سمپاشی گروپ کشت گندم آبی و دیم دربیش از۵میلیون هکتاراز اراضی کشور - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگارمهر، اسماعیل اسفندیاری پور امروز پنج شنبه در ششمین جلسه کمیته مشورتی اجرایی پروژه مشارکتی ایران- ایکاردا که در سنندج تشکیل شد،  گفت: یکی از اقدامات و ویژگی های مهم پروژه امنیت غذایی ایران-ایکاردا درون زا بودن آن است.

وی با اشاره به اینکه در این پروژه ملی استفاده از ارقام جدید دراولویت قرار دارد، عنوان کرد: در بحث کیفیت بذور باید به ارقام جدید و تغذیه گیاه توجه ویژه شود.

وی اظهارداشت: استان کردستان یکی از چهاراستان کشور در اجرای پروژه ایران-ایکاردا است که این استان برای سال آینده در ارتباط با کشت گندم نیاز به ۱۱ هزار تن بذر دارد.

مجری طرح ملی گندم به میزان سطح زیرکشت گندم در سال زراعی جاری اشاره کرد و گفت: ۵ میلیون و ۷۶۰ هزار هکتار از اراضی کشور به کشت گندم در سال زراعی جاری اختصاص پیدا کرده است.

اسفندیاری پور اضافه کرد: از میزان سطح مذکور دو میلیون و ۳۰ هزار هکتار به کشت گندم آبی و سه میلیون و ۷۳۰ هزار هکتار به کشت گندم دیم اختصاص یافته است.

وی اظهارداشت: طی چهار سال زراعی اخیر به طور میانگین تولید گندم در کشور نسبت به چهارسال ماقبل آن حدود ۴۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه تولید گندم دیم در کشور ۵۱ درصد و گندم آبی ۶۱ درصد افزایش داشته است، ادامه داد: میزان افزایش تولید گندم در کشورنتیجه انجام اقدامات فنی و کارشناسی بوده است.

مجری طرح ملی گندم اعلام کرد: میزان تولید بذر گندم در سال ۹۲ که از کشاورزان خریداری شده ۲۹۰ هزار تن بوده که این میزان در سال زراعی گذشته به ۴۲۰ هزارتن افزایش پیدا کرد.

وی بیان کرد: یکی از مسائل ضروری و حائز اهمیت مربوط به بحث خرید گندم تضمینی از کشاورزان است و باید کارها به گونه ای پیش رود که کشاورزان در زمان برداشت دغدغه پرداخت وجه از سوی دولت را نداشته باشند.

وی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست در ارتباط با تامین منابع مورد نیاز خرید گندم  تصمیات لازم را در اسرع وقت اتخاذ کنند که کشاورزان ما دچار مشکل نشوند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 139 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 30 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها