سمپاشی گروپ استقبال کشاورزان تهرانی از زعفران/۷ شهرستان زیر کشت رفت - سمپاشی گروپ

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: کاشت زعفران، به دلیل قیمت بالای این گیاه مورد استقبال کشاورزان در بسیاری از مناطق قرار گرفته است و در استان تهران نیز مانند دیگر نقاط کشور زعفران طرفداران بسیاری پیدا کرده است. کم آب بری این گیاه مزید بر علت شده است، تا شاهد کشت این گیاه در ۷ شهرستان پاکدشت، رباط کریم، ورامین، شهریار، اسلامشهر، دماوند و ری در استان تهران باشیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، استان تهران در زمینه تولید زعفران با تولید ۰.۸۱ تن در سطح بارور ۱۵۰.۱ هکتار در جایگاه هفتم کشور ایستاده و از نظر عملکرد کیلو در هکتار نیز رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است. اما به عقیده بسیاری از کارشناسان کیفیت زعفران تولیدی در استان تهران به واسطه میزان دما و رطوبت متفاوت در نقاط مختلف این استان، از جایگاه مناسبی در کشور برخوردار است.

روند افزایشی تولید طلای سرخ در استان تهران

میزان تولید طلای سرخ در استان تهران روند صعودی دارد و هرسال نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد و خرید، فروش و کاشت پیاز زعفران در استان تهران و شهرهای مختلف آن بسیار مورد استقبال گرفته است و هر سال به سطح زیر کشت زعفران در این استان افزوده می‌شود.

در برخی از نقاط استان تهران مانند اسلامشهر نیز خبرهایی از کاشت زعفران بدون نیاز به آب و خاک می‌رسد و تعدادی از دانش آموزان و جوانان دانشگاهی استان تهران در فضاهای کوچک و با ایجاد طبقه‌هایی در چندین سطح و بدون نیاز به زمین کشاورزی وسیع کشت می‌کنند، که در جای خود قابل تقدیر است.

اما آیا با توجه به اقلیم استان تهران، کاشت زعفران در این استان به صرفه است، سوالی است که یکی از افرادی که چندین سال است، اقدام به کشت زعفران و فعالیت در این بازار کرده است، در پاسخ به آن به خبرنگار مهر گفت: حدود ۲ سال است، که اقدام به کاشت زعفران گلخانه‌ای کرده‌ام و به دلیل گلخانه‌ای بودن کشت شرایط آب و هوایی تأثیری در زراعت این محصول ندارد

سعید جمالی ادامه داد: راندمان برداشت در کشت گلخانه‌ای ۳ برابر کشت زراعی است و به نظر کاشت این محصول استراتژیک در استان تهران به صرفه باشد.

گل دهی زعفران در مناطقی مانند دماوند زودتر انجام می‌شود

یک کارشناس کشاورزی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نیاز کم زعفران به آب و کیفیت مناسب زعفران کشت شده در استان تهران سبب شده تا کشت این محصول در پایتخت با استقبال مواجه شده و سودآور باشد.

حمید محمدی با توصیه به علاقمندان ورود به کشت زعفران برای گذراندن دوره‌های آموزشی در جهاد کشاورزی گفت: جایگاه استان تهران در سال‌های اخیر در کشت زعفران در کشور رشد خواهد داشت و با گذشت زمان تعداد سطح زیر کشت این محصول افزایش خواهد یافت.

وی در خصوص شرایط کشت زعفران و میزان تناسب اقلیم استان تهران با این کشت اضافه کرد: واکنش زعفران به تغییرات آب و هوایی متفاوت است و این گیاه با توجه به هر نوع اقلیم رفتار متفاوتی نشان می‌دهد، به عنوان مثال برای آغاز دوره خواب گیاه باید وارد دوره خشک آب و هوایی شویم و به همین دلیل در استان تهران از اردیبهشت ماه تا خرداد ماه در نقاط مختلف دوره خواب گیاه متفاوت است.

این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه دوره خواب زعفران ۴۰ روزه است، گفت: در زمان گل دهی که معمولاً از اوایل مهرماه آغاز می‌شود، نیاز به درجه حرارت پایین و در حدود ۱۵ درجه است، به همین دلیل در دماوند و مناطق خنک‌تر استان تهران گل دهی زودتر انجام می‌شود و در مناطق با دمای بیشتر این امر در آبان ماه و یا حتی آذرماه نیز رخ می‌دهد.

زعفران مناسب اقلیم استان تهران است

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران در مورد کشت زعفران در شهرستان‌های این استان به خبرنگار مهر اظهار داشت: عملکرد زعفران در استان تهران در هر هکتار ۵.۵ کیلوگرم است.

کریم ذوالفقاری با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان تهران زیر کشت زعفران رفته است، اضافه کرد: زعفران گیاهی کم آبخواه است و می‌تواند رونق را به مزارع مناطق کم آب استان تهران بازگرداند، زعفران به ۳ نوبت آبیاری نیاز دارد، که یک نوبت قبل از برداشت و در اواسط مهرماه و یک نوبت بعد از برداشت و در اواسط آذرماه است و نوبت آخر اواخر اسفندماه است.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران اضافه کرد: در هر یک از این نوبت‌ها اگر بارندگی مناسبی داشته باشیم، نیاز به آبیاری برطرف می‌شود و این میزان کم آبیاری مزیت گیاه زعفران است و تحمل تغییرات حدود ۵۰ الی ۶۰ درجه‌ای هوا در زعفران سبب شده تا این محصول برای اقلیم استان تهران مناسب باشد و هر سال شاهد استقبال بیشتری از سوی کشاورزان این استان از این محصول باشیم.

کشت زعفران از نظر هزینه آب دهی، نیاز به کارگر و دیگر هزینه‌های یک محصول زراعی بسیار مقرون به صرفه است، اما باید مسئولان با آموزش به کشاورزان، توزیع پیاز مرغوب بین آنها و بازدیدهای دوره‌ای کارشناسان از مزارع زعفران همت گمارند، تا شاهد به بار نشستن زحمات در مزارع زیر کشت این محصول گران قیمت و کم آبخواه باشیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 105 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 14 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها