سمپاشی گروپ یک میلیون هکتار از اراضی زراعی و باغی در کشور تغییرکاربری شده است - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار مهر، سید علی محققی شامگاه سه شنبه در پنل تخصصی حفاظت از خاک و اراضی کشاورزی، افزود: اراضی زراعی و باغی یک عرصه تولیدی و اقتصادی و یک عرصه زیست‌محیطی است و حفاظت از خاک در کنار حفاظت از آب باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد چراکه حفاظت از خاک یکی از راه‌های حفاظت از آب است. 

وی اظهار کرد: طی سال‌های اخیر بیش از یک میلیون هکتار از اراضی زراعی و باغی در کشور با ساخت و سازهای مختلف تغییر کاربری شده و  متأسفانه عمده ساخت و سازها و تغییر کاربری‌های مجاز و غیر مجاز در کشور در خاک‌های درجه یک اتفاق می افتد.

مدیر کل دفتر ترویج، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان امور اراضی کشور  گفت: قانون به تنهایی قادر به حفاظت از اراضی کشاورزی نیست و تنها راه حفاظت از زمین توانمندسازی و آگاه سازی آحاد مردم است.

وی ادامه داد: بهره گیری از ظرفیت و توان سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های مردمی در حوزه حفاظت از اراضی کشاورزی رویکرد بسیار مهمی است که طی سال‌های اخیر مورد توجه بوده است.

محققی ابراز کرد: تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند به عنوان بازوی توانمند سازمان امور اراضی در راستای فرهنگسازی حفاظت از اراضی کشاورزی، جلوگیری از تغییر کاربری و تخریب باغ‌ها عمل کنند.

وی به اقدامات قانونی در راستای حفاظت از اراضی کشاورزی اشاره کرد و گفت: در این راستا در کنار مجموعه فعالیت‌های قانونی، فعالیت‌های گسترده  آموزشی و ترویجی به منظور فرهنگسازی و توانمندسازی آحاد جامعه در سطح کشور در حال انجام است.

محققی ابراز کرد: بخش عمده‌ای از فعالیت‌های مربوط به حفاظت از اراضی کشاورزی اقدامات پیشگیرانه است و به همین منظور با هدف ترویج مباحث مربوط به حفظ و ساماندهی اراضی کشاورزی و آموزش روستاییان و بهره برداران در قالب ساختار سازمانی در وزارت جهاد کشاورزی، تفاهم نامه‌ای با سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی منعقد شده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 112 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 30 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها