سمپاشی گروپ  دریافت نماد اعتماد الکترونیکی برای چه نوع مشاغل اینترنتی ممکن نیست - سمپاشی گروپ

مقدمه

امروزه در جهانی زندگی می‌کنیم که به سمت تجارت الکترونیک در حال حرکت است. این روزها کمتر کسی یافت می‌شود که خرید اینترنتی انجام نداده باشد. یکی از معضلات اصلی در خریدهای اینترنتی تشخیص کسب‌وکارهای آنلاین حقیقی از کلاهبرداران و سودجویان است. نماد اعتماد الکترونیکی یک نشانه دیجیتالی از سمت وزارت صنعت و معدن است که با همکاری مرکز توسعه تجارت الکترونیک ارائه می‌شود. ای نماد شامل اصول و ضوابطی خاصی می‌شود که فروشگاه‌های اینترنتی در صورت برخورداری از آن شرایط، امکان دریافت نماد اعتماد الکترونیک را خواهند داشت. در ادامه به بررسی چیستی نماد اعتماد الکترونیک می‌پردازیم، شرایط دریافت نماد اعتماد را بیان می‌کنیم، مشاغلی که امکان دریافت e نماد را ندارند معرفی کرده و دلایل اهمیت اخذ نماد اعتماد را بیان می‌داریم.

خرید پی پال

نماد اعتماد الکترونیک چیست؟

در کسب‌وکارهای سنتی مشتری به صورت مستقیم با خریدار دیدار می‌کند، کالای مورد نیاز را لمس کرده و سپس اقدام به خرید می‌نماید. با پیشرفت تجارت الکترونیک دیجیتالی‌شدن معاملات روزبه‌روز در حال رونق است. در ایران فروشگاه‌های اینترنتی بزرگی مانند دیجی‌کالا، زنبیل، سفیرپیمنت، با سلام و… اقدام به جلب اعتماد مردم در زمینه خریدهای اینترنتی نموده‌اند ولی خرید از فروشگاه‌های اینترنتی نوپا که از محبوبیت فوق برخوردار نیستند همواره با مشکل روبه‌رو است. این کسب‌وکارهای اینترنتی برای جلب اعتماد خریدار و جذب مشتری به اعتمادسازی نیازمند هستند. نماد اعتماد الکترونیک وظیفه اعتمادسازی برای کسب‌وکارهای نو پا و حتی بزرگ در فضای دیجیتال را برعهده دارد.

وزارت صنعت و معدن از طریق مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایران با وضع قوانین و چارچوب‌هایی اقدام به شناسایی و ارائه گواهی موجودیت به کسب‌وکارهای اینترنتی می‌کند. مشتریان با دیدن نماد اعتماد الکترونیک می‌توانند از صحت اطلاعات تماس و آدرس یک فروشگاه اینترنتی اطمینان خاطر یابند.

شرایط دریافت نماد اعتماد الکترونیک

برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک باید از شرایط ۶ گانه وضع شده برای آن برخوردار باشید. موارد ذکر شده در اینجا توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای دریافت نماد اعتماد تعیین شده و برای همه وب‌سایت‌های درخواست‌کننده ENamad ضروری است. شرایط دریافت نماد اعتماد به شرح زیر خواهد بود:

  • عرضه خدمات و یا کالا در وب‌سایت

نماد اعتماد الکترونیکی تنها به وب‌سایت‌هایی تعلق می‌گیرد که کار فروش محصولات و یا ارائه خدمات خود را در وب‌سایت انجام می‌دهند. به بیان ساده‌تر برای کسب نماد اعتماد باید چیزی برای فروش توسط درگاه پرداخت آنلاین در سایت داشته باشید. وب‌سایت‌های شرکتی، تبلیغاتی و… که محصولی برای ارائه ندارند، مشمول دریافت نماد اعتماد الکترونیک نخواهند شد.

  • درج قیمت همه خدمات و محصولات در وب‌سایت

برای دریافت e namad باید محصولات و یا خدمات ارائه شده در سایت دارای قیمت از پیش مشخص شده باشند. اگر در سایت محصول، خدمات و حتی دسته‌بندی بدون قیمت‌گذاری وجود داشته باشد، نماد اعتماد الکترونیک به سایت مورد نظر تعلق نخواهد گرفت. محصولات ناموجود از این قاعده مستثنی هستند. یکی از دلایلی که وب‌سایت‌های فاقد محصول را از دریافت نماد اعتماد بی‌بهره می‌کند، این قانون است.

  • درخواست‌کننده نماد اعتماد الکترونیک باید همان مالک دامنه وب‌سایت باشد.

در فرایند دریافت نماد اعتماد الکترونیک نمی‌توان شخص دیگری به جز مالک دامنه سایت را معرفی نمود. ارائه نماد اعتماد الکترونیک به اشخاص غیر ناممکن بوده و باید اطلاعات صاحب دامنه با اطلاعات درخواست‌کننده نماد اعتماد یکی باشد.

  • باید شخص درخواست‌کننده نماد اعتماد الکترونیک توسط پلیس ناجا تأیید صلاحیت شود.

تأیید صلاحیت مالک وب‌سایت توسط ناجا یکی دیگر از شروط شش‌گانه دریافت نماد است. این استعلام پس از بارگذاری مدارک و به صورت آنلاین انجام می‌گردد. نتیجه استعلام در پرونده نماد اعتماد الکترونیک ثبت شده و برای شخص درخواست‌کننده نماد از طریق ایمیل ارسال می‌گردد.

  • کسب‌وکار درخواست‌کننده نماد اعتماد الکترونیک قانونی باشد.

بدیهی است، امکان دریافت نماد اعتماد برای کسب‌وکارهایی که در کشور وجهه قانونی ندارند، ممنوع است. همواره لیست کسب‌وکارهای مجاز برای دریافت نماد اعتماد در سایت پلیس فتا قابل مشاهده خواهد بود.

  • ۱۸ سال تمام برای همه درخواست‌کنندگان و کارت پایان خدمت برای آقایان

آخرین شرط برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک داشتن سن بالای ۱۸ سال برای همه متقاضیان و گذراندن دوران خدمت سربازی برای آقایان است. البته افراد زیر ۱۸ سال با ارائه حکم رشد از طرف دادگاه اجاره دریافت نماد اعتماد خواهند داشت.

پرداخت با پی پال

دریافت نماد اعتماد الکترونیکی برای چه مشاغلی غیرممکن است؟

دریافت نماد اعتماد برای مشاغلی که مورد تأیید وزارت صنعت و معدن نیستند و مشاغلی که در وب‌سایت خود، کار فروش محصول و یا خدمات را انجام نمی‌دهند، ممکن نیست. همان‌طور که بیان شد، همواره می‌توانید با مراجعه به سایت پلیس فتا، لیست مشاغل مجاز برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک را مشاهده کنید.

دلایل اهمیت نماد اعتماد الکترونیکی

با توجه به صحبت‌های فوق دلایل اهمیت دریافت نماد اعتماد الکترونیک بسیار واضح است. کسب‌وکارهای اینترنتی پس از دریافت نماد اعتماد الکترونیک سامان‌دهی می‌شوند. صلاحیت مدیران این فعالیت‌های آنلاین احراز شده و هویت آن‌ها مشخص می‌گردد. مشتریان اینترنتی امکان پرداخت در بستر امن اینترنت را به دست می‌آورند. امکان پیگیری همه مشکلات احتمالی در فرایند خرید کالا و یا خدمات برای خریدار و فروشنده به وجود می‌آید. در نهایت می‌توان گفت دریافت نماد اعتماد الکترونیک یک نوع جلب اعتماد از سوی فروشنده برای خریداران اینترنتی خواهد بود.

افتتاح حساب پی پال

انواع نماد اعتماد الکترونیک

انواع مختلفی از ای نماد وجود دارد که برای شرایط خاص طراحی شده و هر کدام نشان‌دهنده موضوعی درمورد سایت مورد نظر است. اعتبار بیشتر و کیفیت سایت‌ها با ستاره بیشتر در نماد اعتماد الکترونیک شناسایی می‌گردد.

  • نماد موقت

این نماد به صورت موقت و بدون دریافت استعلامات به همه درخواست‌کنندگان نماد اعتماد الکترونیک داده می‌شود. پس از پیگیری نتیجه اطلاعات بارگذاری شده و سایت درخواست‌کننده نماد اعتماد به سطوح بالاتر ارتقا داده شده و یا از درخواست‌کننده صلب می‌گردد.

  • نماد بدون ستاره

نماد بدون ستاره بیشتر به کسب‌وکارهای نوپا که توانایی پاس کردن درخواست‌های ای نماد را ندارند داده می‌شود. این وب‌سایت‌ها دارای حداقل شرایط لازم و صلاحیت‌ها هستند.

  • نماد یک ستاره

نماد یک ستاره از انواع نماد اعتماد الکترونیک دائم است که کسب‌وکارها پس از گذراندن شرایط گفته شده در بالا کسب می‌کنند. این کسب‌وکارها شرایط لازم برای ورود به دنیای تجارت الکترونیک را دارند.

  • نماد دو ستاره

نماد اعتماد دائم دو ستاره به آن دسته از مشاغلی اعطا می‌شود که علاوه بر شرایط دریافت نماد دائم یک ستاره از گواهینامه امنیتی SSL که باعث امن‌تر شدن تراکنش‌های اینترنتی می‌گردد نیز بهره‌مند باشند.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی کامل چیستی نماد اعتماد الکترونیک پرداختیم. شرایط شش‌گانه دریافت نماد اعتماد الکترونیک را بیان کردیم. مشاغلی که امکان دریافت، ای نماد را ندارند معرفی نمودیم و دانستیم برای مشاغلی که قصد دریافت درگاه پرداخت اینترنتی و فروش کالا، خدمات و… به صورت مستقیم در سایت را ندارند، دریافت نماد اعتماد ممکن نیست. دلایل اهمیت نماد اعتماد را برشمردیم و دانستیم ثبت نماد اعتماد علاوه بر اعتمادسازی برای خریدار برای فروشنده خدمات و یا محصول در صورت بروز هر گونه مشکل امکان پیگیری ایجاد می‌نماید. در نهایت انواع نماد اعتماد الکترونیکی را برشمرده و معرفی کردیم.

داشتن نماد اعتماد الکترونیک برای کسب‌وکارها به منزله شفاف‌سازی فعالیت و کسب وجهه قانونی است. نماد اعتماد الکترونیک مربوط به کشور ایران است و به کسب‌وکارهای داخلی تعلق می‌گیرد. درصورتی‌که قصد دریافت خدمات از وب‌سایت‌های خارجی را دارید باید از روش‌های دیگری برای اطمینان از سلامت کسب‌وکار مورد نظر استفاده کنید. یکی از بهترین روش‌های اطمینان از تراکنش‌های بین‌المللی استفاده از وب‌سایت‌های واسط معتبر مانند سفیرپیمنت است. برای مثال اگر قصد خرید پی پال دارید می‌توانید مبلغ مورد نظر خود را در سایت مربوطه توسط کارشناسان فنی این سایت واریز نمایید و خدمات و یا محصول خود را بدون دردسر دریافت کنید.

منبع : https://safirpayment.com/

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 1,319 views بار دسته بندی : ریپورتاژ اگهی تاريخ : 13 جولای 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.