سمپاشی گروپ ضرورت برندسازی محصولات کشاورزی در سوادکوه - سمپاشی گروپ

محمد اسماعیلی، در حاشیه برگزاری اولین جشنواره سیر در روستای اتو شهرستان سوادکوه د، گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سیر اتو یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین سیرها در سطح کشور محسوب می‌شود، افزود: کشت سیر باکیفیت نیازمند زمستان برفی و کوهستانی و شب‌های سرد است که این شرایط شامل منطقه اتو در شهرستان سوادکوه می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه سطح زیر کشت منطقه اتو را ۵۰ هکتار برشمرد و از جمله دلسردی کشاورزان در کشت این محصول را پایین بودن قیمت آن به نسبت کیفیت سیر به دلیل ورود بی‌رویه سیر چینی به کشور دانست و بر ضرورت جلوگیری از ورود قاچاق این کالا به کشور برای حمایت از کشاورزان داخلی تأکید کرد.

وی با بیان اینکه دو نوع زراعت گسترده و فشرده وجود دارد، کشت گلخانه، صیفی و سیر را جزو زراعت فشرده طبقه‌بندی کرد و افزود: در زراعت گسترده به ازای هر هکتار دو شغل و در زراعت فشرده به ازاری هر هکتار ۱۰ تا ۱۴ شغل ایجاد می‌شود و در سوادکوه به دلیل وسعت کم و استعداد منطقه، می‌توان به سمت کشت فشرده رفت تا اشتغال‌زایی خوبی ایجاد شود اما به شرطی که بازار فروش و صنایع تبدیلی آن رو به راه شود.

اسماعیلی با اشاره به کشت سیر در پاییز و زمستان، کشت آن را کم آب‌بر عنوان کرد و گفت: ماندگاری سیر تولیدی در پایین دست استان به دلیل مصرف آب زیاد و شور بودن خاک کمتر بوده اما سیر تولیدی شهرستان سوادکوه به دلیل مصرف آب کمتر دارای ماندگاری بیشتری است و شور نبودن خاک و رطوبت پایین زمین نیز در این امر موثر هستند.

وی ضمن قدردانی از زحمات دهیار و شورا اتو و بخشداری بخش زیراب، برگزاری این جشنواره‌ها را در راستای حمایت از تولید و ایجاد اشتغال دانست و افزود: جهاد شهرستان در تهیه کود، نهاده و سموم در خدمت کشاورزان است و مزرعه پایلوت آموزشی داشتیم تا کشاورزان بتوانند سیر درشت‌تر، با کیفیت‌تر و ماندگاری بالاتر تولید کنند و در نهایت محصول بیشتر و اشتغال بیشتر داشته باشند.

دیانوش سن‌شناس، بخشدار بخش زیراب شهرستان سوادکوه، در گفتگو با خبرنگار مهر، برگزاری جشنواره سیر اتو را در راستای حمایت از تولید و صیانت از فرهنگ منطقه برشمرد و گفت: هرچند از نظر میزان تولید حجم سیر اتو از دیگر مناطق کمتر است اما دارای کیفیت بالاتری است و توان رقابت با دیگر مناطق را دارد.

وی با بیان اینکه فصل برداشت سیر به پایان رسیده است، برگزاری دیرهنگام جشنواره را تداخل آن با ماه مبارک رمضان اعلام کرد و از جمله برنامه‌های این جشنواره به رونمایی از المان سیر، تمبر سیر و برپایی ۲۰ غرفه برای ارائه محصولات کشاورزی و بومی منطقه به‌طور عام و سیر به‌طور خاص اشاره کرد.

سن‌شناس با اشاره به اینکه یکی از مشکلات سوادکوه شناسنامه‌دار نبودن مسائل فرهنگی و برخی تولیدات منطقه است، شناساندن محصول را گام نخست و برندسازی را گام‌های بعدی برگزاری جشنواره عنوان کرد و گفت: هدف ما تعریف هویت با استفاده از پتانسیل منطقه و در کنار آن ایجاد ارزش افزوده و افزایش اشتغال و درآمد افراد روستا است.

وی با بیان اینکه امسال به دلیل مناسب بودن آب‌وهوا، شاهد افزایش تولید و در نتیجه کاهش قیمت بودیم، از جمله راهکارهای برای جلوگیری از ضرر کشاورز را عدم خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده و تولید فرآورده از سیر برشمرد و از اهداف دیگر این جشنواره به ارتباط با بخش خصوصی و شرکت‌های تولید دارو غذا اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تولید سیر در روستای اتو به صورت خرده مالکی است و برای برندسازی و ایجاد ارزش افزوده نیاز به انسجام داریم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 150 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 14 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.