سمپاشی گروپ ساخت و ساز و گسترش شهرنشینی اراضی کشاورزی را تخریب کرده است - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله درویش امیری ظهر سه‌شنبه در همایش تجلیل از کشاورزان نمونه استان زنجان در سالن زیتون جهاد کشاورزی استان زنجان، با تاکید بر لزوم توجه به توسعه کشاورزی علمی در کشور، ادامه داد: تحصیل کرده‌های حوزه کشاورزی باید سراغ کشاورزان بروند و آنها را نسبت به بحران منابع آب آگاه کنند.

درویش امیری افزود: اگر حوزه کشاورزی فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کند، به میزان کل مصرف آب شرب کشور از این نعمت الهی را صرفه‌جویی کرده‌ایم. زمین تشنه است و انتظار می‌رود که کشاورزان و روستاییان با دولت همراهی کنند.

وی آب، خاک، زمین و نیروی کارآمد علمی را  چهارعنصر اصلی در بخش کشاورزی  اعلام کرد و گفت: هرکدام از اینها تأثیر فراوانی بر تولیدات کشاورزی دارد. 

استاندار زنجان با بیان اینکه منابع  آب‌وخاک محدود بوده و روزبه‌روز کاهش می‌یابد،  ادامه داد: با وجود کاهش منابع آبی در جهان، جمعیت کره زمین نیز رو به افزایش است و دانش باید به کمک تجربه در حوزه کشاورزی بیاید.

درویش امیری به کشت گلخانه‌ای اشاره کرد و افزود: توسعه کشت گلخانه‌ای و اقدامات انجام‌گرفته در این زمینه در کشور را کافی نیست و علم ترویج باید به‌روزتر شده است.

درویش امیری تأکید کرد: در سال زراعی  گذشته حدود ۴۰۰ هزار تن گندم در استان زنجان برداشت شد ولی با کاهش بارش‌ها در سال گذشته بیشتر از ۲۵۰ هزار تن محصول گندم در استان برداشت نشد.

استاندار زنجان بر مدیریت مصرف آب تأکید کرد و افزود: کم‌آبی دلایل مختلفی دارد که قرارگیری در کمربند خشک‌سالی خاورمیانه، مصرف بی‌رویه، خشک سالی و استفاده غیراصولی از این عنصر است و باید از هر قطره آب بیشترین تولید و برداشت انجام شود.

درویش امیری  با بیان اینکه خاک حاصلخیز بزرگ‌ترین سرمایه کشور است، گفت: متأسفانه ساخت و ساز و گسترش شهرنشینی اراضی کشاورزی را تخریب کرده است.

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته  گذشته ۶ هزار و ۶۰۰ قنات در کشور وجود داشت و همه بخش کشاورزی بدون هیچ‌گونه امکانات فنی و دانش علمی از آن استفاده می‌کردند.

درویش امیری ابراز کرد: همان‌طور که سلاح و موشک و ارتش قوی موجب اقتدار کشور است در این میان دارا بودن گندم، جو، گوشت و مرغ و شکر برای حیات انسان ضروری بوده و موجب اقتدار کشور است. 

استاندار زنجان بابیان اینکه بحران آب جدی است، افزود: امروز اگر بتوان ۱۰ تا ۱۵ درصد در حوزه کشاورزی آب صرفه‌جویی کرد، به میزان کل آب شرب، آب در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

درویش امیری به نخستین سالگرد ارتحال آیت‌الله هاشمی  رفسنجانی اشاره کرد و گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مجاهدی دلسوز و نستوه بود و جای خالی‌اش در کشور احساس می‌شود و ایشان یاور امام راحل بودند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 126 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 30 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها