سمپاشی گروپ کاهش ۵۰ درصدی برداشت پسته از باغات گناباد - سمپاشی گروپ

نعمت غفوری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: فصل برداشت پسته از باغات شهرستان گناباد از ۲۰ روز قبل آغاز شده و پیش بینی ما به دلیل نوسانات دمایی ، تگرگ و سال آوری پسته کاهش ۵۰ درصدی برداشت این محصول می باشد.

وی افزود: در گناباد رقم های احمدآقایی، بادامی،اکبری و فندوقی برداشت می شود که آخرین قیمت ها برای رقم فندوقی با ۱۰ درصد پوکی کیلویی ۲۵ هزار تومان و دیگر ارقام کیلویی ۳۰ هزار تومان خرید و فروش می شود.

معاون فنی مدیریت جهادکشاورزی گناباد تصریح کرد: در گناباد ۶۵۰۰ هکتار باغ پسته داریم که از این میزان ۳هزار هکتار آن بارده می باشد . با توجه به خشکسالی های اخیر میزان سطح کش آن تغییر چندانی نداشته و کشاورزان به سمت گیاهان جایگزین روی می آورند.

غفوری ادامه داد: با توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی از مصرف سم کاسته و به جای آن از گوگرد استفاده شده و تنها آفاتی که در باغات مشاهده شده ،پسیل پسته می باشد که با کنترل آن خسارت چندانی وارد نکرده است.

وی با بیان اینکه درختانی که به صورت پسته کال چیده می شود محصول بیشتری دارند، تصریح کرد: باغاتی که محصول بیشتری دارند می توانند به صورت پسته رسیده برداشت کنند و باغاتی که محصول کمی دارند و نگهداری آنها شاید مقدور نباشد می توانند به صورت کال برداشت کنند.

معاون فنی جهادکشاورزی گناباد همچنین به تأثیر تغییرات دمایی بر کاهش برداشت پسته اشاره کرد و بیان کرد: گرما عامل تبخیر فراوان آب و کاهش منابع آبی سبب خشکی زمین، کاهش عملکرد، افزایش نرخ هزینه های تولید محصول، کاهش فاصله نسل ها در برخی آفات و طغیان آن می شود.

غفوری عنوان کرد: سال گذشته در پایان فصل برداشت ۲ هزار تن پسته از باغات گناباد برداشت شده که امسال این میزان به نصف خواهد رسید ولی خوشبختانه افزایش قیمت مقداری از خسارت کشاورزان را جبران خواهد کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 135 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 3 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها