سمپاشی گروپ نگاه مسئولان به بخش کشاورزی خراسان جنوبی حذفی و کاهشی نباشد - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار مهر، هاشم ولی پور مطلق صبح دوشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: در خراسان جنوبی بالغ بر ۱۵۱ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی را تحت مدیریت بهره برداران بخش کشاورزی داریم.

وی با اشاره به اینکه در طول سنوات گذشته به دلایل متعدد که بیشتر ناشی از پدیده های اقلیمی و طبیعی بوده از اراضی زراعی استان به مرور کاسته شده است، بیان کرد: در حوزه فعالیت های دام و طیور نیز به دلیل فقر مراتع حوزه دام سبک تحت تاثیر قرار گرفته اما دام سنگین زیاد تحت تاثیر قرار نگرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: در حوزه دام صنعتی و طیور نیز بر اساس آمار و شواهد شاهد افزایش عملکرد بوده ایم و در صنعت طیور ظرفیت اشتغال قابل توجهی ایجاد شده است.

۷۰ درصد اراضی کشاورزی استان، تحت مدیریت تشکل ها

ولی پور مطلق با بیان اینکه در حال حاضر زیرساخت های ۲۸ مجتمع دامپروری و گلخانه ای در استان فراهم شده و آماده واگذاری است، عنوان داشت: در حوزه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی نیز به دلیل نوع محصولات و ماده اولیه شرایط خاص خود را داشته و هرچند متناسب با انتظار نیست اما نسبت به میزان تولید مناسب است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد اراضی کشاورزی استان در مدیریت تشکل های بخش کشاورزی است، بیان داشت: تشکل های بخش کشاورزی در استان تشکل های بسیار قوی و فعال هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۵ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است، افزود: ارزش افزوده فعالیت های کشاورزی نسبت به ارزش افزوده کل فعالیت های اقتصادی ۲۹ درصد بوده که بالاتر از میزان کشوری است.

نگاه به بخش کشاورزی متفاوت باشد

ولی پور مطلق با بیان اینکه همچنین در حال حاضر ۴۱ درصد جمعیت استان روستایی بوده که باز هم از متوسط کشوری بالاتر است، گفت: این سه عنصر نشان می دهد وضعیت کشاورزی و جامعه شاغلین استان متفاوت با کشور بوده بنابراین باید نگاه به بخش کشاورزی استان متفاوت باشد.

وی با تأکید بر اینکه نگاه مسئولین به بخش کشاورزی نگاه حذفی و کاهشی در حوزه تولیدات و اشتغال نباید باشد بلکه باید نگاه ترمیمی باشد، افزود: اگر می خواهیم مصرف آب در بخش کشاورزی را کاهش دهیم باید اشتغال جایگزین برای کشاورزان ایجاد شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: اگر بخش کشاورزی سهم عمده ای در فعالیت های اقتصادی استان دارد باید از از این ظرفیت به عنوان پتانسیل بالقوه استفاده شود و به گونه ای آن را مدیریت کنیم که ضمن اینکه منابع محدود به درستی استفاده شود ظرفیت های بخش کشاورزی از دست نرود.

ولی پور مطلق با بیان اینکه در بخش کشاورزی به دنبال افزایش بهره وری در تولید هستیم، بیان داشت: شرایط کشاورزی نسبت به گذشته متفاوت بوده و اگر توقعات درآمدی و شغل با شرایط گذشته برآورده می شد امروز برآورده نمی شود.

وی با اشاره به اینکه روحیه و فرهنگ جهادی در بین فعالان بخش کشاورزی استان حفظ شده است، افزود: در طول سنوات گذشته توفیقاتی حوزه جهاد کشاورزی داشته که در سطح کشور منحصر بفرد و بی بدیل بوده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 114 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 3 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها