سمپاشی گروپ زمین های کشاورزی فقیر شدند - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری سمپاشی گروپ،کم و بد مصرفی کودهای پایه کشاورزی از گذشته در اراضی کشاورزی وجود داشته است و مسؤلان از این موضوع همواره گلایه داشتند اما آزاد شدن قیمت بخشی از این کود ها و افرایش چند برابری قیمت  آنها باعث شد پازل مصرف کود در کشور به کل تغییر کند.

در سال آخر دولت دوازدهم به یک باره قیمت تعدادی از کود های پایه شیمایی برداشته شد و قیمت این محصولات ۴ تا ۵ برابر و به روایتی ۵ تا ۷ برابر افزایش یافت این امر شاخص الگوی مصرف کود را در کشور را تغییر داد و مصرف به سمت کودهای یارانه ای رفت و مصرف کودهای گران شده کاهش یافت.

راه انجام مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان تهران در این ارتباط بیان داشت که شاهد بد مصرفی و کم مصرف کود های پایه کشاورزی هستیم به طوری که دیگر می‌توان گفت زمین های کشاورزی عاری از مواد عالی و فقیر شده اند.

کشاورزان دلیل کاهش مصرف و بد مصرفی کود های کشاورزی را به صرفه نبودن تولید با افزایش هزینه ها می‌دانند، این مقام مسئول به راهکار دولت جدید در این ارتباط اشاره کرد و گفت: دولت سیزدهم قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را به موقع و حتی زود تر اعلام کرد تا بتوانند درباره انتخاب نوع محصول و سود آوری کشت آن تصمیم بگیرند؛ همین امر دوباره میزان مصرف کودهای کشاورزی را به نسبت بالا برده اند.

مشروح این مصاحبه را در ذیل مطلب بخوانید

 

علی راه انجام، مدیر شرکت خدمات حمایتی استان تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری سمپاشی گروپ اظهار داشت: سهمیه کود یارانه دار امسال شرکت خدمات حمایتی استان تهران برای سال ۱۴۰۰ به میزان ۳۳ هزار و ۹۵۷ تن نیتروژنه، ۸۵۵۸ تن فسفاته و ۲۵۵۵ تن پتاسه  است که درحال حاضر ۲۵هزارتن تحویل کارگزاری های توزیع نهاده های کشاورزی شهرستان ها شده است و ۴هزارتن نیز در بنادر بوشهر بندر امام کرمانشاه و مرودشت و مبادی آماده تحویل است.

وی افزود: ۱۵۰۰تن نیز در حال حمل و  سه هزار تن از سهمیه کل استان نیز در صد روز باقی‌مانده از سال جذب خواهد شد و مشکلی در جذب سالانه نخواهیم داشت. 

مدیر شرکت خدمات حمایتی استان تهران ادامه داد: از مدیران جهادکشاورزی شهرستان های تابعه خواسته‌ایم تا پایان آذرماه کل کود سرک موردنیاز ازته سال ۱۴۰۰ شهرستان را تحویل یگیرند و از این محل کود سرک کشاورزان عمده خود را بدهند و درکنار آن، کود مورد نیاز خرده‌مالکین بخش کشاورزی استان نیز از  انبارهای استراتژیک شرکت تامین خواهد شد.

وی اظهار کرد: در غیراین صورت با تراکم حضور کشاورز در کارگزاری ها برای توزیع مواجه خواهیم بود؛ از طرفی شرایط آب‌وهوایی نیز ممکن است اجازه خدمت رسانی مطلوب را ندهد.

راه انجام گفت:مدیران شهرستان‌ها متوجه روند آب‌وهوایی باید باشند و از طرفی باتوجه به هشدارهای اعلام شده از طرف وزارت نفت، تامین نیازهای مشترکان خانگی گاز  در اولویت است. شهرری و ورامین ۵۰درصد کشاورزی ما را تشکیل می‌دهند.

* ۹۰ درصد کود مورد نیاز کشاورزان استان تهران تامین شد

این مقام مسئول گفت: مشکل تامین و توزیع کود اوره برطرف شده و تا نیمه آذرماه سال جاری حدود ۷۴درصد کل سهمیه سال جاری تحویل کارگزاران شده‌است و با احتساب آنچه که از مبادی درحال حمل است می توان گفت ۹۰ درصد کود استان درحال‌حاضر خریداری و در دسترس قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در سال زراعی گذشته کودهای پایه کم یا بد ‌مصرف شد که در نتیجه آن عملکرد کاهش یافت؛ وقتی کشاورز ماشین‌آلات بذر و سرمایه‌گذاری برای یک سال زراعی می‌کند اما کود استفاده نکنند بخشی از محصول از بین میرود و بخش اعظمی از زحمات زارعین خواهد شد.

* زمین های کشاورزی فقیر شدند

راه انجام گفت: امروز زمین‌های ما عاری از هوموس یا مواد آلی است که موحب فقیر شدن از عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان شده است و چون کشت‌های پی‌درپی و عدم رعایت تناوب مثل ذرت علوفه ای منجر تخلیه عناصر غذایی از خام می گردد لذا با مصرف عناصر غذایی پرمصرف و کم مصرف براساس آزمون خاک می توان تامین نیاز گیاهان را برطرف و عملکرد قابل قبولی در واحد صطح حاصل کرد.

وی افزود: درصورت عدم رعایت موارد یاد شده، عمکرد و درآمد کشاورزان کاهش خواهد یافت.

وی اظهار داشت : بدون مصرف کود عملکرد کیفی و کمی محصولات کاهش می یابد و این سیاست دولت و وزارت جهاد کشاورزی در اقتصاد کشاورزی نیست که یک کشاورز صرفا برای معیشت خود کار کند درحالیکه امنیت غذایی وابسته به تولید پایدار است.

وی افزود:با تغذیه مناسب و مدیریت مطلوب، پایداری تولید در محصول کشت شده بدست می آید؛ یکی از دلایل اصلی عدم پایداری تولید و واردات محصولات کشاورزی، عدم رعایت اصول تغذیه مناسب خاک است.

وی افزود:حتی درحال‌حاضر کشاورزان ما به این باور رسیده‌اند که تا زمین درست تغذیه نشود  عملکرد مناسبی حاصل نخواهد شد. یکی از ارکان تغذیه استفاده از کودهای پایه  فسفات پتاسه است که مصرف ازت هم در کنار این دو کود مکمل هم‌دیگر هستند و اگر کم‌مصرف شوند عملکرد زایشی محصول کاهش و در صورت بروز حوادث قهری گیاهان قدرت مبارزه با تنش های محیطی را ندارند. 

این مقام مسئول گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل برای کوددهی شناخت خصوصیت خاک است که آن هم وابسته به آزمون خاک است؛ موضوعی که این سال‌ها فراموش‌شده است.

وی اظهار داشت: شرکت خدمات حمایتی استان با ۵ آزمایشگاه تفاهم نامه همکاری جهت آنالیز و ارائه نتایج به منظور مصرف بهینه عناصر غذایی موردنیاز در سطح استان تهران منعقد کرده است که در این آزمایشگاه ها سرمایه‌گذاری کلانی هم شده و افراد متخصص مشغول به کار هستند، کشاورزان می‌توانند به آن ها مراجعه کرده و از خدمات آنان بهره مند شوند.

 

*عملکرد محصولات کشاورزی به دلیل کاهش مصرف کود کم شده است

وی گفت: به دلیل تحریم‌های ظالمانه و اتفاقات ناشی از تحریم ها در داخل کشور و تغییر نوع تخصیص ارز از ارز ترجیحی به ارز نیمایی موجب تغییر قیمت کود شده است و نتیجه این اتفاق ابلاغ قیمت های جدید ۳ تا ۴ برابری در سال ۹۹ شد.

وی تاکید کرد: طبیعی است که این افزایش قیمت در بازار شوک ابتدایی ایجاد کند؛ بر این اساس در میان کشاورزان صحبت هایی نظیر ” محصولات ما ارزان خریداری می‌شود اما نهاده‌ها گران است” بروز کرد؛ به همین دلیل استقبال از کودهای پتاسه و فسفاته درسال گذشته بسیار کاهش یافت و نتیجه هم کاهش عملکرد محصولات بود.

*اقدام دولت سیزدهم برای رفع بحران گرانی کود

وی گفت: امسال با روی کار آمدن دولت جدید و اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی قبل‌ از سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ اتفاق میمون و بزرگی افتاد که تکلیف کشاورز جهت کشت مناسب برابر الگوی کشت با توجه به قیمت اعلامی مشخص شد و کشت برخی کشت‌ها برای کشاورز سودآورتر و مصرف کود را توجیه دار کرد.

* مصرف کود دوباره در حال افزایش است

راه انجام ادامه داد: درحالی که در سال گذشته تنها ۶ درصد کود فسفاته و پتاسه سهم جذب ابلاغی استان جذب و مصرف شد اما امسال درحال حاضر و باتوجه به ۳ ماه نیز تا پایان سال فرصت باقی است، کودهای پایه (فسفاته و پتاسه) حدود سه‌برابر سال قبل جذب و در اراضی کشاورزی مصرف شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این رقم به چهار برابر سال گذشته برسد چراکه با استقبال کشاورزان روبرو هستیم.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان تهران اظهار داشت: وزارت‌ جهاد کشاورزی و مؤسسه آب‌وخاک برای سال ۱۴۰۱ بخش نامه برای تناسب کودی ابلاغ کرده اند که صرفا با مصرف یک نوع کود به نتیجه نخواهیم رسید.

وی گفت: طبق این بخشنامه که مصرف ازت به نسبت فسفات و پتاسه  باید ۶۴ درصد ازت،  ۲۵ درصد فسفات و ۱۱ درصد پتاس باشد  اما درحال‌حاضر حدود هشتاد و شش درصد ازت، هشت درصد فسفر که قیمتی ارزان تر و یارانه دارند استفاده می‌شود و شش درصد نیز پتاس مصرف که هیچ همخوانی با توصیه موسسه خاک و آب ندارد و عملکرد را دچار تزلزل کرده‌است و انتظاری که از تولید داریم عاید نمی‌شود.

وی گفت: یکی از ملزومات رعایت تناسب کودی به منظورترویج و آگاهی رعایت تناسب کودی از سوی کشاورزی باید دوره های آموزشی- ترویجی است که باید در این خصوصی برگزار گردد و بیان موضوعاتی هم چون مصرف ریز مغذی‌ها و رعایت براساس توصیه کودی و عدم مصرف بیش از حد توصیه شده مورد انتظار است.

وی تاکید کرد: درحال‌حاضر بیش از پنجاه کارگزاری توزیع نهاده های کشاورزی در سطح شهرستان های استان فعال هستند که مباشر دولت به شمار می‌روند و فرقی که با اتحادیه‌ها و شرکت‌های بخش خصوصی و غیر کارگزاری دارند، آن است که کالایی که از دولت می‌خرند را امانت فروشی می‌کنند.

 راه انجام گفت: سیاست شرکت خدمات حمایتی تداوم فعالیت کارگزاری ها براساس میزان فروش نهاده های یارانه دار است؛ به همین خاطر باید هر کارگزاری بیش از هزارتن سهمیه و عملکرد در جذب و توزیع کودهای یارانه دار داشته باشد تا استمرار فعالیت اش با صرفه اقتصادی همراه باشد.

انتهای پیام/

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 344 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 22 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها