سمپاشی گروپ فرصتی برای عبور از چالش آب نداریم/پیشنهاد تاسیس نهادمستقل ملی آب - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عباس کشاورزی امروز در سومین همایش گرامیداشت روز ملی آب، اظهار داشت: کشور فرصت زیادی برای عبور از چالش آب ندارد و دغدغه کم آبی باید به طور دقیق و شفاف همگانی شود.

وی افزود: در هر جا باید در امور چالش آب حساسیت ایجاد شود و بهره برداران خوب مورد حمایت قرار گیرند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بر تهیه آمار دقیق از آب کشور تاکید و تصریح کرد: همه دستگاه های کشور برای تهیه آمار دقیق منطقه ای و مشخص باید همکاری کنند.

وی با اشاره ای به موضوع عدالت در تخصیص آب گفت: عدم عدالت و تبعیض در مورد تخصیص آب اعتماد مردم به مسولان را کم می کند و گاهی از سرمایه های اجتماعی می کاهد، بنابراین ما باید جامعه را با خود همراه کنیم؛ مشروط بر اینکه آمارهای دقیق ارایه دهیم و رفتارهای تبعیض آمیز نداشته باشیم.

کشاورز در همین حال پیشنهاد داد: یک نهاد سیاست گذار مستقل ملی برای آب ایجاد شود تا نظرات، تجربیات و یافته ها مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

وی بر آموزش همگانی در زمینه اهمیت، کاربرد و جایگاه آب و مشارکت هنرمندان به منظور ایجاد وفاق ملی و جلب مشارکت مردمی تاکید کرد.

اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار به آبخیزداری و آبخوانداری در بودجه ۹۷

در این همایش همچنین، معاونت آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها از اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح آبخیزداری و آبخوانداری در بودجه ۹۷ خبر داد.

ناصر حیدری پوری گفت: تخصیص این اعتبار نشان دهنده دغدغه مسوولان نظام در مدیریت منابع آبی است.

وی اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه قرار است در سطح ۱۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوانداری اجرا شود و اگر مشارکت مردم را در این زمینه داشتیم می توانیم از ۱۰ میلیون هکتار هم عبور کنیم.

وی تصریح کرد: در دشت های بحرانی و فوق بحرانی کشور اقداماتی در زمینه منابع آبی انجام شده که باید اطلاع رسانی شود و در عین حال برای مردم محلی و ذی نفعان در این دشت ها باید در مورد مسایل آب دغدغه ایجاد کنیم.

حیدری پوری گفت: اگر می خواهیم در مصرف آب اتفاقی بیفتد باید یک حساب پس انداز آب مانند کشورهای توسعه یافته ایجاد کنیم.

وی افزایش نرخ مشارکت مردم بر مصرف و استحصال بهینه آب را ضروری خواند و اظهار داشت: کسانی که آب را ذخیره و بهینه استحصال می کنند باید مشوق دریافت کنند.

حیدری پور گفت: ۴۲۰ میلیارد متر مکعب در کشور رواناب داریم که ۲۰ درصد آن را جذب نمی کنیم.

وی اذعان داشت:کشاورزان بهره ور با غیر بهره ور باید تفاوت هایی داشته باشند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 138 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 30 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها