سمپاشی گروپ مرغ لاین آرین با ترک فعل‌ها بعد از ۳۰ سال هنوز احیا نشده است - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری سمپاشی گروپ مهدی مسعودی در برنامه پرسشگر شبکه آموزش با موضوع مرغ لاین آرین اظهار داشت: مرغ لاین آرین سرمایه‌ای برای کشورمان به حساب می‌آید و نقش مهمی در امنیت غذایی کشور دارد اما در سال‌های قبل مدیرانی که مسئول احیای مرغ لاین بوده وظایف خود را به درستی انجام نداده‌اند و امروز باید محاکمه شوند.

وی افزود: مدیران مسئول لاین آرین در طی این سالها حقوق گرفته اند، راننده شخصی داشته اند، سفر خارجی رفته‌اند و در واقع سرمایه کشور در بخش مرغ لاین آرین را به باد‌ داه‌اند.

دبیر کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران ادامه داد: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، شرکت پشتیبانی امور دام و نهاده های دامی جاهد وقت، هر کدام در مقطعی مسئولیت بهره برداری از نژاد مرغ لاین آرین را داشته اند اکنون باید پاسخگو عمل خود در گذشته باشند.

وی تصریح کرد: مصرف کننده و تولید کننده هر دو از وضعیت تولید مرغ در کشور ناراضی هستند و تاوان اشتباهات این مدیران را نباید امروز مردم و مرغداران بپردازند.

وی تاکید کرد:  قرار بود مرغ لاین آرین در سال ۷۳ ،کل اجداد مورد نیاز کشور را برای جوجه ریزی تامین کند اما بعد از گذشت سی سال هنوز وضعیت خوبی ندارد و مرغداران به دلیل بهره وری پایین‌تر کمتر به سمت آن می‌روند.

در احیای مرغ لاین آرین ترک فعل داریم

مسعودی با بیان اینکه مرغ لاین سرمایه کشورمان به حساب می‌آید گفت: در به بروزرسانی و عملکرد تولید این محصول کوتاهی شده است در غیر این صورت امروز تمام مرغداران کشورمان از جوجه این نژاد استقبال می‌کردند.

وی با بیان اینکه بودجه مورد نیاز برای احیایی مرغ لاین آرین دریافت شده است اما مسئولان موفق با احیای مرغ لاین آرین نبوده اند ادامه داد: در حال حاضر نیز نباید سیاست‌های تنبیهی برای عدم استفاده از گونه آرین در میان مرغداران داشته باشیم بلکه باید از تولید کنندگان حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه ۲ و نیم میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌کنیم تصریح کرد: میزان وزن هر عدد مرغ لاین آرین ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم در مقایسه با راس و کاپ کم‌تر است که متاسفانه باعث تمایل کم مرغداران به استفاده از این نژاد شده است.

مسعودی با بیان اینکه  بر روی بهره‌وری مرغ لاین آرین به درستی کار نشده و در واقع ترک فعل صورت گرفته است اظهار داشت: در این شرایط برای رسیدن به ۲٫۵ میلیون گوشت مرغ با نژاد آرین باید جوجه ریزی، نهاده دامی و داروی بیشتری استفاده شود.

بنابر این گزارش ایران در کنار هلند، آلمان، فرانسه، برزیل، هند، انگلیس و آمریکا تنها دارندگان مرغ لاین در دنیا هستند.

 مرغ لاین آرین  در گذشته، نژاد غالب در صنعت مرغداری کشور بود اما با ورود نژاد‌های خارجی جایگاه خود را به رقبای خارجی واگذار کرد.

بهبود عملکرد و احیای مرغ لاین آرین می‌تواند  نقش مهمی در تامین امنیت غذایی کشور و خودکفایی در تولید مرغ داشته باشد.

انتهای پیام/

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 184 views بار دسته بندی : اخبار و رویداد ها تاريخ : 15 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها