سمپاشی گروپ رصد خانه آمار کشاورزی در کشور راه اندازی می‌شود - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری سمپاشی گروپ سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: عوارض صادرات دام زنده در قانون بودجه وجود دارد و برای حمایت از دامداران و اینکه بتوانند دام مازاد خود را صادر کنند مذاکراتی با مجلس در حال انجام است.

وی با بیان اینکه  رصد خانه آمار کشاورزی راه اندازی می شود و  ریز آمارهای واقعی بخش کشاورزی احصا می شود ادامه داد: بخشی از محصولات کشاورزی دچار مازاد و برخی کمبود می شود که با کمک این رصدخانه به تنظیم این بازار کمک می‌شود.

وی تصریح کرد: آمار دقیقی درباره تولید محصولات کشاورزی کشور وجود ندارد اما ۹۰ تا ۱۲۵ میلیون تن محصول مطرح است درحالی که روی هیچکدام از این آمارها نمی توان قسم خورد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اکنون برای تکمیل رصد خانه کشاورزی هفته ای یک جلسه داریم تا فرایند تکمیل را ببینیم، گفت: فاز اول این طرح تا پایان ۱۴۰۱ و فازهای بعدی تا پایان دولت خواهد بود.

وزیر جهاد کشاورزی در این نشست گفت:  ۶۰ درصد از اختیارات وزارت جهاد کشاورزی به بخش خصوصی تفویض شده است و ما به دنبال آن هستیم که تا پایان دولت کلیه اختیارات را به بخش خصوص واگذار کنیم.

وی افزود: ارتباط وزارت جهاد کشاورزی و بخش خصوصی نیازمند اعتماد سازی و درک متقابل است و ما به خصوصی سازی معتقد هستیم.

وی تصریح کرد:  حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث ایجاد استرس به بخش کشاورزی شد اما در میان مدت به نفع حوزه کشاورزی خواهد بود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد:  بالاترین خسارت از ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۷ متوجه بخش کشاورزی شد  زیرا سرمایه گذاری را از این بخش به بخش واردات سوق داد و حذف این ارز برای واردات محصولات کشاورزی اقدامی درست بود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: یکی از مشکلات صادرکنندگان محصولات کشاورزی بازگشت ارز حاصل از صادرات است که در حال مذاکره برای رفع آن هستیم در صورتی که در این ارتباط وضعیت قفل شود و صادرات برای صادرکنندگان به صرفه نباشد مشوق‌های صادراتی مانند گذشته برای صادرات محصولات کشاورزی ایجاد می‌شود.

وی با دفاع از تولید مرغ نژاد آرین در کشور اظهار داشت: تولید مرغ بومی آرین، موافقان و مخالفان جدی در کشور دارد اما باید توجه داشت که تولید مرغ در کشور را از تولیدات سنگین باید به سمت مرغ‌های کوچک و سایز ببریم.

ساداتی‌نژاد افزود: تولیدات مرغ آرین به صورت سبک هستند هر چند که این وضعیت در سویه‌ای از تولیدات راس نیز به این شکل است اما تولیدکنندگان به سمت مرغ‌های راس سبک نمی‌روند زیرا تولید مرغ‌های سنگین‌وزن سودآوری بیشتری برای تولیدکنندگان دارد.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: بازارهای صادراتی مرغ‌های سنگین‌وزن را نمی‌پسندند همچنین مرغ‌های سبک وزن، کیفیت بهتری دارند و لازم است که تولید ما به سمت مرغ‌های سبک برود.

وی یادآور شد که در سال‌های گذشته به مدت یک سال ما از واردات سویه راس تحریم شدیم که با فعال شدن تولید مرغ آرین این تحریم برداشته شد بنابراین معتقدیم که داشتن یک برند ملی و بومی برای امنیت غذایی کشور حیاتی است.

ساداتی‌نژاد افزود: بر روی گونه بومی مرغ آرین در حال فعالیت هستیم تا وضعیت این برند را ارتقاء دهیم. البته باید توجه داشت که این امر موضوعی زمانبر است.

وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با کشت فراسرزمینی محصولات کشاورزی گفت: یکی از راه‌های کمک به کمبود آب در کشور، کشت فراسرزمینی است که مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد؛ بر این اساس، شیوه‌نامه کشت فراسرزمینی تصویب شده است و اکنون در کشورهای ونزوئلا، برزیل، قزاقستان و روسیه این اقدام انجام می‌شود هر چند که در مواردی تجربه‌های ناموفق نیز داشته‌ایم.

