سمپاشی گروپ با منابع کشور کود تولیدوصادر می‌کنند اما به کشاورز داخلی نمی دهند - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار مهر، محمود حجتی در مراسم ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی و آغاز سال زراعی ۹۸-۹۷ ‌اظهار کرد: در سال زراعی گذشته با تمام ناملایمات اقلیمی دستاوردهای خوبی را در زمینه تولید کالاهای اساسی از جمله گندم، دانه های روغنی، شکر و … به دست آوردیم. از جمله اینکه خرید گندم  ۵۰۰ هزار تن افزایش پیدا کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه عده ای مدام عنوان می کنند جمعیت افزایش پیدا کرده و ظرفیت های ما پاسخگوی جمعیت فعلی نیست، تصریح کرد: بنده معتقد هستم و آمار و ارقام نیز نشان می دهد علم، تکنولوژی و ابزار دستاوردی را در اختیار ما قرار می دهد که بیشتر از تقاضا است، ما می توانیم با دانش و ابزار روز بهره وری آب را در گلخانه ها به ۱۰ برابر افزایش دهیم در حالی که جمعیت ۱۰ برابر نشده است.

حجتی اضافه کرد: از همه کشاورزان کشور و بهره برداران که علیرغم کمبودهای شدید اقدام به تولید کردند تشکر می کنم.

کشاورزان ایرانی ۸۰ میلیارد دلار محصول تولید کردند

به گفته وی کشاورزان ایرانی قریب به ۸۰ میلیارد دلار کالا به قیمت جهانی تولید می کنند.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارزش بذر در بخش کشاورزی تصریح کرد: ما هر چه در زمینه بذر سرمایه گذاری کنیم و هر چه به این نهاده بپردازیم باز کم است.

وی گفت: زمانی که می گوییم بذر، منظور نهال، بذر، نژاد اصلاح شده دام و طیور است که باید آن را در اختیار بهره بردار قرار دهیم تا به بهترین نحو تولید را انجام دهد.

حجتی همچنین با اشاره به روش های افزایش بهره وری آب اضافه کرد: یکی از این روش ها توسعه نشاکاری است. ما نباید هیچ محدودیتی در تولید نشا داشته باشیم، با توجه به صرفه جویی فوق العاده زیادی که نشاکاری در این زمینه دارد.

حجتی با اشاره به توسعه چشمگیر مکانیزاسیون کشاورزی از سال ۹۲ تا کنون تصریح کرد: برای مکانیزاسیون نباید حد قائل شویم.

وی خطاب به مسئولان حاضر در جلسه افزود: اگر حال کار کردن نداریم نباید عنوان با خودمان یدک بکشیم ولی زمانی که مسئولیتی را قبول می کنیم باید به استقبال حل مشکل برویم. هم مشکل و گرفتاری مردم زیاد است و هم بر سر اجرای برنامه ها مشکل وجود دارد. بنابراین با فرار کردن چیزی حل نمی شود.  مردم ما مشکلات زیادی دارند اما بسیاری از این مشکلات قابل حل است.

حجتی تاکید کرد: ۸۰ درصد مشکلاتی که مردم در حوزه زمین دارند در وزارت جهاد کشاورزی قابل حل است و مسئولان مربوطه باید با جدیت به این مسائل رسیدگی کنند.

انتقاد حجتی از پتروشیمی ها

وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به مسئولان مربوطه با تاکید بر اینکه در رابطه با تامین نهاده های کشاورزی حساس و پیگیر باشید، افزود: از صفر تا صد این مسائل را پیگیری کنید این مسائل با تلفن و نامه قابل پیگیری نیست و این گونه پیگیری ها سودی ندارد. ما موظف هستیم تا حصول نتیجه کامل چشم از وظیفه ای که بر عهده ما نهاده شده برنداریم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات از بیرون به ما تحمیل می شود، گفت: چندی قبل متوجه شدیم در برخی مناطق کمبود کود وجود دارد، مساله از این قرار است که شرکت های پتروشیمی ذخایر کشور را می گیرند، تبدیل به کود کرده و سپس با ارز چند تومانی صادر می کنند. وقتی هم می خواهند به کشاورز ما کود بفروشند، ندارند.

وی افزود: اینگونه که نمی شود. ۴.۵ تا ۵ میلیون تن کود اوره در کشور تولید می شود که دو میلیون تن آن را پتروشیمی ها قرار است به بخش کشاورزی بدهند که این همه اذیت می کنند.

حجتی همچنین با اشاره به قیمت کالاهای اساسی افزود: قیمت نهاده ها را در بازار  به دقت کنترل کنید اگر قرار است کنجاله سویا به دست مرغدار به قیمت ۲۴۰۰ تومان برسد باید همین مقدار باشد. قیمت ها باید روزانه کنترل و پیگیری شود.

نهاده ای که با ارز دولتی وارد نشده نباید گران بدست مرغدار برسد

وی با بیان اینکه مرغ باید به قیمت مناسب در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد افزود: نهاده هایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می کنند دلیل ندارد با قیمت های گران به دست تولیدکننده برسد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه خوشبختانه هم اکنون التهابی در بازار های اساسی وجود ندارد گفت: اما در بازار برخی کالاها مشکلاتی وجود دارد و کوچکترین نوسانی ممکن است باعث التهاب در بازار کالاهای اساسی شود. بنابراین باید در این زمینه به این کالاها دقت کنیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 118 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 3 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها