سمپاشی گروپ باک خالی وپریشان‌حالی کمباین دارها/برداشت محصولات کشاورزی مختل شد - سمپاشی گروپ

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: کشاورزی از ارکان اصلی اقتصاد در هر جامعه‌ای بوده و توسعه و پیشرفت جوامع در گرو توجه ویژه به این مهم است، امروزه با مکانیزه شدن امور کشاورزی «سوخت» به عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم در این بخش به شمار می‌رود و در واقع از پایه‌های اصلی بخش کشاورزی است.

با وجود اینکه استفاده کمباین و دیگر ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی مشخص است و جز برای کشاورزی کاربرد دیگری ندارند اما توجه و تعیین سوخت برای آنها مورد کم توجهی قرار گرفته است.

تشکیل صف‌های طولانی مقابل مراکز فروش گازوئیل، روایت باکِ خالی کمباین‌ها و پریشان‌حالی کمباین دارهای پل‌دختری است؛ موضوعی که کار برداشت محصولات کشاورزی را نیز مختل کرده است.

این در حالی است که کار برداشت محصول گندم از سطح مزارع لرستان آغازشده و کشاورزان در هیاهوی برداشت گندم هستند تا هرچه زودتر با تحویل محصول خود به مراکز خرید تضمینی، از دسترنج کار و فعالیت یک‌ساله خود بهره‌مند شوند.

نبود سوخت لازم برای فعالیت ماشین‌آلات کشاورزی، روند برداشت محصولات کشاورزی را با بحران روبه‌رو کرده است و مشاهدات میدانی خبرنگار مهر حاکی از آن است که کمباین دارها برای تهیه گازوئیل به مراکز متعددی سر زده‌اند و ساعات متمادی را در صف‌های طولانی گذرانده‌اند اما همچنان ناامید از پیدا کردن سوخت درمانده‌اند.

نبود سوخت کار کمباین‌دارها را به تعطیلی کشاند

یک فروشنده عرضه مواد سوختی در «تنگ علی» پلدختر به خبرنگار مهر اظهار داشت: نبود سوخت گازوئیل در این شهرستان کار کمباین داران در فصل برداشت محصولات کشاورزی را به تعطیلی کشانده به‌طوری‌که از ادامه فعالیت بازمانده‌اند.

هر چهار روز یک‌بار سوخت به این مرکز فروش ارسال می‌شود که با توجه به‌صف طویل کمباین‌ها جوابگو نیست

امین جودکی افزود: باوجود آغاز فصل برداشت و ورود کمباین داران به پلدختر برای برداشت مزارع گندم اما مراکز فروش سوخت با نبود گازوئیل مواجه شده‌اند.

وی ادامه داد: باوجوداینکه روزانه حواله بار می‌دهند اما متأسفانه هر چهار روز یک‌بار سوخت به این مرکز فروش ارسال می‌شود که با توجه به‌صف طویل کمباین‌ها جوابگو نیست.

این فروشنده عرضه مواد سوختی پلدختر مشکل سوخت گازوئیل را موضوعی سراسری عنوان کرد و گفت: گویا مرکز استان نیز به دلیل اعتصاب اخیر کامیون داران با این مشکل مواجه شده و تمام فروشندگان سوخت ندارند.

وی افزود: با توجه به اینکه این مرکز محدوده زیادی را پوشش می‌دهد اما پیگیری‌های انجام‌شده کارساز نبوده و مشکل همچنان به قوت خویش باقی است.

جودکی از مسئولان خواست مشکل نبود گازوئیل را برطرف سازند تا روزانه به این فروشندگی، سوخت ارسال شود و کار برداشت محصولات در مزارع مردم لنگ نماند.

سرگردانی کمباین دارها

یک کمباین دار در پلدختر به خبرنگار مهر اظهار داشت: از ابتدای خردادماه جاری برای برداشت مزارع گندم وارد پلدختر شدیم اما از همان روز نخست با نبود گازوئیل در مراکز فروش مواجه هستیم.

دلیل نبود گازوئیل را اعتصاب کامیون داران مطرح می‌کنند

محمدرضا علمدار با انتقاد از جهاد کشاورزی پلدختر افزود: طی این مدت به‌سختی به اندازه یک باک سوخت در بازار آزاد تهیه کردیم که کفاف نمی‌دهد و وقتی‌که به مراکز فروش مراجعه می‌کنیم دلیل نبود گازوئیل را اعتصاب کامیون داران مطرح می‌کنند و با صف‌های طولانی مواجه می‌شویم.

یک کمباین دار دیگر نیز به مهر گفت: مراکز عرضه سوخت از مراکز مهم عمومی هستند که عدم توجه به آن‌ها باعث به وجود آمدن بحران در کار برداشت محصولات زراعی کشاورزان شده است.

حسین نظری افزود: نبود گازوئیل در فروشندگی‌های سوخت شهرستان پلدختر موجب سرگردانی رانندگان کمباین‌ها شده و ادامه کار آن‌ها را مختل ساخته است،  از مسئولان انتظار می‌رود این مشکل را برطرف سازند.

شرکت پخش فرآورده‌های نفتی پلدختر: سوخت موردنیاز ارسال می‌شود

رئیس شرکت پخش فرآورده‌های نفتی پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان پلدختر ازنظر سوخت مشکلی ندارد و مسئله نبود سوخت به هجوم یک‌باره کمباین داران به مراکز فروش سوخت برمی‌گردد.

هجوم ناگهانی کمباین‌ها مراکز فروش سوخت را غافلگیرکرده است!

عبدالرضا بهاروند افزود: با توجه به ظرفیت مخزن مراکز فروش سوخت که مربوط به مشتریان خاص خود است هجوم ناگهانی کمباین‌ها آن‌ها را غافلگیر و با نبود سوخت مواجه کرده است.

وی ادامه داد: وقتی مخزن مراکز خرید تخلیه می‌شود فروشندگان برای بارگیری مجدد نیازمند طی کردن پروسه لازم هستند، یعنی ابتدا باید بدهی‌های خود را با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تسویه و لیست برگشتی را به شرکت ارائه دهند تا بتوانند برای دریافت دوباره در سایت ثبت‌نام کنند و این امر مستلزم زمان طولانی است.

رئیس شرکت پخش فرآورده‌های نفتی پلدختر گفت: هم‌اکنون با انبار نفت خرم‌آباد و مدیر منطقه هماهنگی‌های لازم انجام‌شده و جای نگرانی نیست و سوخت به شهرستان ارسال می‌شود.

بی‌اطلاعی فرماندار از نبود سوخت در پلدختر

فرماندار پلدختر در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از نبود گازوئیل در این شهرستان اظهار بی‌اطلاعی کرد و اظهار داشت: از نبود گازوئیل در مراکز فروش این شهرستان گزارشی تاکنون دریافت نشده است.

نعمت‌الله دستیاری افزود: در بازدیدی که از کمیسیون‌های خرید گندم در سطح شهرستان انجام شد مشکلی نبود و همه توان به کار گرفته‌شده تا کار خرید و برداشت محصولات به بهترین شکل ممکن انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در شورای برداشت شهرستان نیز تأمین سوخت کمباین‌ها، کامیون و تراکتورها مصوب شد تا در روند برداشت محصولات کشاورزی خللی ایجاد نشود.

فرماندار پلدختر گفت: رفع مشکل نبود سوخت گازوئیل در این شهرستان پیگیری خواهد شد تا کار برداشت مزارع کشاورزان لنگ نماند و با وقفه مواجه نشود.

به‌هرروی، کشاورزان و باغداران با توجه به بارش‌های شدید بهاره با مشکلات متعددی از قبیل سرمازدگی محصولات خود مواجه شده‌اند، موضوعی که به معیشت آنان ضررهای بسیاری را وارد کرده است؛ اکنون نیز نبود سوخت کار برداشت محصولات کشاورزی را با مشکل مواجه کرده است تا ضربه دیگری به معیشت کشاورزان وارد شود.

این در حالی است که هنوز دستگاه‌های ذی‌ربط تصمیمی برای رفع مشکلات جامعه کشاورزان نگرفته‌اند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 150 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 2 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها