سمپاشی گروپ برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای تولید محصولات سالم زراعی و باغی اعلام شد - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری سمپاشی گروپ شهرام نعیمی رئیس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور اظهار داشت: تولید محصولات سالم زراعی و باغی و تسهیل شرایط برای اخذ برند سلامت تات (سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی) از جمله برنامه های این موسسه است.

نعیمی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری سمپاشی گروپ افزود: محصولات سالم زراعی و باغی با استفاده از روش مدیریت تلفیقی محصول و بدون آفت کش‌های شیمیایی یا حداقل استفاده در کشور تولید می‌شود.

نعیمی  گفت: در حال حاضر تولید برنج به این شکل به مرحله توسعه  رسیده است. همچنین در حال بررسی ولید به  این شکل در خرما و مرکبات هستیم تا آنها را نیز بتوانیم وارد عرصه کنیم.

رئیس موسسۀ تحقیقات گیاه پزشکی کشور ادامه داد: افزایش سهم مدیریت تلفیقی در مدیریت با آفات و بیماری های بخش کشاورزی در دستور کار است که در این مدل میزان باقی مانده آفت کش ها در محصولات کشاورزی به پایین تر از حد مجاز می‌رسد.

نعیمی‌ گفت: معرفی آفتکش‌های کم خطر، کاهش مصرف آفتکش‌های شیمیایی با شیوه مدیریت تلفیقی و کنترل بیولوژیک، دانش بنیان نمودن بخش کشاورزی توام با ارتقای بهره‌وری و افزایش اثربخشی تحقیقات از طریق افزایش پروژه‌های پیامد محور، تقاضا محور (سفارشی) و فناور محور از جمله این برنامه‌ها است.

آفات، عوامل بیماری زا و علف‌های هرز مهمترین رقبای انسان در دستیابی به مواد غذایی هستند که در صورت عدم کنترل آفات و عوامل بیماری زا ممکن است تا ۱۰۰ درصد محصول کشاورزی را نابود کنند.

وی افزود: در بیان اهمیت عوامل زنده خسارت‌زای محصولات کشاورزی در ایران  می‌توان به بیماری‌هایی نظیر زنگ‌های گندم، بادزدگی سیب زمینی، فوزاریوم سنبله، بلاست برنج و آفاتی مانند سن گندم، کرم خراط، کرم سیب، کرم گلوگاه انار و مگس میوه و علف‌های هرز مثل گل جالیز اشاره کرد.

آفات و بیماری ها ۴۰ درصد محصولات کشاورزی را از بین می‌برند

رئیس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور ادامه داد: براساس برآورد سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) میانگین خسارت آفات، عوامل بیماریزا و علف‌های هرز به حوزه کشاورزی در جهان حدود ۴۰ درصد است و کشور ما از این لحاظ نیز در حد و اندازه جهانی است، بنابراین مدیریت صحیح این عوامل می‌تواند نقش به سزایی در جهش تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی کشور داشته باشد.

وی با اشاره به آغاز فعالیت موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور ادامه داد: بررسی‌های گیاه‌پزشکی در کشور  از سال ۱۳۰۲ در مجموعه‌ای با عنوان «رئیس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور » آغاز شد و اکنون جشن صدسالگی برای این موسسه داریم.

نعیمی با اشاره به اهداف و ماموریت‌های مؤسسه گفت: کمک به امنیت غذایی، ایمنی غذایی و تنوع زیستی از جمله این موارد است و شعار مؤسسه تولید غذای بیشتر و بهتر است.

وی اظهار داشت: در بخش امنیت غذایی می توان به بهره‌گیری از شیوه‌های مؤثر، اقتصادی و کم خطر به منظور به حداقل رساندن خسارت عوامل خسارت‌زای گیاهی (آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز) از مرحله کاشت تا مصرف (پیشگیری و کنترل) اشاره کرد.

نعیمی‌ گفت: در واقع اگر سازمان تات نباشد، امنیت غذایی کشور به خطر خواهد افتاد. سازمان تات پیشران اصلی برنامه‌های بخش کشاورزی است.

وی کنترل بیولوژیک عوامل خسارت‌زای زنده محصولات گلخانه‌ای را از برنامه های این موسسه دانست و اظهار داشت: تولید کیت‌های تشخیص برای مهم‌ترین عوامل بیماریزای گیاهی بسیار مورد اهمیت  است که اکنون این کیت‌ها در کشور تولید می‌شود.

نعیمی‌ گفت: تشخیص سریع قارچ های بیماریزای مهم محصولات زراعی و باغی با استفاده از فناوری های ژنومی مبتنی بر DNA، مدیریت مقاومت به آفت‌کش‌ها، تهیه، اعتبار سنجی و توسعه کاربرد مدل‌های پیش آگاهی مهم‌ترین عوامل خسارت‌زای زنده در محصولات زراعی و باغی از جمله دیگر اقدامات موسسه است.

برنامه‌های مربوط به امنیت غذایی

وی با اشاره به برنامه راهبردی برای کمک به امنیت غذایی (۱۴۰۵-۱۴۰۲) کشور گفت: راهبرد‌های تخصصی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور با عنایت به راهبرد‌های کلان سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی است و ارتقاء سلامت محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای و بهینه‌سازی کاربرد آفت‌کش‌ها دنبال می‌شود.

نعیمی‌ گفت:  مدیریت تلفیقی آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز، توسعه کنترل بیولوژیک، بررسی تأثیر تغییرات اقلیمی بر عوامل خسارت‌زای گیاهی و مطالعه تنوع زیستی در حوزه گیاه‌پزشکی از جمله دیگر اقدامات این مؤسسه است.

انتهای پیام/

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 187 views بار دسته بندی : اخبار و رویداد ها تاريخ : 7 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها