سمپاشی گروپ آموزش شستن گردو کپک زده - سمپاشی گروپ

کپک گردو، ازمعضل‌هایی است که بخاطر نگهداری نادرست یا پرورش ناصحیح بوجود می‌آید، این موضوع یکی از مهم‌ترین دلایلی است که سالانه مقدار زیادی گردو دور ریخته و حیف می‌شود، خوردن گردوهای کپک زده برای اکثر افراد توصیه نمی‌شود، چرا که در بعضی موارد می‌تواند منجر به بروز بیماری شود، دلایل زیادی وجود دارد تا گردو‌ها کپک زده شوند و این برای افراد دارنده باغ و کشاورزان معضل بزرگی ایجاد کرده است.

آیا گردو کپک زده قابل مصرف است؟

در برخی از مواقع که گردو در سطح زیادی کپک نزند قابل مصرف بوده و می‌توان گردوی کپک زده را شست؛ اما قبل از شستن، بهتر است از سلامتی گردو اطمینان حاصل کرد، در صورتی که کلیه طبقات گردو متاثر از کپک باشند، بهتر است آن را دور ریخته و گردوهای تمیز و سالم را استفاده کنید.

اگر فقط لایه بیرونی گردو کپک خورده باشد، می‌توان آن را شسته و استفاده کرد، برای شستن گردو، آن را با آب سرد بشویید و قبل از استفاده کاملاً خشک کنید، البته توصیه می‌شود مصرف کنندگان قبل از خرید میوه گردو حتماً از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنند و بیشتر گردوهای ایرانی را خریداری کنند، چون نهالستان‌های کشور ایران با فروش نهال گردو ژنوتیپ به کشاورزان کمک کردند تا نهال‌های با کیفیتی تولید کنند.

 

به دلایل زیر نباید گردوی کپک خورده را خورد

همانطور که اشاره شد امروزه به خاطر خرید نهال گردو مرغوب و با کیفیت توسط کشاورزان ایرانی میوه‌های تولید شده در کشور ایران قابلیت انبارمانی بالایی داشته و دچار معضل کپک زدگی نمی‌شود، در صورتی که گردوهای نگهداری شده بیش از اندازه کپک زدن به دلایل زیر آنها را به هیچ عنوان استفاده نکنید:

  • سلامتی: گردوهای کپک زده ممکن است حاوی قارچ‌های مضر و سمی باشند که می‌توانند به سلامتی شما آسیب برسانند، مصرف این گردوها می‌تواند عارضه‌هایی مانند التهاب معده و روده، عوارض تنفسی و ایجاد حساسیت در برخی افراد را باعث می‌شود.
  • سمی بودن: برخی گونه‌های قارچ‌های کپکی حاوی میکروتوکسین‌ها هستند که ممکن است به عنوان سم برای بدن عمل کنند، مصرف گردوهای کپک زده می‌تواند باعث ایجاد واکنش‌های آلرژی، اختلالات کبدی و کلیه‌ای شود.
  • خراب شدن طعم: گردوهای کپک زده طعم و بوی نامطبوعی دارند و احتمالاً لذتی که از خوردن گردوی سالم بدست می‌آورید را به همراه ندارند.
  • افت ارزش غذایی: قارچ‌ها و باکتری‌های کپکی می‌توانند تغییرات شیمیایی مواد غذایی را ایجاد کنند و ارزش غذایی محصول را کاهش دهند.
  • آلودگی محیط: استفاده از گردوهای کپک زده به عنوان خوراک ممکن است منجر به بیماری دانسته شود و توصیه نمی‌شود.
  • خطر انتقال عفونت: قارچ‌ها و باکتری‌های کپکی می‌توانند به طور غیرمستقیم از طریق دست‌ها و ابزارهای آشپزخانه منازل به سایر مواد غذایی منتقل شوند و باعث بیمار شدن افراد دیگر شوند.
  • عدم مطابقت با استانداردهای بهداشتی: مصرف مواد غذایی کپک زده در برخی کشورها و نیز در سیستم‌های بهداشتی مشخص شده، ممنوع است و با کیفیت نادرست شناخته می‌شوند.
  • پیشگیری از ریسک بیماری: بهتر است از خرید و مصرف گردو‌های تازه و بدون کپک اطمینان حاصل کنید تا فرصت بروز بیماری‌ها و مشکلات جانبی را کاهش دهید.

چگونه از کپک زدگی گردو جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از کپک زدگی گردو بهتر است، گردوها را در یخچال در دمای ۴-۲ درجه سانتیگراد نگهداری کنید، همچنین، از تماس گردوها با آب یا رطوبت زیاد پرهیز کنید و در محیط خشک نگهداری کنید،همچنین می‌توان قبل از ذخیره کردن گردوها برای مدتی در یک محیط گرم و خشک قرار دهید تا رطوبت آنها کاهش یابد.

گردوها را در مدت زمان کوتاهی مصرف کنید تا از پخته شدن و تولید کپک جلوگیری کنید، بهتر است گردوها را در زمان مناسب برداشت کنید تا رطوبت بالا و میکروب‌ها روی آنها کاهش یابد، همچنین می‌توانید از پوشش‌های ضد کپک برای ذخیره سازی گردوها استفاده کنید.

این پوشش‌ها را می‌توانید در فروشگاه‌های خوراکی یا حتی آنلاین تهیه کنید، بهتر است قبل از ذخیره گردوها از محلول آنتی‌افرمیت استفاده کنید، البته قبل از استفاده  دستورالعمل آن را به دقت دنبال کنید، برخی افراد نیز برای جلوگیری از کپک‌ زدگی گردوها، از خشک‌ کن‌های خانگی یا تجاری استفاده می‌کنند، با استفاده از خشک کن می‌توان رطوبت گردوها را کاهش داد و از کپک‌ زدگی آنها جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید : آموزش شستن گردو کپک زده

کلام آخر

گردوهای کپک زده را حدالامکان استفاده نکنید، درصورتی از آنها استفاده کنید که کپک به لایه‌ی زیرین گردو نفوذ نکرده باشد، چون در این صورت، برای سلامتی فرد مصرف کننده ریسک ایجاد خطر دارد، هنگام خرید گردو از سلامت آن اطمینان حاصل کنید، اگر گردو را به طور مستقیم از کشاورزان خریداری کنید، امکان تازه و سالم بودن آن بیشتر است.

باغداران برای خرید نهال گردو مرغوب جهت تولید محصولات با کیفیت که فروش آن در داخل کشور پر رونق بوده، می‌توانند به سایت تخصصی پالیز نهال مراجعه کرده و با کارشناسان آن در ارتباط باشند تا با انواع نهال گردو آشنا شده و قیمت نهال گردو را استعلام بگیرند.

 

 

تماس با پالیز نهال:

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 89 views بار دسته بندی : ریپورتاژ اگهی تاريخ : 22 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.