سمپاشی گروپ جیب خالی گوجه‌کاران از بازار/ دسترنجی که بر باد می‌رود - سمپاشی گروپ

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: کاهش شدید قیمت گوجه فرنگی در فصل برداشت محصول، مشکل سالیان اخیر کشاورزان گلستانی بوده که با وجود وعده‌های مسئولان هنوز راه چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده است.

گلستان یکی از قطب‌های مهم کشت گوجه فرنگی کشور به شمار رفته و هر ساله بیش از ۶ هزار هکتار زمین کشاورزی به زیر کشت این محصول می‌رود.

گوجه‌کاران گلستان امسال هم به دلیل عدم تمایل کارخانجات رب گوجه‌فرنگی برای خرید این محصول و ناکافی بودن صنایع فرآوری و تبدیلی و نداشتن برنامه مناسب صادراتی سرگردان هستند.

قیمت خرید گوجه فرنگی امسال به حدی پایین آمده که نه تنها سودی عاید کشاورز نمی‌شود بلکه نمی‌توانند هزینه‌کرد خود را به دست آورند.

داستان تکراری خرید محصول در زمان برداشت، نامناسب بودن قیمت و جولان واسطه‌ها هر ساله تکرار شده و آخرین نمونه آن به خرید سیب‌زمینی برمی‌گردد، بنابراین همچنان جای خالی یک ابزار قدرتمند برای برخورد با این معضل در بخش بازرگانی محصولات کشاورزی احساس می‌شود.

وضعیت خرید گوجه اسفبار است

یک گوجه‌کار ساکن کلاله به خبرنگار مهر گفت: وضعیت گوجه امسال اسف بار بوده و دیدن محصولی که زمان چیدن آن فرارسیده اما بازاری برای فروش ندارد، دردناک است.

علیرضا حاج حسینی افزود: با مبلغ اعلام شده کارخانه که آن را ۴۰۰ تومان اعلام کرده، صرفه اقتصادی ندارد که ما گوجه را از زمین برداشت کنیم.

وی با بیان این‌که گوجه روی بوته در حال پوسیدن است، ادامه داد: قیمت اعلام شده با این اوضاع اقتصادی و افزایش هزینه‌ها، کدام مشکل ما را حل می‌کند؟

حاج حسینی گفت: حتی اگر بخواهیم گوجه را به بازار عرضه کنیم، خریدار هزار عیب و ایراد روی آن می‌گذارد و قیمت آن را پایین‌تر می‌آورد.

کشاورزان بلاتکلیف هستند

وی افزود: کشاورزان به محصول خود دست نزده و کسی گوجه را برداشت نکرده است و همه بلاتکلیف هستند.

حاج حسینی با بیان اینکه دو هکتار گوجه کاشته و با روش قطره‌ای آبیاری می‌شود، گفت: در هر هکتار ۱۵ میلیون تومان هزینه کرده است.

وی تصریح کرد: خریدار باید در بازار گوجه را کیلویی دو هزار تومان تحویل گرفته و قیمت کارخانه هم نباید زیر هزار تومان باشد.

یک کشاورز گلستانی که ۱۵ سال سابقه کشت گوجه دارد هم به خبرنگار مهر گفت: فقط ۱۰ تن گوجه را با قیمت ۴۰۰ تومان فروخته و باقی گوجه هم روی زمین باقی مانده است.

علی اکبر اکبری مقدم افزود: اکنون کارخانه‌ها گوجه را تحویل نمی‌گیرند و از چند کارخانه رب استان تنها یک کارخانه باز شده است.

وی افزود: تا الان باید فروش گوجه تمام می‌شد اما به دلیل بازارگرمی برخی‌ها محصول کشاورز روی دست آن‌ها مانده و خراب می‌شود.

سال جهش تولید گوجه روی دست کشاورز باقی مانده است

اکبری مقدم با بیان اینکه ۲۰ درصد محصول وی در اثر گرما پوسیده است، گفت: سال گذشته هر کیلو گوجه را هزار و ۱۰۰ تومان فروختیم و امسال با توجه افزایش هزینه‌ها اوضاع خرید بدتر شده است.

وی افزود: مسئولان اعلام می‌کنند که «سال جهش تولید»، اکنون ما محصول تولید کرده‌ایم اما روی دست ما مانده است.

کاهش سطح زیرکشت گوجه‌فرنگی

دبیر خانه کشاورز استان گلستان هم در خصوص مشکلات کشاورزان به خبرنگار مهر گفت: امسال سطح زیر کشت گوجه فرنگی گلستان چهار هزار هکتار بود که نسبت به سال گذشته بیش از دو هزار هکتار کاهش یافته است.

علیقلی ایمانی افزود: این کاهش، به دلیل نارسایی‌های خرید و قیمت پایین و ایجاد صف توسط کارخانه‌ها برای پایین آوردن قیمت اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: اگر این روند ادامه یابد سال بعد سطح زیر کشت گوجه فرنگی بسیار کمتر از این خواهد بود و این محصول هم به سرنوشت سویا و پنبه دچار می‌شود.

اگر این روند ادامه یابد گوجه هم به سرنوشت سویا و پنبه دچار خواهد شد ایمانی بیان کرد: علیرغم این‌که کارخانجات متعدد رب در استان ایجاد شده اما بیم تبدیل آن‌ها به انبار جو، سبوس و غیره، مانند کارخانجات پنبه پاک‌کنی وجود دارد.

وی زیاده خواهی برخی از صاحبان صنایع را علت این معضل برشمرد و گفت: در اقتصاد ما منفعت طرفین در تجارت لحاظ نمی‌شود و همین امر باعث شده که کشاورز لطمه ببیند.

زمین با محصول را شخم می‌زنند

ایمانی با اشاره به هزینه‌کردهای مختلف کشاورز در زمان کاشت، داشت و برداشت محصول، افزود: در حال حاضر جمع‌آوری و حمل یک کیلوگرم گوجه ۳۵۰ تومان هزینه دارد و اگر هزینه‌های بدوی را به آن اضافه کنیم، بیش از ۸۵۰ تومان خواهد شد و این قیمت بدون سود، بدون اجاره زمین و بدون مدیریت است لذا کشاورزان می‌گوید اگر مسئولان چاره‌ای نیندیشند زمین را شخم زده و یا محصول را روی آسفالت خالی می‌کنند.

وی بیان کرد: کشاورز با تمام کمبودها و فشارهای اقتصادی محصول تولید کرده و بخش بازرگانی محصولات کشاورزی که سازمان صمت، اتاق بازرگانی و سازمان تعاون روستایی است باید معضل کشاورز را حل کنند.

ایمانی با بیان این‌که اکنون، گوجه درب مغازه کیلویی چهار هزارتومان تومان به فروش می‌رسد، گفت: یک دلال با قیمت نازل گوجه را از کشاورز خریده و به قیمت گزاف آن را می‌فروشد و اگر دستگاه‌های متولی ورود کنند می‌توانند هم رضایت تولیدکننده و مصرف‌کننده را جلب کنند.

ایمانی افزود: کار کشاوز تولید است و بازاریابی و صادرات به عهده دستگاه‌های دیگر است لذا مسئولان ارشد استان و دستگاه‌های نظارتی باید ورود کرده و این مشکل را حل کنند.

رایزنی با تعاون روستایی

دبیر خانه کشاورز استان گلستان تأکید کرد: اگر کشاورز نباشد امنیت غذایی کشور به خطر می‌افتد لذا باید تدبیری اندیشیده شده و با سیاست‌های حمایتی مشکلات برطرف شود، در غیر این‌صورت کشاورز در سال آینده انگیزه‌ای برای کشت گوجه نخواهد داشت.

ایمانی عنوان کرد: رایزنی‌هایی با تعاون روستایی انجام شده تا مصوبه‌ای بگیریم و گوجه با قیمت مناسب‌تری نسبت به آنچه اکنون است، خریداری شود.

وی در خصوص کارخانجات گفت: کارخانه‌داران هنوز درب کارخانه‌های خود را باز نکرده تا مشخص شود اصلاً به چه قیمتی گوجه را خواهند خرید.

ایمانی بیان کرد: در محصول گوجه فرنگی به ازای هر مترمکعب آب که مصرف می‌شود ۲۵ کیلوگرم گوجه برداشت می‌شود لذا با تولید این محصول که بهره‌وری بالایی دارد، در مصرف آب هم صرفه‌جویی خواهد شد.

رب دپو شده است

رئیس سازمان صمت گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: چون محصولات سال گذشته واحدهای صنعتی دپو شده و اکنون قوطی رب گوجه فرنگی یک کیلویی درب کارخانه هشت هزار تومان است لذا خرید محصول گوجه فرنگی هم دچار مشکل شده است.

حسین طلوعیان افزود: به دلیل مشکل کرونا و بسته شدن مرزها صادرات صورت نگرفته و محصولات سال گذشته هم باقی مانده است.

طلوعیان بیان کرد: سال گذشته واحدهای صنعتی مکلف شدند گوجه را با قیمت هزار و ۲۵۰ تومان از کشاورز بخرند در حالی‌که گوجه در سایر نقاط کشور ۸۰۰ تومان بود.

وی ادامه داد: با وجود این‌که محصول تولیدشده کارخانه‌ها دپو شده، خرید گوجه با قیمت بیش از ۵۰۰ الی ۶۰۰ تومان برای کارخانه‌دار نمی‌صرفد.

طلوعیان گفت: با در نظر گرفتن قیمت گوجه، دستمزد کارگر، بسته بندی و غیره هزینه تمام شده یک قوطی رب گوجه ۱۳ هزار تومان می‌شود بنابراین خرید با قیمت بیشتر برای کارخانه‌دار صرفه اقتصادی ندارد.

وی تصریح کرد: کارگروه تنظیم بازار کشور مصوبه‌ای داشته تا سازمان تعاون روستایی برای خرید گوجه ورود پیدا کرده و آن را با قیمت مناسبی خریداری کند تا ضرر و زیان گوجه‌کاران به حداقل برسد.

طلوعیان با اشاره به برگزاری جلسه با کارخانه‌داران طی روزهای آینده، تصریح کرد: کارخانه‌ها هم می‌توانند گوجه را با قیمت مناسب خریده و مابه‌التفاوت آن را دولت یا سازمان تعاون روستایی پرداخت کند.

وی توضیح داد: ارزش گمرکی این محصول هم بالا است و صادرکننده نمی‌تواند ارز را برگرداند لذا در این بخش هم مشکل وجود دارد.

علیرغم هزینه کرد بالای کشاورزان در تولید گوجه فرنگی اما آن‌ها شاهد هستند که دسترنجشان برباد می‌رود لذا باید هرچه سریع‌تر فکری به حال این روزهای ناشاد آنها کرد تا جلوی ضرر و زیان بیشتر گرفته شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 141 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 25 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها