سمپاشی گروپ حفاظت از خاک نیازمند بهره مندی از فناوری های نوین است - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار مهر، علی محمد مرادی امروزسه شنبه در همایش استانی روزجهانی خاک که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزارشد، با اشاره به اینکه حفاظت از طبیعت در گرو  صیانت از سه مقوله آب و خاک و هوا است، گفت: شناخت صحیح و کافی از عناصر طبیعت منجر به بهره مندی و برخورد مناسب با طبیعت و ارکان وابسته به آن می شود.

وی با اشاره به اینکه بهره وری فراتر از نیاز در تمامی جنبه ها باید مورد توجه قرار داده شود، عنوان کرد: امروزه شاهد استفاده بی رویه از منابع طبیعی در کشور هستیم که این امر زیان و خسرانی اجتناب ناپذیر را به همراه داشته و دارد.

رییس مجمع نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی به نقش حیاتی خاک در بقای زندگی اشاره کرد و گفت:  چرخه تهیه خاک مفید در طی هزار سال تشکیل و تکمیل می شود استفاده بی رویه از این پتانسیل منجربه فرسایش و تخریب خاک شده است.

مرادی به خاک و زمین های کشاورزی حاصلخیز دشت های قروه و دهگلان اشاره کرد و گفت: در دهگلان عمق زمین های حاصلخیز چهارمتر  و این میزان در کشور ۸۰ سانتیمتر است و این نشان از وجود پتانسیل منبع خاکی در منطقه ما است.

وی اضافه کرد: برای حفظ خاک و تقویت تولید در بخش کشاوردی باید فعالیت های این حوزه با فناوری های نوین مجهز شوند.

وی عنوان کرد: اگر به فناوری ژنتیک در محصولات کشاورزی دست پیدا نکنیم از دنیا عقب خواهیم افتاد و برای نجات خاک و کشاورزی نیازمند دستیابی به این علم نوین هستیم.

رییس مجمع نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قرارگیری ایران در اقلیم خشک و نیمه خشک، افزود:  سالیانه ۵۰ میلیارد متر مکعب آب در کشور تولید می شود که ۳۰ میلیارد متر مکعب آن به خوزستان و ۱۲.۵ میلیارد متر مکعب سهم آب لرستان هم به این شهر اختصاص داده می شود و کردستان هم آب زیادی دارد که نصیب سایر استان ها می شود.

مرادی افزود: با پیگیری های انجام شده تخصیص آب شرب قروه و دهگلان و۴۰ میلیون متر مکعب آب برای شهر سنندج  را از وزارت نیرو اخذ کردیم و انتظار می رود که این مهم هر چه سریعتر اجرایی و عملیاتی شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 114 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 30 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها