سمپاشی گروپ احداث بزرگ‌ترین آزمایشگاه تشخیص محصولات ارگانیک در قم/صادرات پسته - سمپاشی گروپ

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: استان قم با وجود اینکه در منطقه‌ای کویری و نسبتا کم آب کشور قرار گرفته است ولی دارای مزیت‌ها و پتانسیل‌های بسیاری در زمینه تولید محصولات کشاورزی است که تا کنون ناشناخته مانده است.

با توجه به شرایط آب و هوایی خاص این استان که دارای تابستان‌های گرم و زمستانی سرد است، تغییر الگوی کشت و گسترش کشاورزی علمی و دانش بنیان می‌تواند باعث افزایش راندمان و کیفیت محصولات تولیدی در این استان شود، اقدامی که به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، می‌تواند الگویی برای کشور باشد.

در این زمینه با محمدرضا طلایی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید:

وی در پاسخ به این سئوال که وضعیت فعلی کشاورزی در قم چگونه است، اظهار داشت: در دو سال گذشته ۲۵ درصد سطح زیر کشت محصولات استان به دلیل کم آبی کاهش یافت اما با تغییر الگوی کشت توانستیم با بحران کم آبی مقابله کنیم و حتی افزایش تولید داشته باشیم، به عنوان مثال باغات پسته قم از سه هزار و ۵۰۰ هکتار به نزدیک ۱۲ هزار هکتار رسیده است.

در نظر داریم سه محصول پسته، سبزی و صیفی‌جات به صورت ارگانیک توسط قم به کشور عرضه شود

طی سال‌های اخیر دو هزار و ۵۰۰ هکتار محصولات باغات گیلاس، سبزی، صیفی‌جات و محصولات گلخانه‌ای تحت نظارت جهاد کشاورزی بود و در نظر داریم سه محصول پسته، سبزی و صیفی‌جات به صورت ارگانیک توسط قم به کشور عرضه شود.

هیچ مرجعی نیست که محصول ارگانیک را از غیر ارگانیک تشخیص دهد و به این منظور آزمایشگاهی در قم با پیشرفت ۶۰ درصدی در حال ساخت است که قابلیت دسترسی به این خواسته را با برچسب ارگانیک فراهم می‌کند.

در کشور یک آزمایشگاه وجود دارد که ۲۵ روز بعد جواب می‌دهد اما بخش خصوصی در قم آزمایشگاهی را احداث می‌کند که ظرف ۲۴ ساعت نتیجه را اعلام می‌کند که امیدواریم تا آبان ماه افتتاح شود و اگر برند این آزمایشگاه روی محصولات چسبانده شود پسته قم از کیلویی ۲۶ به ۳۳ تومان می‌رسد و سودآوری و تولید افزایش می‌یابد.

کدام محصولات قم به صورت سنتی و مرغوب کشت می‌شوند؟

گیلاس، انار، ریحان و پسته قم سالم و سنتی کشت می‌شود.

نظر شما درباره کودهای مصرفی چیست؟

مصرف کود در کشور ما به ازای هر هکتار نزدیک ۸۵ کیلو می‌باشد و سازمان خوار و بار جهانی میانگین مصرف کود در دنیا را ۱۰۵ کیلو اعلام کرده است.

متأسفانه برخی گلخانه‌داران و کشاورزان دوره زمانی پس از کود دهی را رعایت نمی‌کنند

ولی اشکال در نوع و زمان مصرف و زمان بهره‌برداری از آن است زیرا برخلاف باور بسیاری از مردم و حتی کارشناسان کودها همه مضر نیستند و خیلی از آن‌ها مانند آهن و روی در محصولات غذایی سبب کاهش بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان‌ها است.

توسعه مصرف کودهای ارگانیک و زیستی در جهت تولید محصول سالم در سطح دو هزار و ۴۰۰ هکتار مزارع سبزی و صیفی و نظارت و کنترل بر سم‌پاشی و کود دهی بخشی از اقداماتی بوده که سبب افزایش تولید شده اما متأسفانه برخی گلخانه‌داران و کشاورزان دوره زمانی پس از کود دهی را رعایت نمی‌کنند زیرا باید پس از دوره‌ای که اعلام می‌شود محصول وارد بازار نشود اما رعایت نمی‌کنند و سموم در مواد غذایی باقی می‌ماند.

این اقدام به این علت نیست که کشاورزان و گلخانه داران ما آموزش‌های لازم را فرانگرفته‌اند؟

بله؛ اشکال کار همین است.

زمانی می‌توان نظارت کرد که برچسب ارزیابی روی کالاها چسبانده شود؛ هم اکنون چون آزمایشگاهی نیست مردم زیبایی میوه و محصولات تولیدی را در نظر می‌گیرند و مطمئن باشید که در بسیاری از مواقع محصولات زیبا ناخالصی‌های بالایی هم دارد.

اشتغال در جهاد کشاورزی چگونه محقق می‌شود؟

اشتغال را تنها از راه صنایع می‌توان وارد بخش کشاورزی کرد که در این دولت ۵۰ فقره جواز تأسیس و ۳۹ فقره پروانه بهره‌برداری در زمینه فرآوری و بسته‌بندی پسته، گیاهان دارویی، قطعه بندی مرغ و بسته بندی مرغ و ماهی با سرمایه‌گذاری ۱۸۸ میلیارد تومانی انجام شده است.

چه میزان سیستم‌های نوین آبیاری در قم اجرا شده است؟

 سیستم آبیاری نوین در هشت هزار هکتار اجرا و حدود هزار و ۵۰۰ هکتار هم در استان قم در حال اجرا است در صورتی که سال ۹۱، ۲۰۰ هکتار و سال ۹۲، ۱۵۰ هکتار انجام شد.

به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار هفت میلیون تومان به صورت بلاعوض به کشاورزان داده شد که این مبلغ ۸۵ درصد اجرای طرح است.

در زمینه احیای قنات چه اقدامی انجام شده است؟

بودجه اصلاح قنات در سال‌های گذشته ۳۵۰ میلیون تومان بود اما در سال جاری دو میلیارد از بودجه ملی و ۳۰۰ میلیون تومان از اعتبارات استانی اخذ شد که اقدام مهمی بود زیرا قنات‌ها در صورت نبود سرمایه‌گذاری، از بین می‌رود.

۶۴۴ رشته قنات در استان است که با مدیریت خوب می‌توان در سال جاری ۱۷۰ حلقه قنات را اصلاح کرد.

عملکرد شما در مورد تولید محصولات استراتژیک زراعی شامل گندم، جو و کلزا به چه میزان بوده است؟

تولید این محصولات افزایش ۲۵ درصدی در مقایسه با سال ۹۲ داشته است.

تولید گندم استان با توجه به کاهش سطح زیر کشت به چه میزان در سال جاری رسید؟

سال گذشته ۱۷ هزار تن و در سال جاری بدون افزایش سطح زیر کشت، ۲۴ هزار و ۷۶۰ تن تولید گندم قم بود و هشت هزار تن گندم، کیلویی هزار و ۳۰۰ تومان از کشاورز خریداری شد و ۱۰ میلیارد تومان وارد استان شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 139 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها