21 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها