سمپاشی گروپ ۳ میلیارد دلار از نهاده های وارداتی داخلی سازی می‌شود - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرگزاری سمپاشی گروپ، غلامرضا صالحی جوزانی در نشست خبری برگزاری دومین رویداد فناوری‌های نوین کشاورزی اظهار داشت: در این مراسم ۲۰ قرارداد تجاری‌‌سازی فناوری‌ کشاورزی منعقد خواهد شد که باعث کاهش وابستگی ۳ میلیارد دلاری به واردات نهاده‌های فناوری کشاورزی می‌شود.

وی افزود: ۱۵ تا ۲۰ قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های تولید بذور، سالم‌سازی گیاهان باغی، تولید کودهای زیستی، استارتر صنایع لبنی، تولید محصولات پروبیوتیک و کیت‌های تشخیص خواهد بود.

وی تصریح کرد: حدود ۳میلیارد دلار انواع  نهاده های فناورانه کشاورزی از جمله بذر هیبرید، برخی کودهای شیمیایی، افت کش های شیمیایی، واکسن ها و داروهای دامی، افزودنی های صنایع غذایی و ماشین پیشرفته وارد می‌شود‌.

پیش بینی میشود تا ۳۰سال آینده دمای کشور حداقل یک درجه افزایش و ۳۰درصد از میزان آب در دسترس نیز کاهش یابد.  از طرفی تا سال ۲۰۵۰ جمعیت کشور به بیش از ۱۰۰میلیون نفر خواهد رسید و نیاز به محصولات کشاورزی نیز ۲۰۰میلیون تن  می رسد که اهمیت دانش بنیان ها را در بخش کشاورزی دو چندان میکند.

وی افزود:ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی  اما کمتر  از ۵درصد است که در حال بهبود این تراز با فعالیت های در دست اجرا هستیم.

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ادامه داد:توسعه کشاورزی دانش بنیان مبتنی بر فناورهای نوین کشاورزی چالش های کشاورزی را مرتفع می کند. همچنین این فناوری ها شامل اصلاح ژنتیکی بر ژنوم، مهندسی ژنتیک، بیوانفورماتیک و ابرداده ها، کشاورزی در فضای بسته، کشاورزی با آب دریا، کشاورزی در بیابان،  گوشت مصنوعی، نانوتکنولوژی، ریزجلبک ها، کشاورزی دقیق و هوشمند، پهپادها، هوش مصنوعی و غیره ست.

وی تصریح کرد:وضعیت بازار بیوتکنولوژی حدود هزارمیلیارد دلار است و تا سال ۲۰۳۰به حدود ۳هزار میلیارد دلار خواهد رسید. حدود ۲۰درصد آن مربوط به کشاورزی است. 

وی افزود: در ایران حدود ۲۰۰شرکت دانش بنیان واحد فناور و هسته های فناور مرتبط با بیوتکنولوژی کشاورزی فعال هستند که ارزش محصولات آنها حدود ۵۰۰میلیون دلار است و لازم است این میزان حداقل به ۲ میلیارد دلار برسد.

وی در ادامه افزود: در دو دهه فعالیت پژوهشگاه ۷۰فناوری قابل تجاری سازی به دست آمده است که بخشی از آنها تا ابتدای سال جاری در قالب ۴۰قرارداد انتقال فناوری به بخش خصوصی منتقل شده است و اثر بخشی قابل توجهی در بخش کشاورزی داشته اند.

وی افزود: برخی از فناوری های راه یافته به عرصه کشاورزی در حدود ۲۰۵هزار هکتار از اراضی زراعی کشور استفاده شده و سالانه بالغ بر ۱۷۵میلیون دلار از محل صرفه جویی ارزی با افزایش ارز افزوده عاید کشاورزی کرده اند.

صالحی جوزانی همچنین به برگزاری رویداد فناوری های نوین کشاورزی در مردادماه اشاره کرد وگفت:در روز ۲۵ مرداد در محل نمایشگاه های بین المللی دومین رویداد فناوری های نوین کشاورزی برگزار می شود.

انتهای پیام/

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 240 views بار دسته بندی : اخبار و رویداد ها تاريخ : 12 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.