وی درخصوص وضعیت تامین و تولید برنج در کشور گفت: ذخایر استراتژیک این محصول در بهترین وضعیت قرار دارند و از نظر قیمتی نیز مشکلی بابت قیمت برنج خارجی نداریم اما در برنج ایرانی با وجود اینکه شاهد کاهش قیمت هستیم اما ابزارهای محدودی برای کنترل این بازار داریم.

ساداتی‌نژاد افزود: در سال جاری تولید برنج ایرانی افزایش یافته و از طرفی ممنوعیت فصلی واردات این محصول برداشته شد که با این مسائل امیدواریم که مشکلی نداشته باشیم و بازار به تعادل برسد.

وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با واردات نهاده‌های دامی گفت: هیچ محدودیتی برای شخص یا شرکتی برای واردات نهاده‌های دامی وجود ندارد و هر فردی می‌تواند با واردات این محصول آن را در سامانه بازارگاه عرضه کند.

وی در ارتباط با تولید دانه‌های روغنی گفت: برنامه‌ای برای خودکفایی در تولید این محصولات در کشور نداریم زیرا با توجه به آب‌بر بودن این محصولات، اقدامی منطقی به حساب نمی‌آید اما افزایش تولید این محصولات در دستور کار است و از کشت فراسرزمینی برای توسعه در تولید آنها استفاده می‌شود.

ساداتی‌نژاد اضافه کرد که میزان مصرف روغن در کشورمان بالا است که در این زمینه نیز لازم است فرهنگ‌سازی‌هایی صورت بگیرد که این مهم برای سلامت جامعه نیز مهم است.

پرداخت مشوق برای کشت سویا

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای حمایت از تولید به هر هکتار از کشت سویا در کشور ۶ میلیون تومان مشوق پرداخت می‌کنیم که امیدواریم میزان ضریب خوداتکایی در تولید این محصولات را بالا ببرد.

وی در ارتباط با گرانی کالاهای اساسی و مواد غذایی در ماه‌های اخیر گفت: قیمت ارز از ۴۲۰۰ تومان به نیمایی تبدیل شده و طبیعی است که شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم اما این مهم است که در تامین و تولید نیاز مردم مشکلی نداشتیم و تولیدکنندگان با تمام قوا به فعالیت خود ادامه دادند.

ساداتی‌نژاد با اشاره به تسهیلاتی که برای حمایت از تولید در زمان مردمی‌سازی یارانه‌ها انجام شده است، گفت: به اندازه ۲۰ همت تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی در نظر گرفته شد که تا به امروز حدود ۹٫۵ همت آن توسط کشاورزان استفاده شده است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: با وجود سخت‌گیری‌هایی برای ارائه تسهیلات بانکی توسط بانک‌ها وجود دارد که با هماهنگی‌های انجام شده با بانک کشاورزی امیدوارم که روند پرداخت تسهیلات توسعه یابد.

هیچ‌کدام از بانک‌ها به غیر از بانک تخصصی به کشاورزان تسهیلات پرداخت نمی‌کنند

وی گفت: بانک‌ها باید ۱۵ درصد از تسهیلات خود را به بخش کشاورزی اختصاص دهند اما به غیر از بانک عامل کشاورزی هیچ کدام همکاری لازم را ندارند.

ساداتی‌نژاد در ارتباط با وضعیت اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی در کشور گفت: برای اینکه بتوانیم الگوی کشت را در کشور اجرا کنیم از ابزار قیمت‌گذاری استفاده کردیم و این امر باعث افزایش تولید گندم در کشور شد که این اقدامات در سال آینده نیز توسعه خواهد یافت.

استفاده از ابزار قیمت برای رعایت الگوی کشت

وی افزود: کاهش قیمت آب بهای کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت کنند نیز از دیگر اقدامات برای رعایت الگوی کشت در کشور است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تدوین لایحه آبخیزداری دیروز به اتمام رسید و به دولت ارسال می‌شود، رئیس جمهور نگاه خوبی موضوعات مرتبط با آب و خاک دارد و امیدواریم که اقدامات مناسب‌تری در این حوزه انجام شود.

ساداتی‌نژاد افزود: ۹۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری باید در کشور انجام شود اما با سرعت و اعتباراتی که فعلا داریم ۹۰ سال طول می‌کشد تا کل اراضی مورد نیاز آبخیزداری شوند.

وی گفت: در کنار آبخیزداری عملیات افزایش درختکاری هم در دستور کار است که این اقدامات در پیشگیری از وقوع سیل موثر است.

انتهای پیام/

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 315 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 28 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها