سمپاشی گروپ استان البرز در حوزه کشاورزی حائز رتبه‌های برتر کشوری است - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی نجفی صبح سه‌شنبه در یازدهمین کنفرانس دوسالانه اقتصادی کشاورزی ایران که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور همراه است، اظهار کرد: امیدواریم با برگزاری این کنفرانس به‌عنوان یک رویداد بزرگ علمی شاهد نتایج ارزشمندی در این حوزه باشیم.

وی با اشاره به اینکه طبق برآوردها تا سال ۲۰۵۰ جمعیت زمین به ۹ میلیارد نفر می‌رسد، گفت: با تحقق این مهم باید شاهد بحران غذایی در جهان باشیم.

استاندار البرز در بخش دیگری با تأکید بر اینکه استفاده از روش‌های نوین تولید مواد غذایی باید به‌صورت ویژه در دستور کار محققان داخلی قرار گیرد، گفت: البرز به‌عنوان قطب کشاورزی علمی ایران مطرح و در حوزه محصولات باغی یکی از مراکز اصلی تولید و توزیع بذر و نهال‌های اصلاح‌شده در سطح کشور است.

نجفی تأکید کرد: بهره‌وری بالاتر از میانگین کشوری در تولید برخی محصولات باغی و زراعی، اقلیم مستعد کشاورزی، به‌کارگیری شیوه‌های علمی در تولید و نزدیکی به بازار بزرگ مصرف، رکوردهای قابل‌توجهی را عاید کشاورزان البرزی کرده است.

وی اضافه کرد: تولید ۱۱ تن گندم در هکتار و تولید بالای بسیاری از محصولات باغی و فرآورده‌های دامی باعث شده است که رتبه‌های نخست کشوری به استان البرز اختصاص یابد، همچنین استقرار راه‌های ترانزیتی مهم کشور و وجود فرودگاه پیام در این استان و دسترسی مناسب کشاورزان به این کریدور صادراتی میوه و تره‌بار فرصت مناسبی را برای توسعه صادرات کشاورزی منطقه فراهم کرده است.

استاندار البرز در بخش دیگری گفت: با حل مشکل تعرفه سوخت هواپیماهای باری و تسریع در ساخت و تکمیل بزرگراه‌ها و آزادراه‌های موجود می‌توان از این ظرفیت به نحو مطلوب‌تری بهره‌برداری کرد.

نجفی به هم‌جواری کلان‌شهرهای کرج و تهران اشاره کرد و گفت: قیمت بالای زمین در کرج و تقاضای برای تبدیل اراضی کشاورزی تهدیدی برای این حوزه در استان است.

وی گفت: اقتصادی‌تر کردن فعالیت‌های کشاورزی با تغییر الگوی کشت، تولید محصولاتی با درآمد بیشتر و آب بری کمتر، فرآوری و تجاری‌سازی، صادرات گیاهان داروئی و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و حمایت از روش‌های نوین آبیاری باید بیش از گذشته موردحمایت قرار گیرد.

استاندار البرز گفت: کمک به خروج کمتر آب از حوزه استان و تصفیه و استفاده مجدد از فاضلاب‌های موجود، کنترل و هدایت روان آب‌ها و برگرداندن فاضلاب‌های تصفیه‌شده استان تهران به البرز از این نگرانی‌ها می‌کاهد.

نجفی در بخش دیگری به وجود مراکز تحقیقاتی کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: وجود این مؤسسات و مراکز تحقیقاتی در حوزه کشاورزی باعث می‌شود که آخرین دستاوردهای علمی در این حوزه در اختیار کشاورزان استان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون این ارتباط در حد شایسته فراهم نشده است، گفت: امید است برگزاری یازدهمین کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی ایران در البرز  و دستاوردهای آن بتواند به‌عنوان سطح جدیدی برای تقویت این ارتباطات مطرح شود.  

استاندار البرز تأکید کرد: برای توسعه بهینه حوزه کشاورزی استان به دنبال راهبرد کشاورزی دانش‌بنیان پیشرفته و پایدار هستیم، در سال‌های اخیر با راه‌اندازی بیش از ۱۰ مراکز رشد و مراکز فناوری و حمایت بیش از ۱۰۰ شرکت فناوری و دانش‌بنیان اقدامات مؤثری انجام‌شده که حاصل آن علاوه بر توسعه اشتغال، ورود فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی به فعالیت‌های تولیدی بخش کشاورزی و کمک گرفتن از ظرفیت استارتاپ ها بوده است.

نجفی بابیان اینکه امید داریم با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و حضور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به این عرصه شاهد رسیدن به رکوردهای بالاتری در عرصه‌های تولیدات محصولات کشاورزی و دامی در استان باشیم عنوان کرد: انتظار می‌رود در طول مدت برگزاری این کنفرانس مسائل ویژه‌ای که به‌صورت ریشه‌ای در اقتصاد کشاورزی ایران می‌تواند تأثیرگذار باشد موردبررسی قرارگرفته و راهکارهای مناسب حاصل و پیشنهادها اجرایی آماده و ارائه شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 123 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 2 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها