سمپاشی گروپ کشت پایلوت «کینوا» در استان بوشهر انجام شد - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار مهر، سمیه فرح‌بخش ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران هدف از کشت کینوا را اصلاح الگوی کشت عنوان کرد و اظهار داشت: این گیاه را به دلیل مقاوم به شوری و خشکی می توان در اراضی لم یزرع کشت کرد.

وی وضعیت ارزآوری این گیاه را مناسب ارزیابی کرد و افزود: این گیاه برای غذای کودک و افرادی که حساسیت به گلوتن غلات دارند مناسب است. استان‌های خوزستان، سمنان، یزد و سیستان بلوچستان نیز تا کنون در این زمینه کشت انجام داده‌اند.

فرح‌بخش اضافه کرد: این کشت برای اولین بار در سطح یک هکتار از اراضی استان بوشهر انجام شد که در شهرستان دیر ۰.۵ هکتار، تنگستان ۰.۲۵ هکتار و بوشهر ۰.۲۵ هکتار انجام گرفت.

وی بیان داشت: کینوا گیاهی است یک‌ساله، که معمولا به منظور محصول دانه کشت می‌شود ولی از برگ‌های جوان آن هم به عنوان سبزی تازه و یا پخته استفاده می‌شود و برخی ژنوتیپ‌ها کاربرد کشت علوفه‌ای دارند.

مجری کشت پایلوت کینوا در استان بوشهر ادامه داد: کینوا بومی کوه‌های آند در بولیوی، شیلی و پرو است که طی ۵۰۰۰ سال به طور مداوم مورد تغذیه مردم این مناطق بوده به طوری که در سال ۲۰۰۳، بولیوی و پرو با ۸۸ درصد تولید جهانی بزرگ‌ترین صادرکنندگان کینوا بودند.

وی افزود: پروتئین کینوا از نظر کمی و کیفی بهتر از دانه غلات متداول است و تعادل اسیدآمینه‌ای مطلوب‌تری برای تغذیه انسان و دام نسبت به گندم دارد  و لیزین بالا از مشخصه‌های بذر کینواست که دو برابر گندم است.

 سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: کینوا در آمریکا برای تولید آرد، سوپ، غلات صبحانه، تهیه غذا (به طور جداگانه و یا مخلوط با برنج پخته) و سالاد استفاده می‌شود.

فرح‌بخش اضافه کرد: آرد کینوا به عنوان نشاسته کش‌دار در ترکیب با آرد و یا دانه گندم و ذرت برای تهیه نان، بیسکویت و یا فرآوری غذا استفاده می‌شود. سازمان خواروبار جهانی ارزش غذایی بالای آن را با شیرخشک مقایسه کرده است.

وی گفت: توسعه و ترویج کشت و تغذیه کینوا باعث تنوع‌بخشی به محصولات غذایی در کشور، تولید پایدار، افزایش درآمد کشاورزان و تأمین بخشی از نیاز غذایی جامعه خواهد شد.

فرح‌بخش اظهار داشت: کینوا به عنوان غذایی بدون گلوتن، یک گیاه دارویی هم محسوب می‌شود. تحقیقات در زمینه این گیاه نشان داد کینوا در ایران قابل تولید و در آینده جایگاه مناسبی در زراعت خواهد داشت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 145 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 30 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها