سمپاشی گروپ مدل سازی گیاهان زراعی برای افزایش تولید و کاهش اثرات منفی - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار مهر، تهیه مدل های ریاضی برای رشد و عملکرد گیاهان از سال ۱۹۶۵ شروع شده است. در این مدل ها واکنش گیاهان به عوامل محیطی، مدیریتی و ژنتیکی با توابع ریاضی بیان می شود.

می توان از مدل ها برای مطالعه سیستم های تولید گیاهی در راستای افزایش تولید و کاهش اثرات منفی بر محیط زیست استفاده کرد.

در همین راستا دکتر افشین سلطانی طرح «مدل سازی گیاهان زراعی و کاربردهای آن» را پیاده سازی کرد.

وی گفت: به کارگیری مدل ها در تلفیق با آزمایش های مزرعه ای صرفه جویی زیادی در هزینه ها ایجاد می کند و با کمک آنها می توان نتایج آزمایش ها را در سال ها و مکان های بیشتر بررسی کرده و تعمیم داد.

وی با بیان اینکه در ارزیابی تأثیر تغییر اقلیم بر تولیدات کشاورزی و نیز سازگاری با تغییر اقلیم این مدل ها مهمترین ابزار به شمار می روند، گفت: در این مطالعه، مدل های ایجاد شده و در موارد متنوعی به کار بسته شده اند. این مدل ها حاصل سال ها آزمایشات مزرعه و نیز برنامه نویسی بوده و برای گیاهان متنوع و در مقایس های مختلف از مزرعه تا سطوح بزرگ قابل استفاده هستند.

وی ادامه داد: شفافیت، در دسترس بودن کد مدل، ساده و منعطف بودن نرم افزار و دارا بودن پارامترهایی که معنی روشن داشته و قابل اندازه گیری هستند، از ویژگی های این مدل ها هستند.  

سلطانی خاطر نشان کرد: در ایران و جهان در طرح های مختلف تحقیقاتی و اجرایی متنوع استفاده شده است و این استفاده رو به گسترش است.

به گفته برگزیده جشنواره خوارزمی، از جمله کاربردها می توان به تهیه اطلس خلاء عملکرد و توان تولید گیاهان زراعی مهم در کشور در شرایط اقلیمی فعلی و آینده، ارزیابی گزینه های ژنتیکی و مدیریتی برای افزایش تولید بقولات در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آسیا و آفریقا، ارزش گذاری صفحات گیاهی برای برنامه های به نژادی در نقاط مختلف دنیا و مطالعه تأثیر تغییر اقلیم بر تولید گیاهان زراعی اشاره کرد.

به گزارش مهر، این طرح  در سی و سومین جشنواره بین المللی خوارزمی موفق به کسب رتبه دوم پژوهش های بنیادی در گروه تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی این جشنواره شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 137 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 17 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.