سمپاشی گروپ ۳درصد باغات پسته کشور در دامغان است/ ضرورت تغییر رویه درفروش پسته - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی طهماسبی ظهر دوشنبه در مراسم افتتاحیه جشنواره ملی پسته در دامغان ضمن بیان اینکه ۴۶۰ هزار هکتار باغ پسته در کشور وجود دارد که ۹۰ درصد آن‌ها معادل ۴۱۵هزار هکتار بارور است، بیان کرد: سهم دامغان از این میزان ۱۲ هزار و ۶۰۰ هکتار است که میانگین برداشت محصول از این اراضی یک‌تن و ۳۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است.

وی بابیان اینکه سیاست‌های وزارت کشاورزی افزایش بهره‌وری است، افزود: باید به‌جای افزایش سطح کشت، بهره‌وری و کیفیت برداشت پسته در باغات دامغان و سراسر کشور افزایش یابد تا شاهد میانگین برداشت ۱۱ هزار تن در هکتار باشیم.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه استان سمنان با ۲۰ هزار هکتار باغ پسته سهم نسبتاً خوبی در تولید این محصول دارد، بیان کرد: باید با ارتقای روش‌های کشاورزی به فکر افزایش بهره‌وری در سطح کشت باشیم چراکه ازلحاظ کیفی محصول تولیدی دامغان در سطح کشور پیشتاز است.

ضرورت تولید پسته با روش‌های علمی

طهماسبی در ادامه به سه مشکل اساسی پسته کاران شامل کمبود آب، بازار فروش و غفلت از پسته‌کاری علمی و مشاوره با کارشناسان اشاره کرد و گفت: تغییر اقلیم آب و هوایی باعث شده تا شاهد کاهش ۲۴درصدی بارش از سال گذشته تا امسال باشیم لذا به‌اجبار باید به سمت افزایش بهره‌وری مصرف آب حرکت کنیم و در این راه ارتقای ۸۵ درصدی آبیاری نوین در سطوح کشاورزی کشور از سوی وزارت جهاد کشاورزی هدف‌گذاری شده است.

وی افزود: موضوع دیگری که وزارتخانه بر آن تأکید دارد پسته‌کاری بر مبنای متدهای علمی است که تکیه‌بر آن می‌تواند مشکلاتی مانند باردهی و هم‌پوشانی در تولید پسته را رفع کند لذا امروز بسیاری از کشاورزان و تولیدکنندگان پسته از مشاوره علمی در تولیداتشان بهره نمی‌گیرند حال آنکه غفلت از کشاورزی نوین مشکلاتی عدیده را در بر دارد.

معاون وزیر کشاورزی درباره سومین مشکل پسته کاران شامل بازار فروش نیز گفت: جایگزینی فرآیندهای عرضه پسته اولویت وزارتخانه است که طی آن به دنبال تغییر روش‌های سنتی عرضه به سمت روش‌های نوین هستیم که دارای مزیت‌های بیشتری نسبت به گذشته است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 141 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 3 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها