سمپاشی گروپ در توزیع نهاده های دامی انحصار وجود دارد - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری سمپاشی گروپ، رضا افتخار الدین رئیس اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان امروز در افتتاحیه هشتمین نمایشگاه و همایش بین المللی خوراک دام، طیور و آبزیان، اظهار داشت: در صورتی که در واحدهای تولیدی پرورش طیور بودجه مناسب وجود داشته باشد نقش نهاده‌های دامی در بازدهی مرغداران بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود: برخلاف صحبت‌هایی که درباره استفاده از هورمون در خوراک دام و طیور می شود استفاده از آن به صرفه و منطقی نیست زیرا قیمت هر عدد هورمون احتمالی مصرفی در دوره پرورش طیور ۵۰۰ هزار تومان بوده در حالی که نرخ خود مرغ حداکثر ۲۰۰ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان ادامه داد: با بهینه سازی کارخانجات خوراک دام در کشور میزان بهره وری آنها نیز افزایش می یابد به طوری که پرتی این کارخانجات معادل ۲۰ روز فروش نفت در کشور است.

افتخار الدین تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که برای تولید خوراک دام در کشور وجود دارد کیفیت نهاده های دامی مصرفی است اما در صورتی که کارخانجات از کیفیت نهاده ها انتقاد کنند در لیست سیاه قرار می گیرند زیرا در عرضه نهاده های دامی انحصار وجود دارد.

وی با بیان اینکه وجود سامانه ها از جمله سامانه بازارگاه برای صنعت دام و طیور مناسب است، گفت: سامانه های متعددی در کشور وجود دارد که تعدد آنها امکان فعالیت را در صنایع با مشکل مواجه کرده است.

رئیس اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان، اظهار داشت: در سامانه بازارگاه ۴۸۰ هزار تن نهاده خریداری نشده وجود دارد که دلیل آن وجود اطلاعات اشتباه در این سامانه است و حتی امکان ویرایش آن نیز وجود ندارد.

افتخارالدین با اشاره به اینکه رتبه بندی کارخانجات تولیدکننده خوراک دام در دستور کار است، گفت: این موضوع در تولیدات داخلی و صادرات صنایع موثر است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰۰ هزار کارخانه تولید خوراک دام در کشور وجود دارد، گفت: ظرفیت این کارخانه ها ۳۰ میلیون تن است اما در حال حاضر امکان استفاده از ۵۰ درصد از این ظرفیت که معادل ۱۵ میلیون تن است وجود دارد.

رئیس اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان ادامه داد: این صنعت دستوری و نظارتی شده است اما در تصمیم گیری‌ها تاخیری وجود دارد که این تاخیر در نهایت به ضرر و زیان مصرف کننده خواهد بود.

افتخارالدین افزود: با تعیین قیمت دستوری به تولیدکنندگان ضرر می‌زنیم اما تصور این است که می‌توان با قیمت گذاری دستوری تورم را کنترل کرد.

انتهای پیام/

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 108 views بار دسته بندی : اخبار و رویداد ها تاريخ : 15 نوامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.