سمپاشی گروپ تردز اینستاگرام چگونه می‌تواند باعث مرگ توییتر شود؟ - سمپاشی گروپ

تردز به عنوان اپلیکیشن ترکیبی اینستاگرام برای رقابت با توییتر معرفی شده است و در عرض چند ساعت  ۳۰ میلیون نفر در آن ثبت نام کرده‌اند و طبق آخرین آمار، تردز حالا بیش از ۷۰ میلیون کاربر دارد!‌

هدف تردز به عنوان جدیدترین نوآوری متا سرنگونی توییتر است که اکنون محبوب‌ترین پلتفرم میکروبلاگینگ دنیا است و مدتی است که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. از زمانی که ایلان ماسک توییتر را خریده آشفتگی زیادی در آن ایجاد کرده است. اما تردز به‌لطف فناوری پیشرفته، داشتن پایگاه کاربر داخلی و برخورداری از تعادل بهتر که باعث خشنودی تبلیغ‌کنندگان خواهد شد، ظرفیت‌های زیادی دارد.

تردز درست در زمانی معرفی می‌شود که توییتر در نقطه ضعف خود قرار دارد. اقدام اخیر ماسک در جهت ایجاد محدودیت برای اکانت‌های رایگان توییتر که باعث می‌شود آن‌ها فقط قادر به مشاهده ۶۰۰ توییت در روز باشند با انتقادات زیادی مواجه شده است. چنین اقدامی احتمالا موجب کاهش کاربران توییتر و همچنین کاهش تبلیغات در این پلتفرم خواهد شد و بحرانی که در طول دوره مدیریت ماسک به وجود آمده بود را بدتر خواهد کرد.

همه این مشکلات، زمینه خوبی برای تردز آماده کرده‌اند. جان ویهبی ( John Wihbey) استاد دانشگاه نورث ایسترن که مدتی به عنوان مشاور قراردادی توییتر کار می‌کرد می‌گوید: «ناگهان شما با چیزی غیرمنتظره مواجه می‌شوید: متا وارد میکروبلاگینگ شده و مردم آن را کشف می‌کنند.»

تردز علیرغم اینکه ارتباط نزدیکی با اینستاگرام دارد، اما یک اپلیکیشن مستقل است و مزیت بزرگ آن نسبت به سایر رقبای توییتر این است که پتانسیل عظیم کاربران اینستاگرام را در اختیار دارد و این افراد می‌توانند اکانت‌هایی که در اینستاگرام دنبال می‌کنند در تردز هم دنبال کنند.

از طرفی، تردز دارای تیمی از مهندسان است که شبکه‌هایی مثل ماستودون قادر به رقابت با آنها نیستند. کاربران همچنین می‌توانند موضوعات تردز را به‌طور مستقیم در استوری اینستاگرام خود ارسال کنند. آدام موسری رئیس اینستاگرام دیروز گفت که تردز به‌زودی از ActivityPub به‌عنوان پروتکل پشتیبان ماستودون پشتیبانی خواهد کرد که به کاربران تردز اجازه خواهد داد تا در صورت ترک آن یا بسته شدن این اپلیکیشن فالوورهای خود را به سرویس دیگری انتقال دهند.

اینستاگرام تردز "تردز اینستاگرام چگونه می‌تواند باعث مرگ توییتر شود؟"

البته تردز هنوز همه قابلیت‌های توییتر را ندارد و کاربران برای ثبت نام در آن نیاز به یک حساب اینستاگرام دارند. از طرفی، تردز در اتحادیه اروپا که قوانین حریم خصوصی سختگیرانه‌تری دارد قابل دسترس نیست. فید اصلی تردز به طور پیش‌فرض ترکیبی از پست‌های منتشر شده توسط فالوورهای یک کاربر و پست‌های انتخاب شده توسط یک الگوریتم خاص است.

امکان ارسال پیام مستقیم یا دایرکت در تردز هنوز وجود ندارد و ترتیب فیدها به‌صورت الگوریتمی است نه زمانی. تردز همچنین فاقد بخش موضوعات پرطرفدار است و قابلیت جستجوی آن فقط اکانت‌ها را نشان می‌دهد و قادر به جستجوی موضوعات و پست‌های خاص نیست. و مهمتر از همه اینکه هنوز هیچ تبلیغی در آن نمایش داده نمی‌شود.

اما معرفی تردز با استقبال خوبی مواجه شده و به جز یک وقفه کوچک تاکنون هیچ مشکلی نداشته است. با این حال، حوزه میکروبلاگینگ یک حوزه مخاطره‌آمیز است و اکثر پلتفرم‌های میکروبلاگینگ همیشه سودآور نیستند. البته تردز این فرصت را دارد که از ضعف توییتر بهره ببرد و باعث تقویت برند متا شود و تبلیغ‌کنندگان توییتر را جذب خودش کند.

آشفتگی زیاد در توییتر باعث شده تا بسیاری از کاربران به دنبال چیز متفاوتی باشند، البته بیشتر آن‌ها هنوز به یک پلتفرم خاص متعهد نیستند و این می‌تواند خبر خوبی برای تردز باشد. تاما لیور (Tama Leaver) استاد دانشگاه کرتین استرالیا می‌گوید: «اگر تردز بتواند از همه جوامع و افراد به‌طور محکم پشتیبانی کند، قطعا شانس پیروزی خواهد داشت و می‌تواند به‌راحتی جایگزین توییتر شود.»

توییتر رقبای دیگری نیز دارد. ماستودون به‌عنوان یک پلتفرم غیرمتمرکز اخیرا کاربران بیشتری را جذب خود کرده است، اما علاقه کاربران به آن کاهش یافته و تعداد کاربران فعال ماهانه آن به ۱.۷ میلیون نفر رسیده است. بلواسکای نیز اخیرا مورد توجه کاربران قرار گرفته است، اما این پلتفرم در حال حاضر برای همه کاربران جدید قابل دسترس نیست. پلتفرم‌های مثل Post.news و Spill نیز وجود دارند که هیچکدام از آن‌ها به عنوان یک پلتفرم برنده ظاهر نشده‌اند. توییتر هم هشت ماه پس از خرید آن توسط ماسک همچنان در وضعیت آشفته‌ای است.

متا تردز "تردز اینستاگرام چگونه می‌تواند باعث مرگ توییتر شود؟"

اینستاگرام نیز با چالش‌هایی مواجه است. این شبکه اجتماعی همچنان درگیر موضوعاتی مثل آزار و اذیت و نفرت‌پراکنی است و از طرفی در تلاش است تا از تاثیر منفی خود بر سلامت روان نوجوانان بکاهد. اما اینستاگرام در برخب جنبه‌ها بسیار بهتر از توییتر عمل کرده است، به‌ویژه اینکه ما با سر کار آمدن ماسک شاهد افزایش انتشار محتواهایی نفرت‌پراکن در توییتر هستیم. به همبن خاطر متا ترجیح داده تا تردز را به جای فیسبوک به اینستاگرام پیوند دهد، چراکه فیسبوک کاربران مسن‌تری دارد و به خاطر جناح‌بندی‌های سیاسی و نفرت‌پراکنی‌های زیاد شهرت خوبی ندارد.

اما متا سابقه طولانی در کپی‌برداری از رقبای خود دارد. سیرکل‌های اینستاگرام یک کپی از تیک تاک است و استوری‌های اینستاگرام از اسنپ‌چت کپی‌برداری شده است. تردز هم تقریبا شبیه به توییتر است و قصد رقابت با آن را دارد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که مردم از توییتر و اینستاگرام برای رفع نیازهای یکسانی استفاده نمی‌کنند.

توییتر اجازه برخی کارها را به کاربران خود می‌دهد که اینستاگرام آن‌ها را به‌کلی ممنوع کرده است. اینستاگرام اساسا درباره زیبایی‌شناسی است اما تصاویر منتشرشده در آن به‌شدت ویرایش شده هستند. در مقابل، توییتر پلتفرمی برای انتشار میم‌ها و اخبار فوری است. بنابراین بسیار بعید است که این دو نوع پلتفرم بتوانند با هم ادغام شوند.

در حال حاضر اکثر پست‌های منتشر شده در تردز مربوط به خود این پلتفرم است و باید ببینیم که در ادامه چه قابلیت‌هایی به آن اضافه می‌شوند و رقابت آن با توییتر چگونه پیش خواهد رفت.

منبع: Wired

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 55 views بار دسته بندی : ریپورتاژ اگهی تاريخ : 20 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.