سمپاشی گروپ ۸۵ طرح تحقیقاتی حوزه کشاورزی در استان مرکزی در حال انجام است - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا گودرزی پیش از ظهر یکشنبه در حاشیه بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی، در اراک اظهار داشت: در راستای برنامه اهداف و وظایف وزارت جهاد کشاورزی مجموعه عملیات طرح‌های تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف زراعی، آبی، منابع طبیعی، فنی مهندسی، گیاه پزشکی، آبخیزداری در حال انجام است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی ادامه داد: ۸۵ طرح تحقیقاتی در دست اقدام است که بیشتر به بررسی مشکلات و معضلات بخش کشاورزی استان و کشور می‌پردازد.

وی بیان کرد: مهم‌ترین هدف در طرح‌های تحقیقاتی موضوع آب است که در این رابطه معرفی ارقام، سیستم مدیریت به زراعی و بهره وری آب و سایر نهاده‌های کشاورزی مد نظر قرار می‌گیرد.

گودرزی گفت: در بخش آموزش و ترویج به دستاوردها، برنامه‌ها و پژوهش‌های انجام شده پرداخته می‌شود و نتایج حاصل از یافته‌های بخش کشاورزی به کشاورزان انتقال داده می‌شود.

وی افزود: باوجود مشکلات مالی و کمبود نیروی انسانی در این مرکز فعالیت‌های پژوهشی بخش کشاورزی در حال انجام است و نیازمند حمایت بیشتری از سوی مسئولین استان هستیم زیرا در کنار طرح‌های ملی به دنبال حل مشکلات بخش کشاورزی استان در بخش‌های مختلف از قبیل زراعت، باغبانی، منابع طبیعی، دام و طیور و … هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: هرسال با توجه به نیازهای استان و تغییرات اقلیمی معرفی ارقام جدید در گندم، جو و لوبیا را در برنامه‌ها مدنظر داریم بطور مثال سال گذشته دو رقم لوبیا که به نیاز آبی کمتری داشت معرفی شد.

گودرزی بیان کرد: سال گذشته مشکلی در بخش تأمین علوفه برای دام به وجود آمد و به موجب آن وزارت جهاد کشاورزی یکی از اهداف را تأمین علوفه قرار داد و به بخش‌های اجرایی و تحقیقات اعلام کرد تا راهکارهایی برای علوفه مورد نیاز ارائه کنند. در این راستا تحقیقات با پتانسیل یابی (معرفی ارقام علوفه‌ای متناسب با شرایط) و بهسازی و بهینه سازی ظرفیت‌های موجود باید اقداماتی را انجام داد.

وی افزود: محققین بخش تحقیقات کشاورزی با استفاده از نتایج تحقیقات سایر کشورها و امکانات موجود در کشور بحث غنی سازی در ضایعات کشاورزی را با سیستم‌ها و روش‌های جدید انجام دادند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: سالیانه بیش از ۲۰ میلیون تن ضایعات کشاورزی در بخش غلات و گندم وجود دارد از جمله کاه یا بازمانده آن محصولات که با اثرات تغذیه‌ای خوبی همراه نیست، در این راستا با به کارگیری سیستم‌ها و روش‌های تغذیه‌ای کیفیت این محصولات افزایش پیدا کرد تا حدی که به صورت ذرت علوفه‌ای یا کمی پایین‌تر از حد یونجه قابل دسترس است.

گودرزی افزود: اگر طرح غنی سازی در ضایعات کشاورزی با سیستم‌ها و روش‌های جدید فراگیر شود، با همکاری محققین، کارشناسان و بهره برداران بخش عمده علوفه مورد نیاز بخش دامپروری کشور را می‌توان بدون صرف هیچ هزینه‌ای تأمین کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 104 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 14 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها