سمپاشی گروپ ۲۴ کشور جهان تراریخته تولید می‌کنند/ افزایش سطح زیرکشت - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، آخرین آمار سرویس بین‌المللی دستیابی و استفاده از بیوتکنولوژی در کشاورزی (ISAAA) درخصوص وضعیت جهانی محصولات تراریخته تجاری منتشر شد.

افزایش ۳ درصدی سطح زیرکشت محصولات تراریخته

براساس این آمار کشت محصولات تراریخته درحال حاضر در ۲۴ کشور انجام می گیرد و برآوردها نشان می دهد که سطح زیر کشت این محصولات نسبت به سال میلادی گذشته حدود ۳ درصد افزایش یافته است.

سطح زیر کشت جهانی محصولات تراریخته در سال ۲۰۱۷ رکورد زده و از ۱۸۱.۵ میلیون هکتار در سال ۲۰۱۵ به ۱۸۹.۹ میلیون هکتار در دنیا رسیده است و در میان این ۲۴ کشور جهان، آمریکا، برزیل و هند، بیشترین تولید کننده این محصولات هستند.

برمبنای این آمار که از سوی انجمن ایمنی زیستی منتشر شده، سطح زیرکشت محصولات تراریخته نسبت به سال ۱۹۹۶ که آغاز کشت این محصولات بود بیش از ۱۰۰ برابر افزایش داشته و از ۱.۷ میلیون هکتار در سال ۱۹۹۶ به ۱۸۹.۹ میلیون هکتار در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

رشد ۴ برابری کشورهای تولیدکننده تراریخته

آمارها نشان می دهد که تعداد کشورهای بهره بردار از فناوری تراریخته هم طی کمتر از دو دهه با رشد بیش از چهار برابر از ۶ کشور در ۱۹۹۶ به ۲۴ کشور افزایش یافته و طی ۲۲ سال در مجموع ۲.۲۸ میلیارد هکتار از اراضی کشاورزی دنیا زیر کشت تراریخته ها رفته است.

در حوزه کشورهایی که این محصولات را کشت می‌کنند، آمار های بین‌المللی نشان می دهد در سال ۲۰۱۷، آمریکا با ۷۵ ملیون هکتار سطح زیر کشت (حدود ۴۰ درصد سطح زیر کشت جهانی محصولات تراریخته) همچنان در جایگاه اول استفاده از فناوری محصولات تراریخته قرار دارد که بیشترین این محصولات ذرت، سویا و پنبه هستند. رتبه های بعدی را هم به ترتیب برزیل با ۵۰ میلیون هکتار، آرژانتین با ۳۲.۶ میلیون هکتار، کانادا با ۱۳.۱ میلیون هکتار و هند با ۱۱.۴ میلیون هکتار به خود اختصاص داده اند.

به طور کل برمبنای تازه ترین گزارش سالانه وضعیت جهانی محصولات تراریخته تجاری، از حدود ۱.۱ تا ۱.۲ میلیارد هکتار اراضی زیرکشت محصولات زراعی در دنیا، حدود ۱۹۰ میلیون هکتار ( معادل ۱۷ درصد) ، زیر کشت محصولات تراریخته رفته اند و ۱۷ میلیون کشاورز این محصولات را که اغلب سویا، ذرت، پنبه و کانولا (کلزا) هستند کشت می کنند.

محصولاتی که بیشترین تراریخته های دنیا را به خود اختصاص داده اند

ارزش بازار جهانی بذر تراریخته در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۷ میلیارد دلار اعلام شده است و اروپا و چین بزرگترین واردکننده محصولات تراریخته در دنیا هستند.

حدود ۸۰ درصد پنبه، ۷۷ درصد سویا، ۳۲ درصد ذرت و ۳۰ درصد کانولای تولیدی دنیا تراریخته است و سهم ارقام تراریخته در بازارهای جهانی این محصولات به مراتب بیشتر است. به طوری که در مورد محصولاتی مثل سویا، نمونه غیرتراریخته ای در بازارهای جهانی ندارند و میزان ذرت غیرتراریخته عرضه شده در بازارهای جهانی هم بسیار اندک است.

درهمین حال کشورهای پاکستان و هند به ترتیب ۱۰۰ و ۹۳ درصد سطح زیرکشت پنبه تراریخته دارند و با ادامه روند کنونی، توسعه کشت تراریخته ها در محصولات جدیدی مثل یونجه، چغندرقند، پاپایا (خربزه درختی)، کدو، بادمجان، سیب زمینی و سیب در دنیا رو به افزایش خواهد گذاشت.

گفته شده است که در ایران نیز تقریبا تمام روغن ها و دانه های روغنی وارداتی (شامل سویا، کلزا و ذرت) و بیش از ۹۰ درصد خوراک دام وارداتی، تراریخته هستند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 133 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 3 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها