سمپاشی گروپ باکیفیت ترین سماق جهان در گناباد کشت می شود - سمپاشی گروپ

علی اصغر طالبان فر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در تمامی اداره منابع طبیعی واحدی بنام بهره برداری وجود دارد که وظیفه آن تدوین و ارائه راهکارهای استفاده از گونه های مختلف گیاهی مانند سماق می باشد.

وی افزود: سماق گناباد براساس تحقیقات صورت گرفته سابقه ای دیرینه دارد و برنامه اداره کل منابع طبیعی گسترش و بهره برداری از این گیاه در منطقه گناباد و ایجاد رویکرد اقتصادی برای آن است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ۳۰۰ مورد درخواست کاشت سماق در منطقه به دست ما رسیده که برای صدور مجوز باید آیین نامه های آن تدوین شود و برای حمایت از کشاورزان در این حوزه نیز در جلسه ای که با سازمان برنامه و بودجه داشته ایم براساس ماده ۲۷ قانون بودجه سال ۹۷ به طرح هایی که خود مردم مشارکت کنند تسهیلات ارزان قیمت پرداخت خواهد شد.

طالبان فر تصریح کرد: رویش گاه اصلی سماق در خراسان رضوی گناباد بوده و در حال حاضر هزار و ۷۰ هکتار سماق در گناباد داریم که با شرایط خشکی منطقه سازگاری مناسبی دارد.باید از شیوه سنتی برداشت و استفاده از سماق در استان خارج شویم زیرا براساس تحقیقاتی که در دانشگاه فردوسی مشهد صورت گرفته سماق گناباد باکیفیت ترین سماق جهان است و با همکاری و هم افزایی خود مردم منطقه می توان این ظرفیت را به فعلیت تبدیل کرد.

وی ادامه داد: ۱۶۰ گونه گیاهی در منطقه گناباد مانند همین سماق، ریواس و بنه داریم که همگی ظرفیت تولید اشتغال و از لحاظ اقتصادی برای بهره برداری قابل توجیه می باشد که نیازمند بررسی های علمی و طرح های قابل توجیه برای حمایت است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی گفت: مقام معظم رهبری برای پروژه های آبخیزداری مبلغ ۳۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی مجوز داده اند که این مبلغ در ۲۸ استان که پروژه های دارای مطالعه لازم را دارند تقسیم خواهد شدکه  می تواند در حوزه های جنگل کاری، بیابان زدایی و یا بهره برداری از گیاهان دارویی باشد.

طالبان فر بیابان زدایی را یکی دیگر از اولویت های کاری اداره کل منابع طبیعی استان خراسان رضوی دانست و افزود: ۱۵ کانون فرسایش بحرانی بادی کشور در خراسان رضوی وجود دارد و برای مقابله با آن ها طرح های بیابان زدایی از سال ۱۳۴۰ در استان و شهرستان سبزوار اجرایی شده است ولی همچنان این طرح ها ادامه یافته و امروز نیاز به یک همگرایی بین دستگاه های مختلف و مردم دارد.

وی تصریح کرد: هزار هکتار از کانون های فرسایش بادی  گناباد با کیفیت مناسب احیا شده ولی همچنان بحث ریزگرد ها و تغییرات اقلیمی از دغدغه های اصلی ما بوده زیرا اگر ریزگرد ها را کنترل نکنیم شاهد مهاجرت به سمت شهرهای بزرگ و از سویی ایجاد حاشیه نشینی در شهرها و معضلات آن خواهیم بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 126 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 3 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها