سمپاشی گروپ ۴۰ درصد خاک ایران جزو خاک های فقیر است - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار مهر، مظفر روستایی بعد از ظهر سه شنبه در کارگاه آموزشی «حفظ پایداری تولید گندم» در محل سالن جلسات اشراق جهادکشاورزی استان زنجان،  با بیان اینکه «مدیریت مزرعه» در سال‌های سخت اثر خود را نشان می‌دهد، افزود: سال زراعی گذشته مزارع گندم مدیریت شده کم‌ترین میزان خسارت و آسیب دیدگی ناشی از سرمازدگی را داشتند.

وی با تاکید بر اینکه پایداری تولید گندم در کشور با مدیریت مزرعه محقق می‌شود، ادامه داد: یک سوم بارندگی‌های جهانی در کشورمان اتقاق می افتد و در چنین شرایطی که با کمبود بارش‌ها و محدودیت منابع آبی مواجه هستیم عملکرد تولیدات دیم وابسته به «مدیریت مزرعه» است.

روستایی گفت: مدیریت مزرعه عوامل و فاکتورهای مختلفی همچون استفاده از بذر مناسب، تهیه بستر، رعایت تراکم و عمق کشت مناسب، تغذیه مناسب، کنترل آفات و بیماری‌ها را شامل می‌شود.

 رئیس بخش تحقیقات غلات موسسه تحقیقات دیم کشور با بیان اینکه مرحله پنجه زنی در گندم بسیار حائز اهمیت است و اگر این مرحله به خوبی مدیریت شود عملکرد قابل ملاحظه‌ای حاصل خواهد شد، افزود: طبق بررسی‌های انجام گرفته رقم‌های «صدرا» و «باران» نسبت به سایر ارقام از عملکرد مناسبی برخوردار بوده و مقاومت و تحمل بیشتری در برابر کم آبی دارند.

روستایی ادامه داد: تحقیقات انجام گرفته به خوبی تأثیر کشاورزی حفاظتی در افزایش قابل توجه عملکرد را نشان می‌دهد و لذا کشاورزی حفاظتی باید به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود:  هر چند امسال بارندگی‌ها با تأخیر اتفاق افتاد و پراکنش مناسبی هم نداشت اما با وقوع بارش‌های مناسب در بهمن ماه و ادامه بارش‌ها در اسفند در حال حاضر اکثر استان‌ها وضعیت خوبی دارند.

 رئیس بخش تحقیقات غلات موسسه تحقیقات دیم کشور گفت: در تولید غلات دیم درصورت رعایت اصول به زراعی و مدیریت مزرعه و همچنین توجه به یافته‌های تحقیقاتی عملکرد مورد نظر دست یافتنی است.

روستایی افزود: ۲۱ درصد خاک‌های کشور جزو خاک‌های خیلی فقیر و ۴۰ درصد خاک‌ها جزو خاک‌های فقیر است، لذا تغذیه رکن اساسی در دستیابی به عملکرد مطلوب در زراعت گندم دیم محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: آموزش کشاورزان باید به طور جدی در دستور کار قرار گرفته و یافته‌های تحقیقاتی به خوبی به بهره برداران و مزارع منتقل شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 132 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 30 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها