سمپاشی گروپ کاربرد تصاویر ماهواره‌ای در کشاورزی/ تعیین گونه گیاهی زمین زراعی - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی براری در صفحه خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: بخش کشاورزی از ارکان اصلی توسعه اقتصادی به شمار می رود و به دلیل نقش به سزایی که این بخش در تامین غذا، رفاه جامعه، تولید ناخالص ملی (GNP) و در نهایت رشد اقتصاد ملی ایفا می کند، سرلوحه برنامه های اقتصادی کشورهای پیشرفته قرار گرفته است.

وی افزود: کشورهای در حال توسعه برای گذر از بحران های عدم توسعه، نگاه ویژه ای به بخش کشاورزی دارند و ضمن تلاش برای گسترش تولیدات کشاورزی در تلاشند که این بخش را با فناوری های پیشرفته آمیخته سازند تا تولیدات خود را کارا کنند.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه با ظهور فناوری فضایی و توسعه آن، حوزه کشاورزی نیز دستخوش تحولات بسیاری شده و فناوری فضایی با ارائه خدمات خود به این حوزه، نقش بسزایی را در توسعه و پیشرفت این بخش داشته است، گفت: داده های ماهواره ای بستری مناسب برای شکل گیری کسب وکارهای نوین را فراهم کرده که این کسب وکارها علاوه بر افزایش کیفیت محصولات، باعث سودآوری بالا برای کشاورزان شده اند.

براری ادامه داد: تجربیات گسترده ای نیز در سطح جهانی در این حوزه وجود دارد، به طور مثال در اتحادیه اروپا استفاده از داده های ماهواره ای ضمن کاهش هزینه‌های اجرای کشاورزی دقیق (کاهش ۷۰ درصدی در اتریش)، میزان تولید محصولات کشاورزی را ۲۰ درصد افزایش داده است. در عین حال استفاده از این فناوری درآمدی حدود ۷۰ میلیون یورو را عاید شرکت‌های سنجش از دوری کرده است.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: داده های ماهواره ای کاربردهای بسیار متنوعی در حوزه کشاورزی دارد. به عنوان مثال با استفاده از داده های ماهواره ای می توان نوع محصول یا گونه گیاهی زمین های زراعی را تعیین کرد و براساس آن نوع و مقدار سم مورد نیاز را محاسبه کرد. همین قابلیت داده های ماهواره ای باعث ایجاد کسب وکارهای متنوعی در این بخش شده است.

براری با بیان کاربردهای اطلاعات و تصاویر ماهواره ای در حوزه کشاورزی، به مشاوره به کشاورزان از طریق داده ها و تصاویر ماهواره ای و اطلاع سانی از وقایع قریب الوقوع مانند آفت، خشکسالی و احتمال سزمازدگی محصول، اعلام تاریخ برداشت بهینه محصول، افزایش قابل توجه عملکرد و کاهش هزینه و تلفات ناشی از بیماری های محصولات کشاورزی اشاره کررد.

وی گفت: هشدار حمله آفات مرتبط با حشرات، تضمین کیفیت محصول برای خریداران و رشد بازار برای تولیدکنندگان، پایش زمین های کشاورزی از طریق تلفن همراه و… نمونه هایی از کاربردهای متنوع داده های ماهواره ای در حوزه کشاورزی است که زمینه ساز ایجاد تعداد زیادی کسب و کار پایدار در این حوزه شده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 138 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 3 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها