سمپاشی گروپ پیچیده تر شدن پرونده «رانت چای» با کارشکنی در آزادسازی واردات - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرگزاری سمپاشی گروپ، ماجرای رانت به یک شرکت خاص برای واردات چای که طی ماه های گذشته جنجالی شده  و حتی به عقیده بسیاری از کارشناسان یکی از مهم ترین دلایل برکناری وزیر سابق جهاد کشاورزی همین مسأله بود، ابعاد تازه ای پیدا کرده و کارخانجات تولیدی و مردم قربانی این ماجرا شده اند.

در این پرونده رانتی به شرکتی خاص مجوز واردات دو و نیم سال چای مورد نیاز کشور داده شده بود. در عین حال ثبت سفارش برای سایر فعالان صنف چای که محصول آنان در گمرکات مانده بود، ممنوع شده و بازار دچار نابسامانی های گسترده ای شد، به طوری که هم اکنون نیز با افزایش شدید قیمت این کالا در بازار مواجه هستیم .

در این راستا، رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفته است : به‌رغم عرضه مناسب، قیمت چای در روزهای اخیر افزایش یافت. علت اول این است که واردات انجام نمی‌شود. همچنین واردات چای به شکل انحصاری در اختیار یک نفر قرار گرفته که این وضعیت باعث شده است هر روز چای در بازار کمتر شود.

به دنبال این اتفاقات، اخیرا ستاد تنظیم بازار با آزاد شدن ثبت سفارش چای برای سایر تجار  موافقت کرده اما به گفته فعالان صنعت چای همچنان در این حوزه سنگ اندازی می شود ضمن اینکه نیازی به ورود ستاد تنظیم بازار به این پرونده هم نبوده و این پروسه صرفا باعث ایجاد تعلل بیشتر در آزادسازی ثبت سفارش ها شده است .

فعالان صنعت چای معتقدند به دنبال اقدام رانت زا برای شرکت خاص واردکننده چای که منجر به نابسامانی بازار و افزایش شدید قیمت چای شده ، باید برخورد جدی با مسببین این ماجرا و شرکت مذکور می شد اما این اتفاق نیفتاده است.  در خال حاضر  هم اقدامات آگاهانه یا ناآگاهانه در راستای منافع همین شرکت است، چرا که هر چه ثبت سفارش واردات برای سایرین دیرتر باز شود، سود و منفعت بیشتری برای واردکننده انحصاری ایجاد خواهد شد. 

به گفته فعالان بخش خصوصی ، به تجاری که ماه هاست کالای وارداتی آنان در گمرکات مانده توجهی نمی شود و ظاهرا برای برخی مسئولان مهم نیست روزانه چه میزان دموراژ به کالای تجار تعلق می گیرد.

در این راستا گروهی از فعالان صنعت چای به خبرنگار ما گفتند که برخی مسئولان میانی، تعلل زیادی در از سرگیری ثبت سفارش ها برای کارخانجات تولیدی دارند و درخواست ما برای اعلام یک بازه زمانی مشخص را رد می کنند که این اقدامات ضربه بزرگی به بازار چای می زند که به راحتی قابل جبران نخواهد بود . 

این فعالان صنعت چای خواستار ورود فوری دستگاه های نظارتی در این حوزه شدند و گفتند: کارخانجات چای نمی توانند واردات انجام دهند  و شرکت مذکور تنها واردکننده ای است که این کالا را به بازار عرضه می کند و سایر تجار باید از بازار چای عرضه شده از سوی این شرکت را به دو برابر قیمت خریداری کنند تا کارخانجات آنان آسیب نبیند.

انتهای پیام/

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 194 views بار دسته بندی : اخبار و رویداد ها تاريخ : 27 ژوئن 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها