سمپاشی گروپ وقوع ۱۶۰۰ سیل در ۱۰ سال اخیر - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرگزاری سمپاشی گروپ، کارشناسان می‌گویند هزینه اجرای طرح‌های آبخیزداری، نسبت به هزینه خسارات تحمیل شده پس از سیل، بسیار اندک بوده و این هزینه‌ها نوعی سرمایه گذاری است.

بر اساس اعلام سازمان منابع طبیعی، اقدامات آبخیزداری، خسارت‌های سیل را بیش از ۷۰ درصد کاهش می‌دهد.

معاون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه بیش از ۴۵۰ شهر و ۸ هزار و ۶۵۰ روستا درکشور در معرض خسارت سیل قرار دارند گفت: بیش از ۱۰ میلیون هکتار حوزه بحرانی سیل در کشور وجود دارد وحدود ۱۷ میلیون هکتار نیز به لحاظ سیل خیزی، شرایط متوسطی دارد.

وحید افزود: از حدود ۱۲۵ میلیون هکتار حوزه‌های آبخیز کشور، حدود ۳۲ تا ۳۳ میلیون هکتار، مدیریت آبخیزی انجام شده است و ۹۰ میلیون هکتار آن همچنان باقی مانده است.

پرهمت پژوهشگر حفاظت خاک و آبخیزداری می‌گوید: با روش‌های بیولوژیک، مکانیکی و بیومکانیک، می‌تواند، سیل و خسارت ناشی از آن کنترل کرد.

قرمزچشمه، مدیر هیدرولوژی پژوهشکده حفاطت خاک و آبخیزداری نیز از جمله راهکار‌های مدیریت سیل را احداث سازه‌های تور سنگی عنوان کرد و گفت: این سازه‌های نقش مهمی در مدیریت روان آب داشته و می‌تواند حجم زیادی از رسوبات را هنگام وقوع سیل حفظ کند.

فرامرز، معاون آبخیزداری استان تهران نیز در تشریح ویژگی آبخیزداری در حوزه شهری اظهار داشت: اگر سیلی به حجم ۱ میلیون متر مکعب با دی بی ۵۰ متر مکعب برثانیه بخواهد از حوض تخلیه شود، با عملیات آبخیزداری اگر قرار باشد یک ساعت طول بکشد تا تخلیه شود با آبخیزداری زمان تخلیه به ۳ ساعت افزایش و دی بی به ۲۵ متر مکعب بر ثانیه کاهش خواهد یافت و شدت خسارات سیل را کاهش می‌دهد.

بررسی کارشناسان نشان می‌دهد: در مناطقی که طرح‌های آبخیزداری اجرا شده، علاوه بر تامین سفره‌های زیر زمینی، خسارت ناشی از سیل به صورت چشمگیری کاهش یافته است.

بر اساس آمار، طرح‌های آبخیزداری اجرا شده در مناطق سیل خیز کشورعلاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک و ذخیره آب، ۷۰ تا ۸۰ درصد وقوع سیل و خسارت آن را کاهش داده است.

انتهای پیام/

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 30 views بار دسته بندی : اخبار و رویداد ها تاريخ : 23 نوامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.