سمپاشی گروپ ۹۰ درصد کشت پیاز اصفهان به شکل نشایی انجام می‌شود - سمپاشی گروپ

مهرداد مرادمند در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ۵۶۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در استان اصفهان پنج درصد از مساحت این استان را دربرمی گیرد، اظهار داشت: ۱۹۷ هزار هکتار از مساحت اراضی کشاورزی به محصولات زراعی اختصاص یافته که تولید سه میلیون و ۲۵۸ هزار تن را در برداشته است.

وی با اشاره به سهم ۱۳ درصدی محصولات باغی افزود: ۷۵ هزار هکتار از اراضی زراعی استان اصفهان شامل باغات با تولید ۳۷۷ هزار تن محصول می‌شود.

توسعه محصولات دامی و گلخانه‌ها در شرایط خشکسالی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به ۶ میلیون واحد دامی موجود در استان اصفهان بیان داشت: با توجه به خشکسالی مداوم در یک دهه اخیر توسعه محصولات دامی را تقویت بخشیدیم.

وی افزود: در جهت سازگاری با کم آبی با حمایت استاندار توسعه گلخانه‌ها را در اولویت قرار دادیم و با مساحت هزار و ۸۴۶ هکتار و تولید سالانه ۲۷۷ هزار تن در سال زراعی گذشته در کشور رتبه سوم را کسب کردیم و امسال ۲۰۰ هکتار به سطح زیر کشت گلخانه‌ها افزوده شد که موجب رونق اشتغال زایی به ویژه در شهرستان تیران و کرون را پدید آورد.

مرادمند در ادامه روش‌های سازگاری با کم آبی به کشت و پرورش قارچ خوراکی هم اشاره کرد و گفت: با حمایت از کشت این گیاه سازگار با کم آبی توانستیم ۱۲ هزار تن در سال زراعی گذشته در استان اصفهان قارچ خوراکی تولید کنیم و ۴۰ هزار تن کمپوست هم به نیمی از استان‌های کشور ارسال شد.

اصلاح ژنتیکی گندم و جو و استفاده از کشت نشایی برای پیاز

وی با بیان اینکه گونه گیاهی گندم و جو در مرکز علوم و تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی اصلاح شد و برای کشت در اختیار کشاورزان قرار گرفت، اظهار داشت: این گونه اصلاح شده گندم و جو نسبت به شوری و کم آبی مقاوم است و می‌تواند بازدهی بالایی داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه حتی برای گیاه پیاز که آب بر است از روش نشایی استفاده می‌کنیم، گفت: ۹۰ درصد کشت پیاز در استان اصفهان به شکل نشایی انجام می‌شود تا میزان آب مصرفی به حداقل کاهش پیدا کند.

وی افزود: در استفاده از روش‌های نوین آبیاری استان اصفهان با هفده هزار و ۷۰۰ هکتار بعد از استان فارس رتبه دوم را دارد.

ذخیره شیر لبنی مازاد به صورت شیرخشک در استان اصفهان

مرادمند با اشاره به تولید یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن شیر در سال در استان اصفهان گفت: استان اصفهان رتبه اول در تولید شیر در کشور را دارد و با توجه به نوسان قیمت شیر و ساماندهی بازار یک سوم ظرفیت شیر تولیدی در استان به شیرخشک فراوری شده و به شیرخشک تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه با تولید ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ و صد هزار تن تخم مرغ رتبه نخست در کشور به استان اصفهان تعلق دارد، افزود: استان اصفهان با تولید ۶۹ هزار تن گوشت قرمز و چهار هزار تن عسل جایگاه سوم را دارد و در تولید گوشت بوقلمون و شترمرغ هم رتبه نخست را کسب کرده‌ایم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 118 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 17 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها