سمپاشی گروپ محدودیت‌ها و ظرفیت‌های توسعه کشاورزی در قلب زاگرس - سمپاشی گروپ

خسرو شهبازی در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح ظرفیت‌های حوزه کشاورزی استان کرمانشاه پرداخت و اظهار داشت: استان کرمانشاه یکی از قطب‌های کشاورزی در زمینه دامی و زراعی بوده و از نظر شرایط اقلیمی از آب و هوای گرمسیری و سردسیری و معتدلی برخوردار است و میزان بارش در استان ۴۸۰ میلیمتر است که تقریبا دو برابر میزان بارش متوسط در سطح کشور است.

عدم پراکندگی یکسان بارش‌ها در استان و پدیده سرمازدگی از محدودیت‌های حوزه کشاورزی استان کرمانشاه بود که مدیرکل جهادکشاورزی استان به آن اشاره کرد و معتقد بود آب، خاک و علوم انسانی کرمانشاه برای کشاورزی بسیار مناسب است و همین سبب شده از نظر متوسط عملکرد محصولات رتبه برتر کشور را داشته باشد.

شهبازی در این زمینه یک مثال می‌زند و می‌گوید که در کشت محصول چغندرقند که امکان کشت ‌آن در مناطق سردسیری و گرمسیری در فصل های پاییز و بهار فراهم است؛ متوسط تولید استان ۷۵ تن در هکتار است در حالی که این رقم در کشور ۵۰ تن در هکتار است.

وی همچنین گفت که از نظر کشت گندم هم کرمانشاه در زمره استان های چهارم و پنجم قرار گرفته که آن هم به دلیل پایین بودن سطح اراضی کشاورزی ما در این حوزه است؛ در زمینه کشت نخود یک سوم نخود کشور در استان کرمانشاه کشت می‌شود و البته درصدد هستیم که کشت پاییزه را در سطح استان توسعه دهیم.

توسعه باغات در دستور کار است

مدیرکل جهادکشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به سایر ظرفیت‌های استان کرمانشاه گفت: کشت نخود در سال گذشته ۲۰ هزار هکتار بوده، اما امسال به دو برابر افزایش یافته است و در سال ۹۵ و ۹۶ ۱۰۰۰ هکتار از اراضی به کشت کلزا اختصاص یافته که امسال این میزان به ۱۱ هزار هکتار رسیده است و سبب شده ۲۸۰۰ تن محصول برداشت شود.

شهبازی همچنین از میزان توسعه باغات در اراضی کشاورزی رضایتی نداشت و افزود: در سال‌های اخیر توسعه باغات در دستور کار بوده و درصدد هستیم که از روش های آبیاری مدرن نیز در توسعه باغات استفاده کنیم.

وی از پرداخت هزینه چاله کنی باغات توسط جهاد کشاورزی همچنین توزیع نهال‌های یارانه‌دار خبر داد و افزود: درصدد ایجاد ۷۳ هکتار شبکه آبیاری تحت فشار در استان هستیم و ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی در صورت تامین اعتبار به شبکه های نوین آب رسانی تجهیز خواهد شد.

این مسئول ادامه داد: در بخش دامپروری، استان کرمانشاه یکی از قطب های دامپروری است که سالانه ۶۳ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌کند که ۱۴ هزار تن از این میزان مازاد است و به استان‌های دیگر صادر می‌شود همچنین ۱۲ هزار و ۲۰۰ راس گوسفند و ۶۸۵ هزار راس دام سنگین و در مجموع سه میلیون راس دام سبک و سنگین داریم که سالانه ۳۳۰ هزار تن شیر تولید و مازاد این میزان توسط ۹ کارخانه شیر فرآوری و صادر می شود و به منظور توسعه دامداری‌های صنعتی هم ۲۴ هزار راس گاو اصیل اصلاح شده داریم.

توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و احداث کارخانه رب‌گوجه

شهبازی بیان داشت: گوجه فرنگی نیز یکی دیگر از محصولات خوب استان کرمانشاه است که از ۵۰ تن به ۷۵ تن در هکتار رسیده است و باید بتوانیم متوسط عملکرد را دو برابر افزایش دهیم زیرا علاوه بر استفاده از ظرفیت مجتمع کشت و صنعت استان مجوز ساخت یک کارخانه برای فرآوری محصولات صادر شده و مجوز کارخانه دیگری نیز در دست اقدام است.

به گفته وی، در بخش پرورش ماهیان نیز ۲۱ هزار تن ماهی سردابی و گرمابی تولید می شود که در پرورش ماهی گرمابی رتبه نخست و در پرورش ماهی در قفس نیز به صورت ماهی خاویاری، قزل‌آلا، کپور رتبه برتر هستیم.

مدیرکل جهادکشاورزی استان کرمانشاه افزود: طی سه سال اخیر ۱۷۸ میلیارد تومان به کشت‌های مکانیزه اختصاص یافته، ۲۴۰ تراکتور و ۱۳۰ کمباین و ۴۰۰۰ ادوات دنباله دار خریداری شده و ضریب مکانیزاسیون از ۱.۱ به ۱.۷ رسیده است یعنی که در هر هکتار زمین ۱.۷ اسب بخار ماشین آلات برای کشت مکانیزاسیون به کارگیری می‌شود.

وی افزود: در زمینه توسعه کشت های گلخانه ای از ۳۳ هکتار به ۶۷ هکتار افزایش داشته است؛ چند مجتمع گلخانه‌ای از جمله مجتمع گلخانه اسلام‌آباد نیز داریم که بهره‌برداری خواهد شد.

۳۰ درصد کرمانشاهی‌ها در بخش کشاورزی اشتغال دارند

شهبازی تصریح کرد: میزان اشتغال ایجاد شده در بخش کشاورزی در سطح کشور ۲۲ درصد بوده و این میزان در استان کرمانشاه ۲۰ درصد مردم به طور مستقیم و ۳۰ درصد به صورت غیرمستقیم به کشاورزی اشتغال دارند.

مدیرکل جهادکشاورزی استان کرمانشاه همچنین اظهار داشت: با توجه به وجود ظرفیت‌های دیگر در بخش صنعت و توریسم اما ۶۷ درصد اعتبارات اشتغال روستایی به بخش کشاورزی تخصیص یافته است.

وی محدودیت‌هایی نظیر کمبود منابع آبی و بارش های نامتقارن و کمبود اعتبارات را از موانع توسعه بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: باید ظرفیت اشتغال استان بیش از این باشد.

شهبازی افزود: با توجه به انجام کارهای تربیتی و تبلیغی در عرصه کشاورزی استقبال فعالان مناسب ارزیابی می‌شود با این حال جای ورود سرمایه گذاری‌هایی بیشتر به ویژه در عرصه‌های صنایع تبدیلی و فرآوری صنعتی وجود دارد همچنین نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش محصولات گلخانه‌ای هستیم.

مدیرکل جهادکشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: درصدد هستیم خط خونی اسب نژاد کرد را تعریف کنیم و بتوانیم شجره نامه را به مرحله نهایی برسانیم و اسب های ما شناسنامه‌دار شوند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 117 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 3 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها